Bioclean Solutions
Bio-Catalyst Europe ontwikkelt een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel voor de fossiele brandstoffenindustrie om emissies te reduceren en de sector te vergroenen, met een haalbaarheidsstudie als doel.
Projectdetails
Inleiding
De op- en overslag van fossiele brandstoffen en petrochemicaliën is een belangrijke economische pijler in de havengebieden van het Rijnmondgebied, Maasvlakte, Europoort en Botlek havens. De jaarcijfers van 2022 overslag Port of Rotterdam = 103.948.000 ton ruwe aardolie en 58.981.000 ton minerale olieproducten.
Procesbeschrijving
Dit wordt aangevoerd vanuit grote tankers, gelost naar landtanks en na processing in een raffinaderij uitgeleverd aan kleinere tankschepen voor distributie nationaal en internationaal. Al deze handelingen gaan gepaard met een reinigingstap voor leidingen en slangen, na elke transfer, voor tanks (van schepen en landtanks) na lossing en voorbereiding op nieuwe lading.
Doel van het Project
Bio-Catalyst Europe wil met de ontwikkeling van een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel deze sector gaan vergroenen, waarbij waswater en olierestanten effectief kunnen worden afgebroken tot biologisch afbreekbare restanten. Hierbij wordt niet enkel de reiniging van vloeibare of vaste olierestanten voorzien, maar ook de gasvormige restanten die met dit nieuw te ontwikkelen reinigingsproduct de emissie van ladingdamp tot nagenoeg nihil kan reduceren bij schoonmaakoperaties.
Haalbaarheidsproject
Met dit haalbaarheidsproject wil Bio-Catalyst een go/no go-beslissing maken of dit project kan worden geïnitieerd en daarbij mogelijke aansluiting kunnen vinden met launching customers om het project verder invulling te geven.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Bio-Catalyst Europe B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Gas Exhaust Cleaning as a ServiceValue Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom. | MIT R&D Samenwerking | € 198.350 | 2020 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | MIT R&D Samenwerking | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | MIT R&D Samenwerking | € 350.000 | 2017 | Details |
Cargo Treatment on-BoardHolland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken. | DEI+ | € 380.599 | Onbekend | Details |
Gas Exhaust Cleaning as a Service
Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Cargo Treatment on-Board
Holland Drivelines ontwikkelt een innovatieve Cargo Treatment-installatie voor binnenvaartschepen om schadelijke VOC-uitstoot te elimineren en waardevolle restproducten te hergebruiken.