Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip
Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.
Projectdetails
Aanleiding
In de visserij wordt duurzaamheid een steeds prominenter thema. Naast het voorkomen van overbevissing, vermijden van bijvangst en voorkomen van schade aan de zeebodem is daarbij het reduceren van brandstofgebruik en daarmee de uitstoot van CO2 en andere schadelijke emissies een belangrijke factor.
Vanuit dit oogpunt is het belangrijk te constateren dat het energieverbruik van de Nederlandse schol- en kabeljauwvisserij 2 tot 3 keer zo hoog is als de productie van rundvlees, varkensvlees en kip, en het brandstofverbruik van de kotters daarvan de belangrijkste oorzaak is. De Nederlandse vloot is sterk verouderd, en voor de naderende golf aan nieuwbouw is men op zoek naar manieren om te besparen op energie, kosten en uitstoot.
Hoewel de technologieën om grote besparingen te bewerkstelligen al grotendeels voorhanden zijn, ontbreekt het in de markt vooralsnog aan de daadkracht om deze slag te slaan.
Doelstelling
Het hoofddoel van dit project is om het technisch en economisch potentieel van een duurzaam visserschip te demonstreren, waarmee tussen de 30 en 40% brandstofbesparing wordt gerealiseerd ten opzichte van de schepen die nu in de Nederlandse visserij worden gebruikt.
Korte omschrijving
De kernactiviteit van dit project betreft het bouwen en testen van een nieuw visserschip, dat gebruik maakt van een aantal innovaties om zo efficiënt mogelijk met de energie aan boord om te gaan.
Zodra de contractonderhandelingen met de werf zijn afgerond (deze zijn reeds in een vergevorderd stadium), zullen de specificaties van o.a. het aandrijfsysteem, de accu's en de lieren in een gedetailleerd 3D-ontwerp worden uitgewerkt.
Vervolgens wordt de bouw in regelmatige samenspraak met Ekofish uitgevoerd en het schip uitvoerig getest. Na de formele overdracht en feestelijke tewaterlating zal het energiemanagementsysteem van het schip in de eerste gebruiksfase zorgvuldig verder worden geoptimaliseerd.
Ten slotte wordt het schip in de reguliere vaart genomen, waarbij (energie)prestaties nauwkeurig worden gemonitord en de milieu-impact en (socio-)economische kosten en baten van het schip gedetailleerd in kaart worden gebracht.
Resultaat
Het directe resultaat van dit project is de realisatie van een innovatief en duurzaam visserschip, waarvan de verwachte energiebesparing en economische haalbaarheid zijn gevalideerd.
Vanuit het oogpunt van energiebesparing zijn de belangrijkste innovatieve elementen van het schip:
- Het innovatieve ontwerp van de romp.
- De terugwinning van energie uit de vislieren bij het uitzetten van de netten.
- De (slimme) dieselelektrische voortstuwing, die drie motoren op elk moment op de efficiëntst mogelijke manier inzet om aan de energievraag te voldoen.
- Optimaliseren van het energiemanagement, onder andere door inzet van een accupakket.
Door het besparen van de brandstof aan boord verwacht Ekofish met het nieuwe schip ongeveer 1 kg aan CO2-emissies te besparen per kg gevangen vis.
Als de jaarlijkse Nederlandse scholvangst afkomstig zou zijn van dit type energie-efficiënte schepen, zou dit een jaarlijkse reductie van 28 kton CO2-uitstoot opleveren.
Voor de eindgebruiker (Ekofish) levert het project een energiebesparing van 30%, de technologieleverancier (Maaskant) verwacht een herhalingspotentieel van 10 orders in de vijf jaar na het project, waarmee een omzet van ca. € 67 mln. is gem.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 702.663 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | Jaar onbekend |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Bomei Beheer B.V.penvoerder
- Damen Shipyards Maaskant B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen DEI+
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitsproHet project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren. | DEI+ | € 490.356 | 2015 | Details |
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten. | DEI+ | € 237.000 | Onbekend | Details |
Integrated Sustainable Energy StationHet ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert. | DEI+ | € 2.776.119 | 2015 | Details |
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector. | DEI+ | € 1.543.452 | 2015 | Details |
Demonstratie van de Tri-O-Gen Organic Rankine Cycle voor rendementsverbetering van elektriciteitspro
Het project demonstreert de aanpassing van de Tri-O-Gen ORC-technologie voor het benutten van restwarmte van Dieselmotoren, met als doel brandstofverbruik met 8-10% te reduceren.
Dry Sorbent Injection bij Thermische Biomassa Installaties: schoner en efficiënter.
Het project onderzoekt het gebruik van een restproduct uit papierproductie als droog sorbent voor rookgasreiniging in afvalverbranding, wat leidt tot efficiëntere verwerking en lagere onderhoudskosten.
Integrated Sustainable Energy Station
Het ISES-project demonstreert een innovatief SOPRA-systeem voor duurzame energievoorziening in Nigeria, dat diverse energiebronnen koppelt en leverbetrouwbaarheid maximaliseert.
Thermofiele Slibgisting en Stikstofterugwinning op RWZI Bath.
Het project demonstreert thermofiele vergisting in de waterzuivering om biogasproductie te verhogen en stikstof terug te winnen, met potentieel voor brede toepassing in de sector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiencyHet project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning. | MIT R&D Samenwerking | € 179.100 | 2015 | Details |
CO2-reductie en energietransitie van zandklasseerinstallatieSmals Bouwgrondstoffen elektrificeert de zandveredelingsinstallatie Vierlingsbeek om fossiele brandstoffen te elimineren en jaarlijks 1.980 ton CO2 te besparen, als basis voor duurzame operaties. | VEKI | € 365.500 | Onbekend | Details |
Biodiversity Enhanced Wind Farm development, Integrated monitoring & inspection and Localized DesignHet project ontwikkelt innovatieve monitoringstechnologieën voor offshore windparken om ecologische impact te begrijpen en operationele kosten te verlagen, met als doel duurzame groei van de sector. | MOOI | € 3.795.418 | 2023 | Details |
Energiezuinige vriesinstallatie en grondstoffen reductie Van Der Lee Seafish B.V.Van Der Lee Seafish vervangt zijn vriesinstallatie door een energiezuinige CO2-installatie, wat leidt tot 45% minder energieverbruik en een jaarlijkse CO2-reductie van 668 ton. | VEKI | € 557.397 | Onbekend | Details |
Toepassing van big data in de zeevaart: on- en offshore monitoring van scheepsefficiency
Het project ontwikkelt een integraal meet- en monitoringssysteem voor schepen om brandstofverbruik te verminderen en de efficiëntie te verhogen, met real-time aansturing van de bemanning.
CO2-reductie en energietransitie van zandklasseerinstallatie
Smals Bouwgrondstoffen elektrificeert de zandveredelingsinstallatie Vierlingsbeek om fossiele brandstoffen te elimineren en jaarlijks 1.980 ton CO2 te besparen, als basis voor duurzame operaties.
Biodiversity Enhanced Wind Farm development, Integrated monitoring & inspection and Localized Design
Het project ontwikkelt innovatieve monitoringstechnologieën voor offshore windparken om ecologische impact te begrijpen en operationele kosten te verlagen, met als doel duurzame groei van de sector.
Energiezuinige vriesinstallatie en grondstoffen reductie Van Der Lee Seafish B.V.
Van Der Lee Seafish vervangt zijn vriesinstallatie door een energiezuinige CO2-installatie, wat leidt tot 45% minder energieverbruik en een jaarlijkse CO2-reductie van 668 ton.