Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.
Projectdetails
Inleiding
Momenteel is autonoom varen een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen binnen de maritieme sector. Autonoom varen kent vele voordelen: vermindering personeelstekorten, veiligheid, duurzaamheid en kostenbesparing. Echter, de achterliggende AI-technologie is nog niet intelligent genoeg om hoogwaardige autonome vaart mogelijk te maken.
Oplossingsrichting
Een oplossingsrichting hiervoor is het ontwikkelen van een simulatoromgeving waarin AI kan worden getraind. Autofabrikant Tesla heeft haar AI op een vergelijkbare manier ontwikkeld; in de maritieme sector bestaat een dergelijke simulatoromgeving nog niet.
Opleiding van personeel
Nieuw en bestaand personeel moet correct worden opgeleid voordat technologische ontwikkelingen kunnen worden ingezet. Een grote uitdaging hierin is het grote personeelstekort binnen de maritieme sector. Het is dus noodzakelijk om het personeel zowel snel als goed op te leiden. Een oplossingsrichting hierin is het gebruikmaken van AI-technologie voor een meer realistische en toegankelijkere opleidingsomgeving.
Doelstelling van het project
De doelstelling van Captain AI en VSTEP in dit project is het ontwikkelen van een high-end simulatormodule die in staat is AI en mens optimaal te trainen. Deze module is gebaseerd op de huidige Nautis simulator van VSTEP, geïntegreerd met AI-modules van Captain AI.
Doelgroep en impact
De eerste doelgroep is de Koninklijke Marine, waarna het product wordt uitgerold naar de gehele maritieme sector. Het resultaat van dit project is een prototype met aangetoond werkingsprincipe. Hiermee wordt de transitie naar autonoom varen versneld en personeel wordt tot 2x sneller opgeleid.
Verwachte voordelen
Deze ontwikkeling heeft een grote impact op de maritieme sector:
- Aanpak personeelstekort
- Veiligere vaarwegen voor minder menselijke fouten
- Duurzamere vaart door constantere snelheid
- Algehele kostenbesparing in de hele sector
Hiermee sluit het project aan op diverse punten uit de Kennis- en Innovatie-Agenda (KIA’s), waaronder Veiligheid, Sleuteltechnologieën en Maatschappelijk Verdienvermogen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Wattlab (KRSolar BV)penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2023 | Details |
Zonne-energie voor de tankvaartOntwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar. | MIT R&D Samenwerking | € 253.252 | 2022 | Details |
Zonne-energie op duwbak-konvooienWattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers. | MIT R&D Samenwerking | € 125.592 | 2021 | Details |
integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)
Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen.
Zonne-energie voor de tankvaart
Ontwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.
Zonne-energie op duwbak-konvooien
Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.