Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een Thermal Runaway DetectieSysteem voor zeeschepen om vroegtijdig brandrisico's van elektrische auto-accu's te detecteren en zo de veiligheid tijdens transport te verbeteren.

Subsidie
€ 175.700
2023

Projectdetails

Inleiding

Voor het transport van de geproduceerde elektrische auto’s van de fabriek naar de uiteindelijke consument worden onder andere zeeschepen ingezet. In februari 2022 brak er brand uit op de Felicity Ace (naar alle waarschijnlijkheid in de accu van een elektrische auto) en uiteindelijk is dit schip gezonken in maart 2022. In het ruim stonden 4.000 auto’s van Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley en Lamborghini. De geschatte schade door het zinken van de Felicity Ace is $ 400 miljoen dollar (€ 354 miljoen).

Incidenten

Afgelopen zomer is op de Fremantle Highway boven Ameland brand uitgebroken, waarvan in eerste instantie werd aangenomen dat deze waarschijnlijk was ontstaan in de accu van een elektrische auto. De brand op de Felicity Ace is naar alle waarschijnlijkheid ontstaan door thermal runaway (een brand die is ontstaan in de accu van een elektrische auto). Na de branden op de Felicity Ace en Fremantle Highway is de brandveiligheid bij het vervoer van elektrische auto’s via zeeschepen een belangrijk thema geworden.

Verzekeringsuitdagingen

Al jaren worstelen maritieme verzekeringsmaatschappijen met het verzekeren van schepen die elektrische auto’s vervoeren, aangezien bij een brand de schade al snel € 500 miljoen tot € 1 miljard bedraagt. Dus vanuit alle stakeholders die te maken hebben met het transport van elektrische auto’s over zee komt er vraag naar oplossingen die bijdragen aan veilig transport van elektrische auto’s.

Doelstelling van het project

Er zijn echter tot op heden geen technieken, systemen of hulpmiddelen om thermal runaway vroegtijdig te detecteren. De doelstelling van dit project is een Thermal Runaway DetectieSysteem te ontwikkelen waarmee thermal runaway vroegtijdig gedetecteerd kan worden. Het Thermal Runaway DetectieSysteem moet ingezet kunnen worden op zeeschepen, waarmee thermal runaway vroegtijdig kan worden gedetecteerd.

Koppeling met KIA

Dit project sluit aan bij KIA 1, Energie en Duurzaamheid en dan specifiek missie VI “vergroten van de efficiency van het mobiliteitssysteem, verkeersveiligheid, ladingveiligheid, cybersecurity, veilig datagebruik en databeheer en het beperken en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies, trillingen als gevolg van transportbewegingen of -systemen”.

Thema's binnen de deel-KIA

Missie VI heeft de deel-KIA “Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen”. Binnen deze deel-KIA is “Slimme, betrouwbare en veilige scheepvaart” een belangrijk thema. Bij dit thema wordt vermeld:

  • “Scheepvaartveiligheid is essentieel voor de mensen (passagiers en bemanning) aan boord,
  • het milieu (lekkage van gevaarlijke en vervuilende stoffen, overboord slaan van lading zoals containers)
  • en de economie (verloren lading, blokkade van havens en vaarwegen).

De beoogde innovatie sluit 100% aan bij dit thema.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 175.700

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2023

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Total Safety Solutions B.V.penvoerder
  • Naaijkens Innovative Design B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Thermal Runaway DetectieSysteem

Het project ontwikkelt een systeem voor vroegtijdige detectie van thermal runaway bij elektrische auto's op zeeschepen voor veilig transport.

€ 175.700
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008
Mkb-innovati...

Vo lledig Emissievrije Elektrische Ferry

Het project richt zich op het ontwerp van een emissievrije elektrische ferry met bijbehorende walstroomvoorzieningen, gericht op techniek, veiligheid en kostenverlaging.

€ 131.215
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Mobiele energiedragers voor RoRo ferries

Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System

Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Duurzaam elektrisch aangedreven schip

QYD ontwikkelt een duurzaam elektrisch schip en voert een haalbaarheidsproject uit om technische en economische risico's te beoordelen en innovatieve oplossingen te verkennen.

€ 19.600
Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

€ 20.000