Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart

AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

De scheepvaart wordt door steeds strengere wet- en regelgeving gedwongen om voor 2050 schepen emissievrij te maken. Hiervoor zijn innovaties benodigd op alle onderdelen van een schip, maar met name op de aandrijving.

Probleemstelling

Een belangrijk onderdeel in de aandrijving zijn de scheepslagers. Deze worden conventioneel gezien continu gesmeerd met schroefasvetten of -oliën. Omdat standaard schroefasvetten, bestaande uit ongeveer 80% minerale oliën en 20% additieven en zepen, relatief de hoogste emissiewaarde dragen, gebruiken reders steeds vaker water of biologische oliën om hun schroefassen te smeren.

Uitdagingen

Echter smeren water en biologische oliën door hun reologische eigenschappen onder belasting en specifieke temperaturen minder goed dan minerale oliën, waardoor onderdelen eerder aan vervanging toe zijn. Na 20 jaar onderzoek is het de gerenommeerde scheepslager spelers in de markt nog niet gelukt om een goede watergesmeerde lager op de markt te brengen.

Doelstelling

Daarom richt AEGIR-Marine Production B.V., aanvrager binnen dit project, zich op het volgende haalbaarheidsvraagstuk: “Is het voor AEGIR-Marine Production B.V. technisch en economisch haalbaar om een magnetisch reologisch lager te ontwikkelen, ten einde de scheepvaart te verduurzamen en op die manier CO2-, NOx- en PM10-uitstoot terug te dringen?”

Innovatie

Het te onderzoeken magnetisch reologisch lager wijkt volledig af van de huidige stand der techniek. Het is een voor de markt revolutionair nieuw type lager. Middels dit lager wil AEGIR een flinke stap zetten in het verduurzamen van de scheepvaart.

Verwachte voordelen

Het onderzoeksproject richt zich op een lager dat uitermate geschikt zal zijn voor schroefassen, doordat er weinig tot geen slijtage optreedt en de faalkans geminimaliseerd wordt. Op deze manier worden de volgende voordelen behaald:

  • Brandstofbesparing
  • Verlenging van onderhoudsintervallen
  • Verlenging van de levensduur van een schip

Bijdrage aan duurzaamheid

Met deze innovatie komen reders steeds dichterbij de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de gemiddelde CO2-uitstoot van de zeevaart tot 2050 met 70% te verminderen ten opzichte van 2018. Hierdoor past het project perfect binnen de topsector Water, meer specifiek het onderdeel Maritiem en Missie 1: Towards Zero Emission.

Thema aansluiting

Verder sluit het project ook aan bij het thema ‘Energietransitie en Duurzaamheid’ van het missiegedreven innovatiebeleid. Binnen dit thema sluit de innovatie aan bij het onderdeel ‘klimaat en energie’, of meer specifiek Missie D: Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050, doordat het zorgt voor een wrijvingsloze overdracht bij scheepsschroefassen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • AEGIR-Marine Production B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator

Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod

AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Innovatieve schroef appendage voor duurzame scheepvaart

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe scheepsschroefinnovatie die 10-30% brandstofbesparing biedt op grotere schaal.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Electromagnetic bearing proof of concept sensorless

Insumo onderzoekt de haalbaarheid van een sensorloos elektromagnetisch lagersysteem om kosten te verlagen en betrouwbaarheid te verhogen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
Mkb-innovati...

Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency

Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.

€ 179.100
Innovation F...

Reducing maritime transport CO2 emissions using wind

The SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals.

€ 4.098.568
Mkb-innovati...

Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875