LNG tank 2.0

Het project 'Walstroom zonder Wal' ontwikkelt mobiele LNG-units voor walstroom aan binnenvaartschepen om emissies te verminderen en de acceptatie van LNG te vergroten.

Subsidie
€ 75.810
2016

Projectdetails

Inleiding

LNG bevindt zich in Nederland in een transitiefase en wordt als brandstof gebruikt voor schepen en vrachtwagens. In ieder geval daar waar het gaat om vermindering van diverse emissies en kosten ten opzichte van de nu gebruikte diesel/EN 590. De voortgang van LNG stokt, er zijn initiatieven nodig om voor LNG meer draagvlak en gebruikers te genereren.

Initiatief 'Walstroom zonder Wal'

Eén van deze initiatieven is 'Walstroom zonder Wal'. In dit concept wordt walstroom geleverd aan binnenvaartschepen op plaatsen waar geen vaste walstroom aanwezig is. Dit gebeurt met mobiele units. Deze units maken gebruik van LNG of CNG, al dan niet in de BIO-variant, als brandstof.

Technische Specificaties

Deze units zitten qua afmetingen op een scheidingsvlak tussen inzet (makkelijk te transporteren, afmetingen) en tijd van inzet (aanwezige brandstof). Om dit fenomeen te doorbreken is bedacht hoe met dezelfde inhoud meer brandstof (LNG) in een unit kan worden meegenomen.

Projectstructuur

Binnen de werkzaamheden van dit MIT-R&D-project vindt een tweedeling plaats in de werkzaamheden en het doel. Het eerste deel van dit MIT-R&D-project bestaat uit research naar de technische en economische mogelijkheden. Hierna zal er een Go/No-go beslissingsmoment plaatsvinden, waarbij het verdere verloop van het project zal worden gedefinieerd.

Pilot en Testfase

Dit vervolg bestaat uit de bouw van een pilot en het testen van de werking. Het concept bestaat uit een rechthoekige (drukloze) tank, waarbij scherp gemonitord wordt op de druk van het gas boven de vloeistof. De rechthoekige tank levert een groot voordeel op als het gaat om opslagcapaciteit.

Voordelen van de Vergrote Opslagcapaciteit

Met deze vergroting van de opslagcapaciteit kan een walstroomunit aanmerkelijk langer functioneren. Mobiele Stroom B.V. is in staat om de unit daadwerkelijk in de praktijk te kunnen inzetten. Hierdoor kan er gedurende een langere periode ervaring worden opgedaan met een dergelijk systeem voordat er verder ontwikkeld wordt.

Goedkeuringsproces

Ook kunnen keurende instanties (Lloyds, DNV-GL, etc.) de unit in de praktijk zien en beoordelen. Dit heeft als voordeel dat een eventuele goedkeuring voor het gebruik in andere situaties, bijvoorbeeld aan boord van schepen, eenvoudiger wordt.

Conclusie

Op deze manier plaveit Mobiele Stroom B.V. de weg voor meer mogelijkheden voor LNG.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 75.810

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2016

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Mobiele Stroom B.Vpenvoerder
  • Cryovat Internationaal B.v.
  • Liqal
  • Qumey Metaalindustrie B.v.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

PRM - Powerpack Retrofit Methodology

Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000