PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Subsidie
€ 20.000
2023

Projectdetails

Inleiding

De inzet van fotonica neemt wereldwijd een steeds grotere plaats in als uitbreiding op, of ter vervanging van elektronische toepassingen. De behoefte aan het oversturen van gegevens is de laatste jaren enorm toegenomen. Als gevolg van de wereldwijd versnellende digitale transformatie gebruiken consumenten en organisaties meer data dan ooit tevoren.

Huidige situatie

De huidige fysieke dataverbindingen worden zwaar belast door het toenemende internetverkeer en de datavraag van het Internet of Things. Hierdoor zijn computers, machines, auto’s en andere apparaten mondiaal met elkaar verbonden. Dit wordt verder versterkt door de opmars van smartphones en andere mobiele apparaten, en het aanbod van nieuwe data-intensieve diensten zoals:

  • Opslag in de cloud
  • 4K streaming video
  • De groei van Virtual Reality toepassingen

Toekomstvisie

De focus voor de toekomst ligt op geïntegreerde fotonica. Dit belooft een forse reductie van prijs en afmetingen in vergelijking tot klassieke systemen, met gelijktijdig een verbetering van prestaties op het gebied van:

  1. Nauwkeurigheid
  2. Snelheid
  3. Energieverbruik

Projectomschrijving

Binnen het OPTOLOCK-project ontwikkelen partners VTEC Lasers & Sensors, SMART Photonics en BRIGHT Photonics een nieuw productieplatform en nieuwe productcomponenten die essentieel zijn voor:

  • Moderne, hoge snelheid optische communicatieapparatuur
  • Nieuwe medische diagnostiek
  • Geavanceerde metrologie

In al deze applicaties is er behoefte aan flexibele golflengte management devices. Dit betekent dat golflengtes op bepaalde waardes gefixeerd moeten worden; ze worden gelockt op deze waardes.

Ontwikkelingen

Om deze functie te realiseren zal het project elementaire optische bouwblokken ontwikkelen als uitbreiding voor het unieke disruptieve fotonisch integratieplatform voor 1310nm. Tevens zal er een compleet nieuwe geïntegreerde arrayed waveguide grating (AWG) worden ontwikkeld, waarvoor al interesse is getoond vanuit de tele- en datacommarkt en de medische wereld.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Nexus Energy B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
MIT R&D Samenwerking

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
MIT R&D Samenwerking

Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

€ 350.000
MIT R&D Samenwerking

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008