Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Elektrische fietsen zijn populair onder consumenten, maar vinden hun weg nog niet naar de huur- en deelfietsenmarkt. Dit komt, omdat het laden en beheren van elektrische fietsen enkele unieke uitdagingen met zich meebrengt. Bestaande opties op de markt (laden met kabeltjes of accu’s wisselen) zijn niet robuust genoeg en soms zelfs brandgevaarlijk.
Huidige situatie
Het soort hands-off beheer, zoals bij de vrij verspreide elektrische scooters, is bij fietsen niet rendabel. Fietsverhuurders als Rent-a-Bike van Dam zijn hierdoor niet in staat aan de toenemende vraag te voldoen.
Samenwerking
Tiler en X.bike slaan de handen ineen om een oplossing te ontwikkelen. Tiler ontwikkelt tegels en standaards voor elektrische fietsen die laden via inductie, dus zonder kabels, mogelijk maakt. X.bike ontwikkelt software om huur- en deelfietsen te beheren en, bovendien, op afstand te ont- en vergrendelen.
Projectdoel
Samen ontwikkelen ze in dit project een tegelvloer met fleet management software die de eindgebruikers, de huurders, zelf de fietsen laat beheren.
Technische uitdagingen
Technische uitdagingen zijn:
- Het uitlezen van de batterij op de fietsen.
- Het realiseren van een betrouwbare connectiviteit.
- Het ontwikkelen van algoritmiek die eindgebruikers aanstuurt.
Pilot
Het geheel zal getest worden tijdens een pilot met Rent-a-Bike Van Dam.
Relevantie
Het project sluit aan bij de Topsector Logistiek en de KIA Sleuteltechnologieën.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 108.008 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- NetWave Systemspenvoerder
- Onbekend
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.