Haalbaarheidsstudie naar een magnetisch reologisch lager voor de scheepvaart
AEGIR-Marine Production B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een revolutionair magnetisch reologisch lager om de scheepvaart te verduurzamen en emissies te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
De scheepvaart wordt door steeds strengere wet- en regelgeving gedwongen om voor 2050 schepen emissievrij te maken. Hiervoor zijn innovaties benodigd op alle onderdelen van een schip, maar met name op de aandrijving.
Probleemstelling
Een belangrijk onderdeel in de aandrijving zijn de scheepslagers. Deze worden conventioneel gezien continu gesmeerd met schroefasvetten of -oliën. Omdat standaard schroefasvetten, bestaande uit ongeveer 80% minerale oliën en 20% additieven en zepen, relatief de hoogste emissiewaarde dragen, gebruiken reders steeds vaker water of biologische oliën om hun schroefassen te smeren.
Uitdagingen
Echter smeren water en biologische oliën door hun reologische eigenschappen onder belasting en specifieke temperaturen minder goed dan minerale oliën, waardoor onderdelen eerder aan vervanging toe zijn. Na 20 jaar onderzoek is het de gerenommeerde scheepslager spelers in de markt nog niet gelukt om een goede watergesmeerde lager op de markt te brengen.
Doelstelling
Daarom richt AEGIR-Marine Production B.V., aanvrager binnen dit project, zich op het volgende haalbaarheidsvraagstuk: “Is het voor AEGIR-Marine Production B.V. technisch en economisch haalbaar om een magnetisch reologisch lager te ontwikkelen, ten einde de scheepvaart te verduurzamen en op die manier CO2-, NOx- en PM10-uitstoot terug te dringen?”
Innovatie
Het te onderzoeken magnetisch reologisch lager wijkt volledig af van de huidige stand der techniek. Het is een voor de markt revolutionair nieuw type lager. Middels dit lager wil AEGIR een flinke stap zetten in het verduurzamen van de scheepvaart.
Verwachte voordelen
Het onderzoeksproject richt zich op een lager dat uitermate geschikt zal zijn voor schroefassen, doordat er weinig tot geen slijtage optreedt en de faalkans geminimaliseerd wordt. Op deze manier worden de volgende voordelen behaald:
- Brandstofbesparing
- Verlenging van onderhoudsintervallen
- Verlenging van de levensduur van een schip
Bijdrage aan duurzaamheid
Met deze innovatie komen reders steeds dichterbij de doelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) om de gemiddelde CO2-uitstoot van de zeevaart tot 2050 met 70% te verminderen ten opzichte van 2018. Hierdoor past het project perfect binnen de topsector Water, meer specifiek het onderdeel Maritiem en Missie 1: Towards Zero Emission.
Thema aansluiting
Verder sluit het project ook aan bij het thema ‘Energietransitie en Duurzaamheid’ van het missiegedreven innovatiebeleid. Binnen dit thema sluit de innovatie aan bij het onderdeel ‘klimaat en energie’, of meer specifiek Missie D: Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050, doordat het zorgt voor een wrijvingsloze overdracht bij scheepsschroefassen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- AEGIR-Marine Production B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl statorShip Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller podAAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Innovatieve schroef appendage voor duurzame scheepvaartHet project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe scheepsschroefinnovatie die 10-30% brandstofbesparing biedt op grotere schaal. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Electromagnetic bearing proof of concept sensorlessInsumo onderzoekt de haalbaarheid van een sensorloos elektromagnetisch lagersysteem om kosten te verlagen en betrouwbaarheid te verhogen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsproject naar de pre-swirl stator
Ship Motion Design B.V. ontwikkelt een pre-swirl stator om de voortstuwing van schepen te optimaliseren en zo de brandstofvraag en emissies te verminderen, met aandacht voor haalbaarheid en risico's.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.
Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod
AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.
Innovatieve schroef appendage voor duurzame scheepvaart
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een nieuwe scheepsschroefinnovatie die 10-30% brandstofbesparing biedt op grotere schaal.
Electromagnetic bearing proof of concept sensorless
Insumo onderzoekt de haalbaarheid van een sensorloos elektromagnetisch lagersysteem om kosten te verlagen en betrouwbaarheid te verhogen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | Mkb-innovati... | € 179.100 | 2015 | Details |
Reducing maritime transport CO2 emissions using windThe SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals. | Innovation F... | € 4.098.568 | 2023 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2018 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
Reducing maritime transport CO2 emissions using wind
The SustainSea project aims to integrate bound4blue's wind sail system into five cargo vessels to significantly reduce GHG emissions and fuel use in maritime transport, supporting EU decarbonization goals.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.