Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.
Projectdetails
Inleiding
De klimaatproblematiek van vandaag de dag vraagt om een energietransitie in logistiek. Aanvrager is erin geslaagd om extreem zuinige EURO 6/Fase V motoren geschikt te krijgen voor de binnenvaart.
Goedkeuring van Motoren
Echter, voor een deel van de binnenvaartschepen is (aanvullende) goedkeuring van motoren noodzakelijk om gebruikt te mogen worden. Voor onder andere schepen met vloeibare ladingen en bepaalde passagiersschepen is deze goedkeuring door klassenbureaus noodzakelijk.
Complexe Criteria
Deze goedkeuring kent zeer specifieke en complexe criteria. Daarom is er tot op heden nog geen geschikte Fase V motor voor deze categorie schepen beschikbaar.
Haalbaarheidsonderzoek
In dit haalbaarheidsonderzoek wil NPS Diesel de haalbaarheid van de ontwikkeling van een totaalpakket van componenten voor monitoring en alarmering voor de Fase V-motoren onderzoeken.
Implementatie en Eisen
Bij implementatie van dit totaalpakket zullen de motoren voldoen aan de eisen van klassenbureaus, waardoor alle bovengenoemde schepen gebruik kunnen maken van de extreem zuinige motoren.
Haalbaarheidsvragen
In dit project zal het bedrijf enkele haalbaarheidsvragen met betrekking tot de complexe eisen en de mogelijke invulling door componenten beantwoorden. Zodoende moet het technisch economisch perspectief inzichtelijk worden voorafgaand aan de beslissing om een eventueel vervolgtraject van ontwikkeling te starten.
Bijdrage aan KIA
De projectactiviteiten dragen bij aan de KIA Energie en Duurzaamheid.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 50.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 21-4-2021 |
Einddatum | 20-10-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- NPS Dieselpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Ontwikkeling geïntegreerd voor- en nabehandelingssysteem binnenvaartschepenHet project richt zich op de integratie van voor- en nabehandelingssystemen voor dieselmotoren in de binnenvaart, met als doel kosten te verlagen en de investering snel terug te verdienen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotorenWaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaartGlobal Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Ontwikkeling geïntegreerd voor- en nabehandelingssysteem binnenvaartschepen
Het project richt zich op de integratie van voor- en nabehandelingssystemen voor dieselmotoren in de binnenvaart, met als doel kosten te verlagen en de investering snel terug te verdienen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar universeel retrofitten van binnenboordmotoren
WaterWorld onderzoekt de haalbaarheid van betaalbare retrofitpakketten voor zeilboten en motorjachten om de CO2-uitstoot van recreatief varen drastisch te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaartOntwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype. | Mkb-innovati... | € 109.830 | 2021 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Optimalisering verbrandingsproces van voortstuwings- en generatormotoren bij bestaande binnenvaartschepenEr is geen informatie beschikbaar om een samenvatting van het project te maken. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2014 | Details |
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslipHet project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen. | Mkb-innovati... | € 349.755 | 2015 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart
Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Optimalisering verbrandingsproces van voortstuwings- en generatormotoren bij bestaande binnenvaartschepen
Er is geen informatie beschikbaar om een samenvatting van het project te maken.
Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.