Binnenvaart krijgt retrofit DI-LNG met verwaarloosbare methaanslip
Het project richt zich op de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG om de CO2-uitstoot in de binnenvaart te verlagen.
Projectdetails
Inleiding
Openbare samenvatting: Met een (binnenvaart)schip op LNG gaan varen doet men om CO2-uitstoot te verlagen en/of om kostprijs-technische redenen. Door de huidige onvolwassen LNG-infrastructuur zal de keuze dan vaak vallen op een zogeheten dual-fuel gasmotor, die zowel op diesel als op gas/diesel kan draaien.
Probleemstelling
Omdat de kosten van totale motorvervanging hoog zijn, is een “retro-fit” dual-fuel oplossing gewenst; hierbij wordt de bestaande dieselmotor omgebouwd tot dual-fuel gasmotor. Helaas is de praktische CO2-besparing met dual-fuel motoren zeer beperkt. Sterker nog, de meeste dual-fuel motoren veroorzaken juist een stijging van de GWP (global warming potential) door de hoge uitstoot van methaan.
Methaanslip
Deze zogeheten methaanslip is onlosmakelijk verbonden met conventionele (premixed) dual-fuel verbranding, en in mindere mate ook met mono-fuel gasmotortechnologie. Deze methaanslip staat de maatschappelijke acceptatie van LNG in de weg en zal daarom eerst opgelost moeten worden.
Oplossing
Alleen met directe injectie (DI) van LNG, waarbij het gas met het dieselproces verbrand wordt, is een nagenoeg methaanslip-vrije verbranding te realiseren. Hiermee wordt de met LNG maximaal haalbare CO2-besparing van 23% ook in de praktijk behaald.
Toepassing
Deze motortechnologie wordt door de OEM al toegepast bij langzaamlopende dual-fuel motoren voor grote zeeschepen, maar voor de motoren zoals toegepast in de binnenvaart bestaat dual-fuel met DI-LNG nog niet; laat staan als retrofit oplossing.
Projectdoel
Het voorgestelde project behelst de ontwikkeling van een retro-fit dual-fuel brandstofdoseersysteem met directe injectie van LNG. Hiermee
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 349.755 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
- ATG Europe B.V.
- Yerseke Engine Services B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
LNG tank 2.0Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten. | Mkb-innovati... | € 75.810 | 2016 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Mobiele LNG bunker unitHet project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie. | Mkb-innovati... | € 123.130 | 2016 | Details |
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellenHet project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 72.184 | 2019 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.
LNG tank 2.0
Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Mobiele LNG bunker unit
Het project ontwikkelt een innovatieve mobiele LNG bunker unit om de distributie-infrastructuur voor LNG in de scheepvaart te verbeteren, met focus op automatisering en kostenreductie.
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on boardThe LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise. | LIFE Standar... | € 2.354.207 | 2022 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board
The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.