Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Aanvrager wenst de haalbaarheid in kaart te brengen voor de ontwikkeling van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen.

Technologie

Deze aandrijflijn zal elektrisch bekrachtigd worden middels waterstofbrandstofcellen en batterijpakketten.

Autonome werking

  • De brandstofcellen en batterijpakketten zullen autonoom kunnen functioneren.
  • Dit maakt het mogelijk om zuiver op waterstof te varen, ter voorkoming van conversieverliezen.
  • Het biedt ook de mogelijkheid om te laden via walstroom en aan te drijven zonder actieve brandstofcellen.

Functie van de batterijpakketten

De batterijpakketten zullen tevens als buffer fungeren wanneer er een mismatch is tussen:

  1. Vermogensvraag
  2. Vermogen geleverd door de brandstofcellen

Voorbeelden van mismatch

  • Gedurende piekbelastingen of de startup van de brandstofcellen.
  • Wanneer de vermogensvraag resulteert in een suboptimale efficiëntie van de brandstofcel.

Duurzaamheidsdoelstelling

Hiermee zal men bijdragen aan de reductie van de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 53.400

Tijdlijn

Startdatum1-5-2022
Einddatum30-4-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Agile productontwikkeling B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Modulair accusysteem

NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybridisering aandrijving vissersschepen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato

ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
Innovation F...

Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation

HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.

€ 3.066.840
Mkb-innovati...

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

€ 306.266