Green Building Materials

Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.

Subsidie
€ 350.000
2017

Projectdetails

Inleiding

Meer dan 90% van de globale handel wordt getransporteerd door de internationale maritieme sector. Alhoewel deze vorm van transport zeer efficiënt is, liggen hier grote kansen om de sector te verduurzamen en uiteindelijk zelfs te varen zonder uitstoot van schadelijke emissies.

Projectpartners en Doelstelling

Vanuit deze gedachte is er door projectpartners Enviu, Proton Ventures en C-Job een project gestart voor het ontwikkelen van een aandrijvingssysteem voor schepen dat volledig emissievrij is. Hiervoor wordt er gebruikgemaakt van een innovatieve combinatie van onder meer brandstofcellen en ammoniak.

Haalbaarheidsstudie

Reeds in een eerder uitgevoerde haalbaarheidsstudie is aangetoond dat het varen op ammoniak veilig en haalbaar is.

Ontwikkeling en Pilot

In dit project ontwikkelen de projectpartners een systeem en prototype waarmee vervolgens in een pilot aangetoond wordt dat het mogelijk is om een schip te laten varen op ammoniak zonder uitstoot van schadelijke emissies en dat hiervoor een aantrekkelijke business case bestaat.

Impact op de Regio

Binnen de Provincie Zuid-Holland zullen diverse partijen, direct en indirect, sterk profiteren van dit project, en in het bijzonder bedrijven in de Rotterdamse en Schiedamse havens gelieerd aan de scheepvaart en/of ammoniakindustrie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 350.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2017

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Enviu B.V.penvoerder
  • C-Job & Partners B.V.
  • Proton Ventures B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000