Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

De klimaatproblematiek van vandaag de dag vraagt om een energietransitie in logistiek. Aanvrager is erin geslaagd om extreem zuinige EURO 6/Fase V motoren geschikt te krijgen voor de binnenvaart.

Goedkeuring van Motoren

Echter, voor een deel van de binnenvaartschepen is (aanvullende) goedkeuring van motoren noodzakelijk om gebruikt te mogen worden. Voor onder andere schepen met vloeibare ladingen en bepaalde passagiersschepen is deze goedkeuring door klassenbureaus noodzakelijk.

Complexe Criteria

Deze goedkeuring kent zeer specifieke en complexe criteria. Daarom is er tot op heden nog geen geschikte Fase V motor voor deze categorie schepen beschikbaar.

Haalbaarheidsonderzoek

In dit haalbaarheidsonderzoek wil NPS Diesel de haalbaarheid van de ontwikkeling van een totaalpakket van componenten voor monitoring en alarmering voor de Fase V-motoren onderzoeken.

Implementatie en Eisen

Bij implementatie van dit totaalpakket zullen de motoren voldoen aan de eisen van klassenbureaus, waardoor alle bovengenoemde schepen gebruik kunnen maken van de extreem zuinige motoren.

Haalbaarheidsvragen

In dit project zal het bedrijf enkele haalbaarheidsvragen met betrekking tot de complexe eisen en de mogelijke invulling door componenten beantwoorden. Zodoende moet het technisch economisch perspectief inzichtelijk worden voorafgaand aan de beslissing om een eventueel vervolgtraject van ontwikkeling te starten.

Bijdrage aan KIA

De projectactiviteiten dragen bij aan de KIA Energie en Duurzaamheid.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 50.000

Tijdlijn

Startdatum21-4-2021
Einddatum20-10-2021
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • NPS Dieselpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Ontwikkeling geïntegreerd voor- en nabehandelingssysteem binnenvaartschepen

Het project richt zich op de integratie van voor- en nabehandelingssystemen voor dieselmotoren in de binnenvaart, met als doel kosten te verlagen en de investering snel terug te verdienen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren

WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart

Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Optimalisering verbrandingsproces van voortstuwings- en generatormotoren bij bestaande binnenvaartschepen

Er is geen informatie beschikbaar om een samenvatting van het project te maken.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip

Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.

€ 349.755
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446