Pelican
Het project "Pelican" ontwikkelt een webgebaseerde softwaretool om belanghebbenden te ondersteunen bij het verkennen van windondersteunde voortstuwing voor schepen, met focus op simulatie en ontwerpimpact.
Projectdetails
Inleiding
Openbare samenvatting van deze aanvraag. In Nederland gaat op jaarbasis ongeveer 100 PJ aan restwarmte tussen de 120°C en 180°C verloren, doordat dit geloosd wordt in het water of de lucht. Momenteel is er geen rendabele restwarmteterugwinningsinstallatie om deze restwarmte om te zetten in nuttige arbeid of elektriciteit, waardoor deze energie verloren gaat.
Projectdoel
In het licht van deze achtergrond gaan duurzame technologieontwikkelaar Synext B.V. en Machinefabriek Geurtsen B.V. de krachten bundelen om gezamenlijk een Waste Heat Energy Recovery Engine (WHERE) te ontwikkelen.
Kenmerken van de WHERE
De WHERE is een kleinschalige warmteterugwinningsinstallatie die maximaal rendement behaalt voor restwarmtestromen tussen de 100°C en 200°C. Doordat de WHERE een relatief kleine installatie wordt, is deze te gebruiken op locaties met beperkt beschikbare ruimtes, zoals machinekamers in de scheepvaart.
Bijdrage aan ambities
Het project draagt bij aan de ambities van de Topsector ‘Chemie en Energie’. Dit project draagt bij aan de doelstellingen binnen de topsector Energie en sluit aan bij de clusters:
- Hergebruik van restwarmte
- Restwarmte naar Elektriciteit
Regionale innovatiestrategie
Het beoogde R&D-project sluit aan bij de hoofddoelstelling van de Regionale innovatiestrategie 3 Kansen voor West, namelijk het verbeteren van de economische concurrentiekracht van West-Nederland door verhoging van de investeringen in R&D en bevordering van innovatie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Blue Wasp Marine B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Advanced sails to reduce environmental impact and OPEX of maritime transportb4b's patented wingsail technology harnesses wind energy to reduce maritime fuel consumption by up to 30%, lowering costs and environmental impact while meeting IMO and EU regulations. | EIC Accelerator | € 2.396.802 | 2022 | Details |
Venturi Tidal Current GeneratorHet project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines. | MIT R&D Samenwerking | € 139.008 | 2017 | Details |
VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepenHet project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector. | SNN - Hernieuwbare energie | € 600.000 | 2023 | Details |
Advanced sails to reduce environmental impact and OPEX of maritime transport
b4b's patented wingsail technology harnesses wind energy to reduce maritime fuel consumption by up to 30%, lowering costs and environmental impact while meeting IMO and EU regulations.
Venturi Tidal Current Generator
Het project richt zich op het verhogen van de energieopbrengst en verlagen van kosten van windparken door integratie van getijdeturbines in de fundaties van windturbines.
VentoFoils XL duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen
Het project ontwikkelt duurzame windvoortstuwing voor zeeschepen ter bevordering van de energietransitie in de maritieme sector.