Maritieme hybride aandrijflijn
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.
Projectdetails
Inleiding
Aanvrager wenst de haalbaarheid in kaart te brengen voor de ontwikkeling van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen.
Technologie
Deze aandrijflijn zal elektrisch bekrachtigd worden middels waterstofbrandstofcellen en batterijpakketten.
Autonome werking
- De brandstofcellen en batterijpakketten zullen autonoom kunnen functioneren.
- Dit maakt het mogelijk om zuiver op waterstof te varen, ter voorkoming van conversieverliezen.
- Het biedt ook de mogelijkheid om te laden via walstroom en aan te drijven zonder actieve brandstofcellen.
Functie van de batterijpakketten
De batterijpakketten zullen tevens als buffer fungeren wanneer er een mismatch is tussen:
- Vermogensvraag
- Vermogen geleverd door de brandstofcellen
Voorbeelden van mismatch
- Gedurende piekbelastingen of de startup van de brandstofcellen.
- Wanneer de vermogensvraag resulteert in een suboptimale efficiëntie van de brandstofcel.
Duurzaamheidsdoelstelling
Hiermee zal men bijdragen aan de reductie van de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 53.400 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2022 |
Einddatum | 30-4-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Agile productontwikkeling B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Modulair accusysteemNPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Hybridisering aandrijving vissersschepenHet project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening AbatoABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Modulair accusysteem
NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.
Hybridisering aandrijving vissersschepen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato
ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on boardThe LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise. | LIFE Standar... | € 2.354.207 | 2022 | Details |
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigationHyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility. | Innovation F... | € 3.066.840 | 2023 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingenOntwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid. | Mkb-innovati... | € 306.266 | 2021 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board
The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation
HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.
Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen
Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.