Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart
Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Dit projectplan beschrijft de ontwikkeling van Biobinder, een biopolymeerbeton ontwikkeld door Bio Bound B.V. en Zeus Beton B.V. Dit innovatieve project draagt bij aan de Kennis- en Innovatie Agenda (KIA) op het gebied van Energie en Duurzaamheid, met de ambitie om hoogwaardig gebruik van circulaire materialen te vergroten en de CO2-uitstoot te verminderen.
Kenmerken van Biobinder
Biobinder onderscheidt zich door het gebruik van biopolymeren uit gerecycled bouwmateriaal, gecombineerd met biomassa zoals miscanthusgras en gerecyclede vulstoffen. Hierdoor kan het beton zowel de CO2-uitstoot verminderen als CO2 opslaan, wat een grote bijdrage levert aan duurzaamheid en circulariteit.
Technische Uitdagingen
Het project omvat technische uitdagingen zoals:
- Langere uithardingstijd
- Onzekerheid over de levensduur van het materiaal
Er zijn aanpassingen en testen gepland om deze uitdagingen te overwinnen.
Economische Impact
Economisch gezien zal Biobinder:
- Imago-verbetering genereren
- Omzetgroei stimuleren
- Winstgevendheid verhogen voor Bio Bound en Zeus Beton
Daarnaast is er een potentiële uitbreiding naar internationale markten.
Bijdrage aan Duurzaamheid
Dit project draagt bij aan de transformatie van de bouwsector naar duurzaamheid en circulariteit, in lijn met de KIA.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Global Electrical Solutions B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorDit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheid OilShark ASVRanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheid OilShark ASV
RanMarine ontwikkelt de OilShark, een robot voor het efficiënt en kosteneffectief opruimen van olielekkages in havens, om milieuschade te verminderen en menselijke inzet te minimaliseren.
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Gas Exhaust Cleaning as a ServiceValue Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom. | Mkb-innovati... | € 198.350 | 2020 | Details |
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellenHet project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 72.184 | 2019 | Details |
World Class Zero Emission Mobile EquipmentDrie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen. | 1.1 - RSO1.1... | € 441.290 | 2023 | Details |
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Gas Exhaust Cleaning as a Service
Value Maritime en Royal Roos ontwikkelen een mobiel gasreinigingssysteem dat verontreinigingen uit scheepsuitlaten filtert en opslaat, als alternatief voor walstroom.
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
World Class Zero Emission Mobile Equipment
Drie unieke elektrische voertuigen voor havens worden ontwikkeld en getest om zware lasten efficiënt en duurzaam te tillen.