PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Projectdetails
Inleiding
De inzet van fotonica neemt wereldwijd een steeds grotere plaats in als uitbreiding op, of ter vervanging van elektronische toepassingen. De behoefte aan het oversturen van gegevens is de laatste jaren enorm toegenomen. Als gevolg van de wereldwijd versnellende digitale transformatie gebruiken consumenten en organisaties meer data dan ooit tevoren.
Huidige situatie
De huidige fysieke dataverbindingen worden zwaar belast door het toenemende internetverkeer en de datavraag van het Internet of Things. Hierdoor zijn computers, machines, auto’s en andere apparaten mondiaal met elkaar verbonden. Dit wordt verder versterkt door de opmars van smartphones en andere mobiele apparaten, en het aanbod van nieuwe data-intensieve diensten zoals:
- Opslag in de cloud
- 4K streaming video
- De groei van Virtual Reality toepassingen
Toekomstvisie
De focus voor de toekomst ligt op geïntegreerde fotonica. Dit belooft een forse reductie van prijs en afmetingen in vergelijking tot klassieke systemen, met gelijktijdig een verbetering van prestaties op het gebied van:
- Nauwkeurigheid
- Snelheid
- Energieverbruik
Projectomschrijving
Binnen het OPTOLOCK-project ontwikkelen partners VTEC Lasers & Sensors, SMART Photonics en BRIGHT Photonics een nieuw productieplatform en nieuwe productcomponenten die essentieel zijn voor:
- Moderne, hoge snelheid optische communicatieapparatuur
- Nieuwe medische diagnostiek
- Geavanceerde metrologie
In al deze applicaties is er behoefte aan flexibele golflengte management devices. Dit betekent dat golflengtes op bepaalde waardes gefixeerd moeten worden; ze worden gelockt op deze waardes.
Ontwikkelingen
Om deze functie te realiseren zal het project elementaire optische bouwblokken ontwikkelen als uitbreiding voor het unieke disruptieve fotonisch integratieplatform voor 1310nm. Tevens zal er een compleet nieuwe geïntegreerde arrayed waveguide grating (AWG) worden ontwikkeld, waarvoor al interesse is getoond vanuit de tele- en datacommarkt en de medische wereld.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Nexus Energy B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | MIT R&D Samenwerking | € 194.460 | 2018 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | MIT R&D Samenwerking | € 159.446 | 2018 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | MIT R&D Samenwerking | € 350.000 | 2017 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | MIT R&D Samenwerking | € 108.008 | 2016 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.