Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Projectdetails
Achtergrond
Energieopslag en buffering worden genoemd als belangrijke middelen om de uitrol van hernieuwbare energieproductie in Nederland te bespoedigen. Op dit moment zijn er in Nederland relatief weinig technieken waarmee groene stroom op een duurzame, energie-efficiënte manier tijdelijk opgeslagen en gebufferd kan worden. Waterstof kan fungeren als medium voor energieopslag. Waterstof kan worden geproduceerd in een elektrochemische cel. Bij elektrolyse worden watermoleculen (H2O) met behulp van elektriciteit gesplitst in H2 (waterstof) en O2 (zuurstof). Hoewel groene waterstof een duurzame energiedrager is, is de uitrol in de maatschappij nog zeer beperkt. Een belangrijke reden hiervoor is dat bij de productie, distributie en toepassing van groene waterstof veel energie verloren gaat. Zuid-Nederland wil haast maken met de energietransitie. In de RIS3 beschrijft de regio dat het wil inzetten op innovaties voor een betrouwbaar en veilig energiesysteem en daarbij wil investeren in innovatieve conversie- en opslagtechnieken zoals groene waterstof.
Doel
Het doel van dit project is om een product te onderzoeken en ontwikkelen waarmee waterstofproductie voor een breder marktsegment mogelijk wordt. Het innovatieve product wordt energie-efficiënt opgezet en in dit project in een realistische omgeving getoetst. Fluidwell en Avoxt combineren de expertise en werken samen in dit project.
Beoogd resultaat
Het beoogde resultaat van dit project is een prototype elektrolyser waarmee waterstof energie- en kostenefficiënt en veilig geproduceerd kan worden. Dit is een duurzame oplossing die bijdraagt aan een betrouwbaar en veilig energiesysteem.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- C-Job & Partners B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Vo lledig Emissievrije Elektrische FerryHet project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging. | MIT R&D Samenwerking | € 131.215 | 2016 | Details |
Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry
Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.