Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Projectdetails
Inleiding
Het beoogde eindresultaat van dit experimentele ontwikkelingstraject is een werkend prototype van de volledig elektrische aandrijving op basis van Rim Drive technologie dat een commercieel vaartuig even goed aanstuwt als een dieselmotor doet.
Doelstellingen
De belangrijkste doelstelling binnen dit project is de ontwikkeling van een volledig elektrisch aandrijvingssysteem bestaande uit 50 kW rim drive motoren. Met deze ontwikkeling wil het samenwerkingsverband een duurzaam alternatief bieden voor de vervuilende dieselmotoren die momenteel ingezet worden binnen de commerciële vaarindustrie.
Specifieke Focus
Hierbij wil het consortium met name een goed alternatief bieden aan vaartuigen die relatief korte afstanden afleggen, zoals:
- Ferries
- Ponten
Efficiëntie en Duurzaamheid
Daarnaast wil het consortium de regeneratieve capaciteit van de rim drive motoren maximaliseren. Dit verhoogt de energie-efficiëntie van het aandrijvingssysteem, wat leidt tot meer duurzaamheid en een betere inzetbaarheid van het systeem in commerciële vaartuigen.
Innovatieve Functionaliteiten
De commerciële inzetbaarheid van het te ontwikkelen systeem wil het consortium tevens verhogen door de ontwikkeling en integratie van innovatieve functionaliteiten, zoals:
- Cruise-control
- Parkingfunctie
- Magnetisch kompas
- Nauwkeurige navigatie
Deze functionaliteiten zijn gericht op een verbeterde manoeuvreerbaarheid en efficiënter gebruik van de elektriciteit.
Internationale Positionering
Tenslotte wil het consortium middels dit ontwikkelproject de internationale positie van de Nederlandse maritieme industrie verbeteren door als voorloper te fungeren in geavanceerde, duurzame en efficiënte maritieme oplossingen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 177.700 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2023 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Rim Drive Technology B.V.penvoerder
- JuAnMa B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
Ontwikkeling iFLOAT OTOHet project ontwikkelt de iFLOAT OTO, een innovatieve armondersteuning die via sensoren de bewegingen van gebruikers met progressieve spierziekten intuïtief volgt, waardoor hun zelfstandigheid en zorgontlasting toenemen. | MIT R&D Samenwerking | € 325.325 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Ontwikkeling iFLOAT OTO
Het project ontwikkelt de iFLOAT OTO, een innovatieve armondersteuning die via sensoren de bewegingen van gebruikers met progressieve spierziekten intuïtief volgt, waardoor hun zelfstandigheid en zorgontlasting toenemen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
PRM - Powerpack Retrofit MethodologyNexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Zero-Emission Electric ThrusterRIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range ExtenderDit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
PRM - Powerpack Retrofit Methodology
Nexus Energy onderzoekt de haalbaarheid van het retrofitten van binnenvaartschepen met modulaire waterstof-aandrijvingen om emissievrij transport te realiseren.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om de milieuproblemen van traditionele motoren aan te pakken en bij te dragen aan een klimaatneutrale economie.
Zero-Emission Electric Thruster
RIM Drive Technology B.V. voert een haalbaarheidsstudie uit voor een zero-emissie elektrische voortstuwtechniek om de verduurzaming van de binnenlandse scheepsvaart te bevorderen.
Compacte, Milieuvriendelijke Hybride-Elektrische Buitenboordmotor met Multifuel Range Extender
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een hybride buitenboordmotor om milieuvriendelijke vaart te bevorderen en fossiele brandstoffen te verminderen.