SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters
ProjectenRegelingenAnalyses

Maritieme hybride aandrijflijn

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een modulaire hybride aandrijflijn voor maritieme toepassingen, aangedreven door waterstof.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Aanvrager wenst de haalbaarheid in kaart te brengen voor de ontwikkeling van een modulaire hybride aandrijflijn voor kleine maritieme toepassingen.

Technologie

Deze aandrijflijn zal elektrisch bekrachtigd worden middels waterstofbrandstofcellen en batterijpakketten.

Autonome werking

  • De brandstofcellen en batterijpakketten zullen autonoom kunnen functioneren.
  • Dit maakt het mogelijk om zuiver op waterstof te varen, ter voorkoming van conversieverliezen.
  • Het biedt ook de mogelijkheid om te laden via walstroom en aan te drijven zonder actieve brandstofcellen.

Functie van de batterijpakketten

De batterijpakketten zullen tevens als buffer fungeren wanneer er een mismatch is tussen:

  1. Vermogensvraag
  2. Vermogen geleverd door de brandstofcellen

Voorbeelden van mismatch

  • Gedurende piekbelastingen of de startup van de brandstofcellen.
  • Wanneer de vermogensvraag resulteert in een suboptimale efficiëntie van de brandstofcel.

Duurzaamheidsdoelstelling

Hiermee zal men bijdragen aan de reductie van de afhankelijkheid van niet-hernieuwbare energiebronnen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 53.400

Tijdlijn

Startdatum1-5-2022
Einddatum30-4-2023
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Agile productontwikkeling B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Inhoudsopgave

MIT Haalbaarheid

Subsidie tot € 20.000 voor mkb-ondernemingen om de technische en economische haalbaarheid van een innovatief product, proces of dienst te onderzoeken.

Bekijk regeling

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

ProjectRegelingBedragJaarActie

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Mkb-innovati...€ 20.000
2023
Details

Modulair accusysteem

NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.

Mkb-innovati...€ 20.000
2020
Details

Hybridisering aandrijving vissersschepen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.

Mkb-innovati...€ 20.000
2020
Details

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details

Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato

ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2023
Details
Mkb-innovati...

Modulair accusysteem

NPS ontwikkelt een modulair accusysteem dat aansluit op de specifieke eisen van industriële mobiele machines voor schonere energievoorziening.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2020
Details
Mkb-innovati...

Hybridisering aandrijving vissersschepen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2020
Details
Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

Brandstofcel gebaseerde noodstroomvoorziening Abato

ABATO Motoren ontwikkelt een waterstof-UPS systeem voor noodstroomvoorziening, ter vervanging van traditionele batterijtechnologie.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ProjectRegelingBedragJaarActie

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

Mkb-innovati...€ 91.280
2021
Details

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

LIFE Standar...€ 2.354.207
2022
Details

Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation

HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.

Innovation F...€ 3.066.840
2023
Details

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

Mkb-innovati...€ 200.000
2018
Details

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

Mkb-innovati...€ 306.266
2021
Details
Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 91.280
2021
Details
LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

LIFE Standard Action Projects
€ 2.354.207
2022
Details
Innovation F...

Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation

HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.

Innovation Fund – Small-Scale Projects
€ 3.066.840
2023
Details
Mkb-innovati...

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 200.000
2018
Details
Mkb-innovati...

Ontwikkelen waterstof-brandstofcel aangedreven generatorset voor mobiele toepassingen

Ontwikkeling van een waterstof-brandstofcel generator voor mobiele toepassingen in de transportsector, gericht op duurzame logistiek en vermindering van uitstoot en geluid.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 306.266
2021
Details

SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters

Vind en verken subsidieprojecten in Nederland en Europa.

Links

  • Projecten
  • Regelingen
  • Analyses

Suggesties

Heb je ideeën voor nieuwe features of verbeteringen?

Deel je suggestie
© 2025 SubsidieMeesters. Alle rechten voorbehouden.