Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

In dit project wil aanvrager de technische en economische haalbaarheid van een hybride, compacte buitenboordmotor onderzoeken. Het doel is om de besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.

Achtergrond

In 2020 is heel Nederland massaal het water opgegaan. Door COVID-19 is de verkoop van plezierboten in een stroomversnelling gekomen en zijn er 7 keer zoveel rubber- en opblaasboten verkocht ten opzichte van 2019.

Dit brengt echter maatschappelijke problematiek met zich mee, want deze boten gebruiken nog steeds diesel- en benzinemotoren. Deze motoren zijn:

  • Milieuvervuilend
  • Inefficiënt in het gebruik van fossiele brandstof
  • Stoten CO2 en fijnstof uit
  • Veroorzaken veel geluidshinder

Huidige Alternatieven

Het recent op de markt gebrachte alternatief, de elektrische buitenboordmotor, is helaas duur, schaars en het elektrisch vermogen is een zodanige beperkende factor in de reikwijdte dat gebruikers van (plezier)vaartuigen niet kunnen overstappen op de milieuvriendelijke keuze.

Projectdoel

Dit project van RDDE Interim draait om de ontwikkeling van een milieubewuste buitenboordmotor met range extender voor de pleziervaart in de maritieme markt, dat deze problemen wegneemt.

Hiermee wordt de plotselinge marktvraag naar pleziervaartuigen beantwoord met een bijdrage aan het pad naar een klimaatneutraal energie- en grondstoffensysteem en circulaire economie in 2050.

Bijdrage aan Beleidsdoelen

Het project draagt bij aan KIA 1. Energie en Duurzaamheid, doelen:

  • C (Klimaatneutrale industrie met hergebruik van grondstoffen en producten)
  • D (Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen)

Daarnaast sluit het aan bij de Meerjarige Missiegedreven Innovatie Programma’s (MMIP):

  1. MMIP 6 (Sluiting van industriële kringlopen)
  2. MMIP 9 (Innovatieve aandrijving en gebruik van duurzame energiedragers voor mobiliteit)
  3. MMIP 13 (Robuust en maatschappelijk gedragen energiesysteem)

Het project heeft aansluiting op de onderdelen:

  • (2) Toekomstbestendige Mobiliteitssystemen
  • (3) Circulaire Economie

MIT-Regeling

Voor de MIT-regeling is de toekomstige productontwikkeling gericht op:

I. Verlaging van het gebruik van fossiele energie c.q. van de uitstoot van CO2 of andere broeikasgassen
IV. Vergroting van het hoogwaardig gebruik van circulaire materialen, onder meer door gebruik van gerecycleerde grondstoffen of duurzaam geproduceerde en verkregen bio-based componenten
V. Beperking van de uitstoot van schadelijke stoffen naar het milieu dan wel vervanging van deze schadelijke stoffen door stoffen die veel minder schadelijk of onschadelijk worden geacht
VI. Beperken en mitigeren van geluidhinder, fijnstof en andere emissies als gevolg van transportbewegingen

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 51.000

Tijdlijn

Startdatum1-5-2021
Einddatum31-12-2021
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • RDDE Interimpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
MIT R&D Samenwerking

All-in-one retrofit pakket voor de zero-emissie pleziervaart

Ontwikkeling van een plug-and-play retrofitpakket voor het vervangen van dieselmotoren in recreatieve vaartuigen door elektrische aandrijving, met als doel CO2-besparing en een gevalideerd prototype.

€ 109.830