Zero-Emission Electric Thruster
RIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen.
Projectdetails
Inleiding
RIM Drive Technology B.V. (hierna: RIMDT) is ontwikkelaar en producent van elektrische voortstuwtechnieken voor de scheepsvaart. De gehele scheepsvaartbranche zit zich de laatste jaren in omtrent het verduurzamen en het verminderen van de CO2-uitstoot.
Huidige situatie
Op dit moment zijn er enkel duurzame voortstuwtechnieken voor:
- Groot gekwalificeerde binnenlandse scheepsvaart
- Zeer klein gekwalificeerde binnenlandse scheepsvaart
- Recreatievaart
Echter, voor klein gekwalificeerde binnenlandse transportscheepsvaart en voor middelgroot gekwalificeerde recreatieve scheepsvaart is er geen toereikend alternatief.
Doel van het project
Daarom wil RIMDT een haalbaarheidsstudie uitvoeren voor het ontwikkelen van een zero-emissie elektrisch aangedreven voortstuwtechniek om een bijdrage te kunnen leveren aan de verduurzaming van de binnenlandse (transport)scheepsvaart.
Innovatie
De innovatie, Zero-Emission Electric Thruster, dient in staat te zijn om een gelijkwaardig rendement, voorstuwingskracht en manoeuvreerbaarheid te realiseren, zonder CO2-uitstoot. Hierdoor kunnen conventionele vervuilende benzine- of diesel aangedreven voortstuwtechnieken vervangen worden.
Hoofddoelstelling
De hoofddoelstelling van het project is dan ook om te onderzoeken of de ontwikkeling van het product technisch en economisch haalbaar is.
Toekomstige stappen
Bij positieve resultaten van de haalbaarheidsstudie zal de Zero-Emission Electric Thruster daadwerkelijk ontwikkeld worden, waardoor de nationale en internationale scheepsvaartbranche vergroend kan worden. Het project sluit direct aan bij het thema "Towards Zero Emission" van de Topsector water.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Rim Drive Technology B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | MIT R&D Samenwerking | € 91.280 | 2021 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2018 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.