LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

Subsidie
€ 163.175
2015

Projectdetails

Inleiding

De aanvragers willen een verbetering realiseren van retrofit LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen.

Aanleiding

De aanleiding tot deze R&D betreft de noodzaak om de scheepvaart duurzamer te maken. In het kader van het Nationale LNG-platform is een doelstelling opgesteld aangaande CO2-reductie 50/50/500. Momenteel stokt de toepassing van duurzame technieken in de scheepvaart om de uitstoot te verlagen. Zonder verduurzaming zal de uitstoot dan ook toenemen.

Doel van het project

De ontwikkeling van een DI-G systeem kan een significante bijdrage leveren aan het behalen van de doelstelling ‘50/50/500’. Het doel van dit project is om methaanslip te verminderen. Methaanslip is de samenstelling van onverbrande gassen (methaan) dat vrijkomt bij een onvolledige verbranding van een gasmengsel. Methaanslip is bijna dertig keer schadelijker voor het milieu dan CO2 en komt eigenlijk alleen voor bij motoren die aardgas of LNG als brandstof gebruiken, zoals gasmotoren of dual fuel motoren.

Doelstellingen

De doelstelling van ArenaRed is om een Directe Injectie Gas (DI-G) en bijbehorende emissiesystemen te ontwikkelen, wat ervoor zorgt dat de methaanuitstoot wordt verlaagd naar:

  • 0,2 g/kWh
  • maximaal 0,5 g/kWh

Huidige situatie

Met de huidige technieken is men echter niet in staat om een systeem te ontwikkelen dat aan de beoogde emissiereductie voldoet.

Verwachte resultaten

Het concrete resultaat betreft een DI-G systeem dat geïntegreerd wordt in de huidige dieselinjector. Vanaf 2018 zal het DI-G systeem inzetbaar zijn, onder andere als gevolg van een nieuw type sensor in de cilinder voor het monitoren van het verbrandingsproces.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 163.175

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ArenaRed BVpenvoerder
  • Visser Auto Electra B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

LIFE SAP

Fuel Cell and Methanol Reforming system for clean energy on board

The LIFE OCEAN project aims to replace diesel generators on a Sanlorenzo superyacht with a 60 kWe methanol fuel cell system to achieve zero-carbon emissions and reduce air and underwater noise.

€ 2.354.207
MIT Haalbaarheid

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.

€ 20.000