PRADA (Provincial Roads Accident Detection Algorithm)
PRADA ontwikkelt een automatisch incidentdetectiesysteem voor provinciale wegen om real-time verkeersincidenten snel en betrouwbaar te melden.
Projectdetails
Inleiding
De economische schadelast door files is in 2019 gestegen naar € 1,5 miljard. De COVID-19-pandemie heeft enkel voor een tijdelijke dip in deze economische schadelast gezorgd.
Verkeersknelpunten
Daarnaast is het opvallend dat de meeste verkeersknelpunten (57%) niet op snelwegen zitten, maar juist op provinciale wegen om de snelwegen heen. Bovendien zijn provinciale wegen zeer gevaarlijk.
- Hoewel provinciale wegen slechts 6% van het totale wegennet vormen, vallen hier 25% van de verkeersslachtoffers.
Probleemstelling
Uit de praktijk en verkennende gesprekken met provincies blijkt dat het veel tijd kost om incidenten die plaatsvinden op provinciale wegen vast te stellen en hier adequaat op te reageren. Dit komt doordat het proces voor incidentcoördinatie bij alle provincies en gemeenten reactief is.
Huidige situatie
Er bestaat tot op heden geen systeem waarmee incidenten op het onderliggend wegennet (d.w.z. provinciaal en stedelijke wegen) automatisch gedetecteerd kunnen worden.
Projectdoel
Vandaar beoogt VBMH de ontwikkeling van het "Provincial Roads Accident Detection Algorithm (PRADA)", om de mogelijkheden te onderzoeken voor de ontwikkeling van een automatisch incidentdetectiesysteem waarmee real-time, snel en betrouwbaar incidenten op het provinciaal wegennet kunnen worden gedetecteerd en gemeld.
Validatie
Om dit mogelijk te maken zijn we naast marktvalidatie op zoek naar technische en praktische validatie van het concept.
Haalbaarheidsonderzoek
Om het principe van PRADA aan te tonen, willen we een haalbaarheidsonderzoek doen bestaande uit:
- Commercieel onderzoek
- Technisch onderzoek
- Experimentele ontwikkeling
De resultaten van dit haalbaarheidsonderzoek bepalen uiteindelijk een go of no-go om tot de ontwikkeling en vermarkting van PRADA over te gaan.
Koppeling aan KIA
PRADA sluit hiermee naadloos aan op de KIA Duurzaamheid en Energietransitie, met daarin specifiek deelagenda 2: Toekomstbestendige mobiliteitssystemen. Het concept "Enablers voor realisatie van Smart Mobility op systeemniveau" beschrijft ontwikkelingen die nodig zijn om slimme mobiliteit ook echt effectief op de weg te krijgen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 52.280 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-7-2022 |
Einddatum | 30-6-2023 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- VBMH B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ongeval Detectie Provinciale wegen (ODP)Onderzoek naar een geavanceerd ongeval-detectiesysteem voor automatische verkeersdata-analyse ter verbetering van incidentenmanagement en bestrijding. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Predictive Road MaintenanceGeronimo.AI ontwikkelt een AI-systeem voor de provincie Zuid-Holland om proactief wegonderhoud te voorspellen en te plannen, met als doel kosten te verlagen en verkeershinder te minimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
AutoDamageDetectBoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENTDAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Ongeval Detectie Provinciale wegen (ODP)
Onderzoek naar een geavanceerd ongeval-detectiesysteem voor automatische verkeersdata-analyse ter verbetering van incidentenmanagement en bestrijding.
Predictive Road Maintenance
Geronimo.AI ontwikkelt een AI-systeem voor de provincie Zuid-Holland om proactief wegonderhoud te voorspellen en te plannen, met als doel kosten te verlagen en verkeershinder te minimaliseren.
AutoDamageDetect
BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
BUSINESS MODEL REAL-TIME VOORSPELINFORMATIE IN STEDELIJK VERKEERSMANAGEMENT
DAT.Mobility BV onderzoekt de haalbaarheid en waarde van real-time voorspellingsinformatie voor stedelijk verkeersmanagement om congestie te verminderen en doorstroming te optimaliseren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Diepgaande verkeersanalyse met beeld- en geluidsherkenningHet project ontwikkelt een geavanceerd systeem voor real-time beeld- en geluidsherkenning van diverse verkeersdeelnemers om verkeersstromen beter te analyseren en reguleren in complexe stedelijke gebieden. | Mkb-innovati... | € 349.962 | 2016 | Details |
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | Mkb-innovati... | € 198.700 | 2018 | Details |
Predictive MaintenanceHet project "Predictive Maintenance" ontwikkelt een AI-gestuurd platform voor het monitoren van infrastructuur met satelliet- en in-situ-data, gericht op kostenbesparing en veiligheid bij wegonderhoud. | Mkb-innovati... | € 190.720 | 2019 | Details |
Betrouwbaardere en nauwkeurigere verkeersmodellen met big dataMezuro B.V. en DAT.Mobility B.V. ontwikkelen innovatieve data-analyse technieken voor nauwkeurige verkeersmodellen, gericht op het verbeteren van verkeersmanagement en smart mobility. | Mkb-innovati... | € 199.710 | 2016 | Details |
Diepgaande verkeersanalyse met beeld- en geluidsherkenning
Het project ontwikkelt een geavanceerd systeem voor real-time beeld- en geluidsherkenning van diverse verkeersdeelnemers om verkeersstromen beter te analyseren en reguleren in complexe stedelijke gebieden.
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
Predictive Maintenance
Het project "Predictive Maintenance" ontwikkelt een AI-gestuurd platform voor het monitoren van infrastructuur met satelliet- en in-situ-data, gericht op kostenbesparing en veiligheid bij wegonderhoud.
Betrouwbaardere en nauwkeurigere verkeersmodellen met big data
Mezuro B.V. en DAT.Mobility B.V. ontwikkelen innovatieve data-analyse technieken voor nauwkeurige verkeersmodellen, gericht op het verbeteren van verkeersmanagement en smart mobility.