Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

Subsidie
€ 194.460
2018

Projectdetails

Inleiding

De binnenvaart heeft een enorme potentie om schepen te moderniseren en te vergroenen, zodat er belangrijke stappen kunnen worden gezet op het gebied van de klimaatdoelstellingen.

Huidige Situatie

Binnen de branche is er echter sprake van een gebrek aan innovatie en vernieuwing, voornamelijk door de lange levensduur van schepen.

Projectdoel

Om bij te dragen aan de vergroening en modernisering van de binnenvaartvloot werken Oudcomb BV en Autena samen aan een modulair start/stop systeem met accupakket, in combinatie met een actief adviserende boardcomputer.

Technische Oplossing

  1. Modulair start/stop systeem met accupakket:

    • Dit systeem maakt het mogelijk om de dieselgeneratoren tijdens lage gebruiksmomenten volledig uit te schakelen, omdat het accupakket dan kan voldoen aan de gehele energiebehoefte.
  2. Adviserende boardcomputer:

    • Deze computer adviseert de schipper op basis van real-time data over de vaarroute en de snelheid.

Milieuvoordelen

In combinatie met de adviserende boardcomputer kan de schipper op een zo milieuvriendelijk mogelijke wijze de route afleggen, waarbij de uitstoot van schadelijke stoffen en wachttijden voor sluizen tot een minimum worden beperkt.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 194.460

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Oudcomb BVpenvoerder
  • Autena Marine

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Inland shipping maximum sustainable

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een digitaal boekingsplatform voor binnenvaart, dat AI inzet voor geautomatiseerde transportprocessen en volledige expeditiediensten biedt.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

MIDAS Marine Intelligent Digital Automation System

Subsea-Connect ontwikkelt MIDAS, een geïntegreerd systeem voor maritieme automatisering en datadeling, om scheepsvaart duurzamer, efficiënter en veiliger te maken, na een haalbaarheidsonderzoek.

€ 20.000