Hexa Tetra Propeller-e

Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.

Subsidie
€ 200.000
2018

Projectdetails

Inleiding

Samenvatting MIT R&D-Samenwerkingsproject ‘HEXA TETRA PROPELLER-e’. De projectpartners, HTP R&D BV (HTP) en VAN DIJK FEM ENGINEERING BV (VDE), hebben de ambitie om te komen tot een disruptieve innovatie in de scheepvaartsector. De projectpartners willen een nieuw voortstuwingsprincipe voor de scheepvaart ontwikkelen, met name elektrisch aangedreven schepen.

Doelstelling

De doelstelling is het ontwikkelen van een prototype motor met HTP-aandrijftechnologie, toepasbaar in een testsituatie in een elektrisch aangedreven binnenvaartschip. Deze technologie is erop gericht om de traditionele schroefvoortstuwing te vervangen door een principe op basis van een kleppensysteem. Het concrete eindresultaat is het realiseren van een prototype in een binnenvaartschip ten behoeve van testen, welke input moet leveren voor definitieve marktrijpe toepassing.

Technologie

Een Hexa Tetra Propellor maakt een complexe dubbelroterende beweging die vergelijkbaar is met die van een kaleidocycle. De kracht die de bladen uitoefenen op het water draagt vrijwel volledig bij aan de longitudinale voorstuwing, zonder het water in draaiende beweging te verplaatsen, resulterend in een subliem theoretisch stuwingsrendement.

Alternatieven

Alternatieven zijn verbruiksreductie of alternatieve technologie. De eerste kan dit rendement niet evenaren en de tweede kan onze technologie juist toepassen.

Onderzoek en Ontwikkeling

Deze uitdagingen en de technologische ontwikkeling en onderzoeksonderwerpen die dit met zich meebrengt, worden in dit MIT R&D-project onderzocht en ontwikkeld.

Opschaling en Impact

  • Opschalingpotentie naar gehele maritieme vloot.
  • Groeiend aantal vaarreizen.
  • 12.000 binnenvaartschepen in de EU.
  • Brandstofreductie van 30-50%, zijnde € 45k – 75k per schip.
  • Effectieve terugverdientijd van 3-5 jaar voor scheepseigenaar.
  • Geschatte totale ombouwkosten per schip € 200k – 300k.

Betrokken Sectoren

Het project sluit aan bij de Topsector Water: (Maritieme Sector, cluster Schone Schepen) & TKI Hybrid 111 Hybride configuraties voor voortstuwings- en energiesystemen aan boord van schepen, plus sterke cross-overs met Topsector Energie en HTSM.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • HTP R&D B.V.penvoerder
  • Van Dijk Fem Engineering B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

EIC Pathfinder

Toroidal Propellers for Efficient and Sustainable Aviation

TorPropel aims to enhance aircraft propulsion by developing efficient, noise-reducing toroidal propellers using advanced composites and robotics, improving performance and sustainability in aviation.

€ 2.797.407
MIT Haalbaarheid

Zero Emission Draagvleugelboot

Dit project onderzoekt de economische en technische haalbaarheid van draagvleugeltechniek voor duurzame schepen van 2-12 ton, met als doel de transitie naar hernieuwbare energie in de scheepsvaart te versnellen.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod

AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.

€ 20.000