Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
Projectdetails
Inleiding
Binnen de scheepvaartsector scherpt de overheid de normen voor uitstoot aan. Dit is onder meer af te lezen aan de tendens waarin in toenemende mate dieselbrandstof wordt vervangen door LNG. Kenmerkend voor energiegrootverbruikers in de scheepvaartsector zijn de baggerwerktuigen. De tendens van schonere energie zet zich juist ook door in de baggersector.
Duurzame energiebronnen
Teneinde de uitstoot van CO2 en andere schadelijke stoffen nog verder terug te brengen, is middels haalbaarheidsstudies onderzocht in hoeverre gebruik kan worden gemaakt van duurzame energiebronnen, waaronder waterstof in combinatie met brandstofcellen. Vanwege de geringe schaalvergroting zijn momenteel de investeringen in brandstofcellen (€/kW) en de prijzen van waterstof (€/kg) significant hoger dan vergelijkbare diesel/generator sets met LNG of dieselolie.
Innovatieve oplossingen
Met de toepassing van het innovatieve baggerwerktuig onder de naam ‘CarpDredger’, met significant lagere investeringen, bestaat de mogelijkheid om zelfs bij toepassing van brandstofcellen prijsconcurrerend te baggeren met conventionele baggerwerktuigen.
Modulaire opbouw
Door de modulaire opbouw van de CarpDredger kunnen naar keuze meerdere graafmodulen worden ingezet. Hierdoor kunnen bij het snijden van zand aanzienlijke vermogensreducties worden gerealiseerd. Door de significant kleinere snijvermogens zullen de energiekosten en de uitstoot van CO2 sterk worden gereduceerd.
Vermogensreductie
Door realisering van tegengestelde draairichtingen van naast elkaar gelegen graafmodulen kan eveneens het vermogen van de voortstuwing worden gereduceerd. De modulaire multifunctionele CarpDredger kan in kleine en grote waterdiepten en voor een grote variëteit aan grondsoorten worden ingezet.
Uitwisselbare graafmodulen
Voor elke grondsoort kunnen snel uitwisselbare graafmodulen (graafwielen, drumcutters en sleepkoppen) worden ingezet. CarpDredging IP BV is voornemens om in nauwe samenwerking met Nedstack Fuel Cell Technology B.V., Hygear B.V. en de TU Delft een optimaal concept te ontwikkelen voor de CarpDredger.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 72.184 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2019 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- CarpDredging IP B.V.penvoerder
- Hygear B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
The first energy and cost-efficient disruptive ZLD Technology for dredged material management, allowing circular economy and zero pollutionThe project aims to develop a pilot plant for a patented Zero Liquid Discharge technology to efficiently separate and valorize water and solids from polluted dredged materials. | EIC Accelerator | € 2.458.928 | 2023 | Details |
Digitale DuiktoolFleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Mobiele energiedragers voor RoRo ferriesHet project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
The first energy and cost-efficient disruptive ZLD Technology for dredged material management, allowing circular economy and zero pollution
The project aims to develop a pilot plant for a patented Zero Liquid Discharge technology to efficiently separate and valorize water and solids from polluted dredged materials.
Digitale Duiktool
Fleet Cleaner ontwikkelt een digitale tool voor duikers om het onderhoudsproces van zeeschepen te automatiseren en veiliger te maken, ter ondersteuning van duurzame innovaties.
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Mobiele energiedragers voor RoRo ferries
Het project onderzoekt de haalbaarheid van mobiele energiemodules op waterstof en batterijen voor veerboten, om duurzame energievoorziening zonder wachttijd mogelijk te maken.