Thermal Runaway DetectieSysteem
Het project ontwikkelt een Thermal Runaway DetectieSysteem voor zeeschepen om vroegtijdig brandrisico's van elektrische auto-accu's te detecteren en zo de veiligheid tijdens transport te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Voor het transport van de geproduceerde elektrische auto’s van de fabriek naar de uiteindelijke consument worden onder andere zeeschepen ingezet. In februari 2022 brak er brand uit op de Felicity Ace (naar alle waarschijnlijkheid in de accu van een elektrische auto) en uiteindelijk is dit schip gezonken in maart 2022. In het ruim stonden 4.000 auto’s van Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini. De geschatte schade door het zinken van de Felicity Ace is $ 400 miljoen dollar (€ 354 miljoen).
Incidenten
Afgelopen zomer is op de Fremantle Highway boven Ameland brand uitgebroken, waarvan in eerste instantie werd aangenomen dat deze waarschijnlijk was ontstaan in de accu van een elektrische auto. De brand op de Felicity Ace is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door thermal runaway (een brand die is ontstaan in de accu van een elektrische auto). Na de branden op de Felicity Ace en Fremantle Highway is de brandveiligheid bij het vervoer van elektrische auto’s via zeeschepen een belangrijk thema geworden.
Verzekeringsuitdagingen
Al jaren worstelen maritieme verzekeringsmaatschappijen met het verzekeren van schepen die elektrische auto’s vervoeren, aangezien bij een brand de schade al snel € 500 miljoen tot € 1 miljard bedraagt. Dus vanuit alle stakeholders die te maken hebben met het transport van elektrische auto’s over zee komt er vraag naar oplossingen die bijdragen aan veilig transport van elektrische auto’s.
Doelstelling van het project
Er zijn echter tot op heden geen technieken, systemen of hulpmiddelen om thermal runaway vroegtijdig te detecteren. De doelstelling van dit project is een Thermal Runaway DetectieSysteem te ontwikkelen waarmee thermal runaway vroegtijdig gedetecteerd kan worden. Het Thermal Runaway DetectieSysteem moet ingezet kunnen worden op zeeschepen, waarmee thermal runaway vroegtijdig kan worden gedetecteerd.
Koppeling met KIA
Dit project sluit aan bij KIA 1, Energie en Duurzaamheid en dan specifiek missie VI “vergroten van de efficiency van het mobiliteitssysteem, verkeersveiligheid, ladingveiligheid, cybersecurity, veilig datagebruik en databeheer en het beperken en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies, trillingen als gevolg van transportbewegingen of -systemen”.
Thema's binnen de deel-KIA
Missie VI heeft de deel-KIA “Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen”. Binnen deze deel-KIA is “Slimme, betrouwbare en veilige scheepvaart” een belangrijk thema. Bij dit thema wordt vermeld:
- “Scheepvaartveiligheid is essentieel voor de mensen (passagiers en bemanning) aan boord,
- het milieu (lekkage van gevaarlijke en vervuilende stoffen, overboord slaan van lading zoals containers)
- en de economie (verloren lading, blokkade van havens en vaarwegen).
De beoogde innovatie sluit 100% aan bij dit thema.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 175.700 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Total Safety Solutions B.V.penvoerder
- Naaijkens Innovative Design B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Thermal Runaway DetectieSysteemHet project ontwikkelt een systeem voor vroegtijdige detectie van thermal runaway bij elektrische auto's op zeeschepen voor veilig transport. | Mkb-innovati... | € 175.700 | 2023 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Vo lledig Emissievrije Elektrische FerryHet project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging. | Mkb-innovati... | € 131.215 | 2016 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Thermal Runaway DetectieSysteem
Het project ontwikkelt een systeem voor vroegtijdige detectie van thermal runaway bij elektrische auto's op zeeschepen voor veilig transport.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry
Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Duurzaam elektrisch aangedreven schipQYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen. | Mkb-innovati... | € 19.600 | 2020 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Duurzaam elektrisch aangedreven schip
QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.