Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Projectdetails
Inleiding
Ongecorrigeerde refractieafwijkingen zijn de meest voorkomende oorzaak van visuele beperkingen bij kinderen. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie lijden ongeveer 19 miljoen kinderen en adolescenten van 5 tot 15 jaar aan visuele beperkingen, waaronder ongeveer 12,8 miljoen gevallen (67%) te wijten zijn aan niet-gecorrigeerde refractieafwijkingen. Door het toenemende gebruik van smartphones en tablets onder kinderen neemt het aantal refractieafwijkingen bij kinderen daarnaast alleen maar toe.
Probleemstelling
Als deze oogafwijkingen onopgemerkt en onbehandeld blijven, kan dit leiden tot ernstige gezichtsproblemen zoals een lui oog of scheelzien. In Nederland wordt door de JGZ gescreend op oogafwijkingen bij kinderen. Hierbij wordt echter voornamelijk gekeken naar bijziendheid. Verziendheid is een miskend probleem, wat ook veel lastiger met een eenvoudige test op te sporen is.
Huidige situatie
Refractoren, zoals gebruikt bij de opticien, zijn heel duur en slecht te verplaatsen, waardoor dergelijke screenings nog op de ouderwetse manier worden uitgevoerd met letterkaarten.
Oplossing
Health E-Solutions en Rabbit-Eyes slaan de handen ineen om een nieuwe oplossing te ontwikkelen die goedkoop en effectief ingezet kan worden om oogafwijkingen bij kinderen eenvoudig te meten.
Innovatieve aanpak
Op basis van een screeningtool op een smartphone kan met pupil/gaze tracking de oogafwijking heel snel gemeten worden. Er speelt een filmpje af waarbij de ogen automatisch fixeren op plekken die scherp zichtbaar zijn. Op deze manier kan heel snel een accurate meting verricht worden.
Toepassingen
De tool zal in beginsel voor screening bij kinderen ingezet worden, maar kan veel breder ingezet worden, vooral bij mensen die weinig mobiel zijn.
Impact
Onze oplossing, Rabbit-EyeSee, zal dus massascreening eenvoudig en toegankelijk maken, waardoor oogafwijkingen vroeg opgespoord kunnen worden. Hierbij wordt expliciet gebruikgemaakt van het Zuid-Hollandse innovatie-ecosysteem, hetgeen een positief effect heeft op de regio.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 141.295 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- We4Sea B.V.penvoerder
- Fleet Cleaner
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Digitale DuiktoolFleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
M5 SubSeaVertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Digitale Duiktool
Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
M5 SubSea
VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.