SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters
ProjectenRegelingenAnalyses

M5 SubSea

VertiDrive ontwikkelt de 'M5-Subsea', een (semi-)autonome oplossing voor het verwijderen van aanslag op scheepsrompen om brandstofverbruik en milieuschade te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Een groot containerschip verbruikt op topsnelheid zo’n 250.000 liter olie per 24 uur; een kostenpost van €112.500 en een enorme aanslag op het milieu.

Probleemstelling

Uit onderzoek blijkt dat een schip met een gladde romp gemiddeld 5% minder brandstof verbruikt dan een schip met aanslag (aangroei algen/mosselen, corrosie, vuil).

Doel van het project

Dit is aanleiding geweest voor VertiDrive om onderzoek te doen naar de ‘M5-Subsea’; een (semi-)autonome oplossing om aanslag van scheepsrompen te verwijderen, zowel onder- als boven water.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • VertiDrive B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Inhoudsopgave

MIT Haalbaarheid

Subsidie tot € 20.000 voor mkb-ondernemingen om de technische en economische haalbaarheid van een innovatief product, proces of dienst te onderzoeken.

Bekijk regeling

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

ProjectRegelingBedragJaarActie

LOW COST SUBSEA MINIPOD CRAWLER

Het project ontwikkelt een innovatieve onderwaterrobot, de M5-Minipod, om lichte aangroei van scheepsrompen te verwijderen, waardoor schepen energiezuiniger kunnen varen.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details

Haalbaarheid OilShark ASV

RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.

Mkb-innovati...€ 20.000
2021
Details

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

Mkb-innovati...€ 20.000
2022
Details

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Mkb-innovati...€ 20.000
2023
Details
Mkb-innovati...

LOW COST SUBSEA MINIPOD CRAWLER

Het project ontwikkelt een innovatieve onderwaterrobot, de M5-Minipod, om lichte aangroei van scheepsrompen te verwijderen, waardoor schepen energiezuiniger kunnen varen.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

Haalbaarheid OilShark ASV

RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2021
Details
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2022
Details
Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren Haalbaarheid
€ 20.000
2023
Details

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

ProjectRegelingBedragJaarActie

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

Mkb-innovati...€ 141.295
2019
Details

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

Mkb-innovati...€ 126.875
2015
Details

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

Mkb-innovati...€ 108.008
2016
Details

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

Mkb-innovati...€ 179.100
2015
Details

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

Mkb-innovati...€ 194.460
2018
Details
Mkb-innovati...

Shipcleaning met data

We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 141.295
2019
Details
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 126.875
2015
Details
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 108.008
2016
Details
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 179.100
2015
Details
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

Mkb-innovatiestimulering Topsectoren R&D Samenwerking
€ 194.460
2018
Details

SubsidieMeesters logoSubsidieMeesters

Vind en verken subsidieprojecten in Nederland en Europa.

Links

  • Projecten
  • Regelingen
  • Analyses

Suggesties

Heb je ideeën voor nieuwe features of verbeteringen?

Deel je suggestie
© 2025 SubsidieMeesters. Alle rechten voorbehouden.