Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

Subsidie
€ 179.100
2015

Projectdetails

Inleiding

Op het snelwegennet en in de grote steden is verkeersmanagement in Nederland goed geregeld. Meerdere verkeerscentrales monitoren de wegen via camera’s en detectielussen en kunnen binnen enkele minuten een scenario, via de borden boven de weg, uitvoeren op een wegvak.

Mobiele DRIP's

Bij calamiteiten, wegwerkzaamheden en evenementen zijn er meestal geen vaste borden aanwezig boven de weg en worden er mobiele tekstwagens, botsabsorbers, lichtmasten en RWS-auto’s ingezet. Deze mobiele DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) worden vooraf of op locatie ingesteld met een afbeelding of een paar regels tekst.

Probleemstelling

Bij een veranderend verkeersbeeld of calamiteiten is er geen verkeerscentrale die de borden kan aansturen en neemt de filedruk en onveiligheid toe. Het aantal evenementen in Nederland neemt de laatste jaren fors toe. In de vijftig grootste gemeenten groeit het aantal met 20% per jaar tot ruim 2200 in 2017. Het merendeel (60%) van deze evenementen vindt plaats buiten de grote steden, wat een grote druk legt op het wegennetwerk in de regio.

Verkeersongevallen

Daarnaast neemt ook het aantal verkeersongevallen bij wegwerkzaamheden de laatste jaren weer sterk toe. Dit staat lijnrecht tegenover de Europese visie om het aantal verkeersdoden in 2050 naar 0 te brengen. Een van de oorzaken is de groei van het aantal auto’s op de weg, maar ook afleiding door telefoongebruik speelt een grote rol.

Oplossing

Ledyears en Wagenaar willen de apparatuur langs de weg slimmer maken met sensoren en real-time koppelen aan een cloudplatform. De sensoren monitoren het verkeersbeeld en het cloudplatform kan op basis daarvan direct wijzigingen toepassen op het netwerk van displays.

Voordelen van het integrale systeem

Met dit integrale systeem kan de doorstroming bij evenementen door dynamische routering worden verhoogd, wordt het verkeersbeeld automatisch gemonitord en kan het aantal ongevallen bij wegwerkzaamheden worden verlaagd.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 179.100

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Flinter Fleetholding B.V.penvoerder
  • VAF Instruments B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000