Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator
Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.
Projectdetails
Inleiding
In het mondiale mobiliteitssysteem is scheepvaart een van de belangrijkste vormen van goederenvervoer. In de aandrijving van schepen worden brandstoffen zoals diesel en stookolie gebruikt. Hiermee is scheepvaart ook één van de grootste emissiebronnen als het gaat om bijvoorbeeld CO2. Daarmee heeft het ook een zeer groot besparingspotentieel.
Duurzaamheidsinitiatieven
Veel van de huidige initiatieven en ontwikkelingen richten zich vooral op het verduurzamen van de brandstof door bijvoorbeeld te kijken naar andere vormen zoals:
- Biobrandstoffen
- Waterstof
- Elektrificatie van schepen
Echter, het is minstens net zo belangrijk, zo niet belangrijker, om de vraag naar brandstoffen te minimaliseren.
Innovatieontwikkeling
Ship Motion Design B.V. wil zich richten op de ontwikkeling van een nieuwe innovatie die de voortstuwing van het schip efficiënter maakt. Hiervoor wil Ship Motion Design een pre-swirl stator ontwikkelen. In de pre-swirl stator worden voor de schroef meerdere vleugelprofielen/statorbladen geïntegreerd.
Risicoanalyse
De ontwikkeling van de pre-swirl stator gaat alleen gepaard met verschillende technische en economische risico’s. Om inzage te krijgen in deze risico’s zullen voorafgaand aan de ontwikkeling, in dit project, een aantal essentiële haalbaarheidsvragen beantwoord moeten worden.
Kennis- en Innovatieagenda's
De ontwikkeling van de pre-swirl stator sluit aan op de kennis- en innovatieagenda’s (KIAs) Energie en Duurzaamheid, en Sleuteltechnologieën.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ship Motion Design B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control SystemSmart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
PelicanHet project "Pelican" ontwikkelt een webgebaseerde softwaretool om belanghebbenden te ondersteunen bij het verkennen van windondersteunde voortstuwing voor schepen, met focus op simulatie en ontwerpimpact. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaartAEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Zero Emission DraagvleugelbootDit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Innovatieve schroef appendage voor duurzame scheepvaartHet project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe scheepsschroefinnovatie die 10-30% brandstofbesparing biedt op grotere schaal. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheid Electrical Drivetrain Efficient Control System
Smart-Ship ontwikkelt het EDECS-systeem om de efficiëntie van elektrische en hybride scheepsvoortstuwing te verbeteren, met focus op haalbaarheid, marktwaarde en technische eisen.
Pelican
Het project "Pelican" ontwikkelt een webgebaseerde softwaretool om belanghebbenden te ondersteunen bij het verkennen van windondersteunde voortstuwing voor schepen, met focus op simulatie en ontwerpimpact.
Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart
AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.
Zero Emission Draagvleugelboot
Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.
Innovatieve schroef appendage voor duurzame scheepvaart
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe scheepsschroefinnovatie die 10-30% brandstofbesparing biedt op grotere schaal.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Green Building MaterialsHet project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2017 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Shipcleaning met dataWe4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden. | Mkb-innovati... | € 141.295 | 2019 | Details |
Green Building Materials
Het project ontwikkelt een emissievrij aandrijfsysteem voor schepen op basis van brandstofcellen en ammoniak, met als doel duurzame maritieme transportoplossingen te realiseren.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.
Shipcleaning met data
We4Sea en Fleet Cleaner ontwikkelen een data-gedreven tool om het optimale reinigingsmoment van schepen te bepalen, waardoor brandstofverbruik en CO2-emissies met 5-10% verlaagd kunnen worden.