Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Projectdetails
Inleiding
De binnenvaart heeft een enorme potentie om schepen te moderniseren en te vergroenen, zodat er belangrijke stappen kunnen worden gezet op het gebied van de klimaatdoelstellingen.
Huidige Situatie
Binnen de branche is er echter sprake van een gebrek aan innovatie en vernieuwing, voornamelijk door de lange levensduur van schepen.
Projectdoel
Om bij te dragen aan de vergroening en modernisering van de binnenvaartvloot werken Oudcomb BV en Autena samen aan een modulair start/stop systeem met accupakket, in combinatie met een actief adviserende boardcomputer.
Technische Oplossing
-
Modulair start/stop systeem met accupakket:
- Dit systeem maakt het mogelijk om de dieselgeneratoren tijdens lage gebruiksmomenten volledig uit te schakelen, omdat het accupakket dan kan voldoen aan de gehele energiebehoefte.
-
Adviserende boardcomputer:
- Deze computer adviseert de schipper op basis van real-time data over de vaarroute en de snelheid.
Milieuvoordelen
In combinatie met de adviserende boardcomputer kan de schipper op een zo milieuvriendelijk mogelijke wijze de route afleggen, waarbij de uitstoot van schadelijke stoffen en wachttijden voor sluizen tot een minimum worden beperkt.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 194.460 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Oudcomb BVpenvoerder
- Autena Marine
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Inland shipping maximum sustainableHet project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation SystemSubsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Inland shipping maximum sustainable
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.
MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System
Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.