Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip

Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.

Subsidie
€ 349.755
2015

Projectdetails

Inleiding

Openbare samenvatting: Met een (binnenvaart)schip op LNG gaan varen doet men om CO2-uitstoot te verlagen en/of om kostprijs-technische redenen. Door de huidige onvolwassen LNG-infrastructuur zal de keuze dan vaak vallen op een zogeheten dual-fuel gasmotor, die zowel op diesel als op gas/diesel kan draaien.

Probleemstelling

Omdat de kosten van totale motorvervanging hoog zijn, is een “retro-fit” dual-fuel oplossing gewenst; hierbij wordt de bestaande dieselmotor omgebouwd tot dual-fuel gasmotor. Helaas is de praktische CO2-besparing met dual-fuel motoren zeer beperkt. Sterker nog, de meeste dual-fuel motoren veroorzaken juist een stijging van de GWP (global warming potential) door de hoge uitstoot van methaan.

Methaanslip

Deze zogeheten methaanslip is onlosmakelijk verbonden met conventionele (premixed) dual-fuel verbranding, en in mindere mate ook met mono-fuel gasmotortechnologie. Deze methaanslip staat de maatschappelijke acceptatie van LNG in de weg en zal daarom eerst opgelost moeten worden.

Oplossing

Alleen met directe injectie (DI) van LNG, waarbij het gas met het dieselproces verbrand wordt, is een nagenoeg methaanslip-vrije verbranding te realiseren. Hiermee wordt de met LNG maximaal haalbare CO2-besparing van 23% ook in de praktijk behaald.

Toepassing

Deze motortechnologie wordt door de OEM al toegepast bij langzaamlopende dual-fuel motoren voor grote zeeschepen, maar voor de motoren zoals toegepast in de binnenvaart bestaat dual-fuel met DI-LNG nog niet; laat staan als retrofit oplossing.

Projectdoel

Het voorgestelde project behelst de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG. Hiermee

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 349.755

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
  • ATG Europe B.V.
  • Yerseke Engine Services B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175
Mkb-innovati...

LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

€ 75.810
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Mobiele LNG bunker unit

Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.

€ 123.130
Mkb-innovati...

Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen

Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.

€ 72.184

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
LIFE Standar...

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000