Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken

Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

Momenteel is autonoom varen een van de belangrijkste technologische ontwikkelingen binnen de maritieme sector. Autonoom varen kent vele voordelen: vermindering personeelstekorten, veiligheid, duurzaamheid en kostenbesparing. Echter, de achterliggende AI-technologie is nog niet intelligent genoeg om hoogwaardige autonome vaart mogelijk te maken.

Oplossingsrichting

Een oplossingsrichting hiervoor is het ontwikkelen van een simulatoromgeving waarin AI kan worden getraind. Autofabrikant Tesla heeft haar AI op een vergelijkbare manier ontwikkeld; in de maritieme sector bestaat een dergelijke simulatoromgeving nog niet.

Opleiding van personeel

Nieuw en bestaand personeel moet correct worden opgeleid voordat technologische ontwikkelingen kunnen worden ingezet. Een grote uitdaging hierin is het grote personeelstekort binnen de maritieme sector. Het is dus noodzakelijk om het personeel zowel snel als goed op te leiden. Een oplossingsrichting hierin is het gebruikmaken van AI-technologie voor een meer realistische en toegankelijkere opleidingsomgeving.

Doelstelling van het project

De doelstelling van Captain AI en VSTEP in dit project is het ontwikkelen van een high-end simulatormodule die in staat is AI en mens optimaal te trainen. Deze module is gebaseerd op de huidige Nautis simulator van VSTEP, geïntegreerd met AI-modules van Captain AI.

Doelgroep en impact

De eerste doelgroep is de Koninklijke Marine, waarna het product wordt uitgerold naar de gehele maritieme sector. Het resultaat van dit project is een prototype met aangetoond werkingsprincipe. Hiermee wordt de transitie naar autonoom varen versneld en personeel wordt tot 2x sneller opgeleid.

Verwachte voordelen

Deze ontwikkeling heeft een grote impact op de maritieme sector:

  • Aanpak personeelstekort
  • Veiligere vaarwegen voor minder menselijke fouten
  • Duurzamere vaart door constantere snelheid
  • Algehele kostenbesparing in de hele sector

Hiermee sluit het project aan op diverse punten uit de Kennis- en Innovatie-Agenda (KIA’s), waaronder Veiligheid, Sleuteltechnologieën en Maatschappelijk Verdienvermogen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Wattlab (KRSolar BV)penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

integrating PV panels in Offshore Solar systems (PVOS)

Het PVOS-project optimaliseert de integratie van innovatieve zonnepanelen in drijvende offshore systemen om de levensduur en haalbaarheid van schone energieproductie te waarborgen.

€ 200.000
MIT R&D Samenwerking

Zonne-energie voor de tankvaart

Ontwikkel een explosieveilig zonnepaneelsysteem voor tankers dat jaarlijks 95.200 kWh opwekt, brandstof bespaart en voldoet aan ATEX-richtlijnen, met een terugverdientijd van minder dan 7 jaar.

€ 253.252
MIT R&D Samenwerking

Zonne-energie op duwbak-konvooien

Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.

€ 125.592