Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
Projectdetails
Inleiding
Binnen het project ontwikkelen ON2Quest en Tachyon Engineering een verbeterde zuurstofgenerator.
Werking van de Zuurstofgenerator
Een zuurstofgenerator splitst lucht in zuivere zuurstof en afgas door middel van een Pressure Swing Adsorption (PSA) systeem. Hierbij wordt lucht op hoge druk door een reactor met adsorbens geleid om zo het stikstof te verwijderen.
Regeneratiestap
Als het adsorbens verzadigd is, wordt de zuiveringsfunctie overgenomen door een tweede reactor en wordt de eerste reactor geregenereerd. Bij de regeneratiestap wordt het aanwezige stikstofgas dat nog onder hoge druk staat naar de atmosfeer afgeblazen.
Terugwinning van Energie
Bij deze laatste stap wordt kostbare mechanische energie (hoge druk van het gas) onbenut gelaten. Binnen het project willen we deze mechanische energie terugwinnen door middel van een turbo-expander. Hiermee kan tot 27% van de benodigde energie voor het proces teruggewonnen worden. Dit leidt tot een reductie van elektriciteitsgebruik met de daarbij behorende reductie in kostprijs en CO2-emissiebesparingen.
Samenwerking van Expertises
ON2Quest is actief in de ontwikkeling en vermarkten van zuurstofgeneratoren. Tachyon Engineering is een expert op het ontwikkelen en produceren van turbo-modules. Dit project brengt deze expertises samen om een vernieuwd en verbeterd product te ontwikkelen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- RanMarine Technology B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid Sargassum SysteemHet project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van de MegaShark, een autonome waterdrone voor het oogsten en verwerken van invasief Sargassum om ecologische en economische problemen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaartGlobal Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Bioclean SolutionsBio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
CARGO HOLD LIFE SAVERHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
AMPHIBIANHet project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom elektrisch-amfibisch vaartuigje dat plastic afval en sargassum in wateren verzamelt en op het land aflevert voor recycling. | Mkb-innovati... | € 19.872 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Sargassum Systeem
Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van de MegaShark, een autonome waterdrone voor het oogsten en verwerken van invasief Sargassum om ecologische en economische problemen te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
CARGO HOLD LIFE SAVER
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.
AMPHIBIAN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonoom elektrisch-amfibisch vaartuigje dat plastic afval en sargassum in wateren verzamelt en op het land aflevert voor recycling.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
VVW@ZeeHet project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren. | Mkb-innovati... | € 192.087 | 2023 | Details |
Remote survey systeemHet project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten. | Mkb-innovati... | € 297.500 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
VVW@Zee
Het project ontwikkelt een modulair systeem dat risico's op zee in kaart brengt en adviezen geeft voor veilige operaties van vaartuigen, rekening houdend met diverse omgevingsfactoren.
Remote survey systeem
Het project ontwikkelt een remote survey systeem voor efficiënter en goedkoper bodemonderzoek op zee, met als doel een kostenbesparing van 30% en verbeterde monitoring door bodemspecialisten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.