ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Ondanks de recente (en tijdelijke) daling in fileleed, is het op termijn de verwachting dat met economische groei en gereduceerde Covid-19 maatregelen het fileleed weer zal stijgen in combinatie met meer verkeersknelpunten. Een van de methoden om bij te dragen aan het vlot van A naar B laten gaan van de reiziger en het milieu zo min mogelijk te belasten, is de ontwikkeling van “Intelligente Verkeersregelinstallatie” (iVRI).
Communicatieproblemen
Met de iVRI-technologie wordt een communicatiekanaal gerealiseerd tussen verkeersregelinstallaties en reizigers. Echter, in het huidige nieuwe speelveld tussen wegbeheerders, iVRI-leveranciers en serviceproviders is de communicatie veelal gefragmenteerd. Dit komt omdat de digitale koppelingen tussen deze spelers en de vormen van beschikbare data waarvan zij gebruikmaken, veelal nieuw zijn en nog niet gestandaardiseerd.
Gevolgen van Fragmentatie
Hierdoor is de situatie ontstaan dat er geen holistische aansluiting is tussen het veelvoud aan (i)VRI-systemen die regionaal worden ingezet. Dit heeft als consequentie dat:
- De verkeersdoorstroming en filezwaarte binnen één regionaal (i)VRI-systeem efficiënt geregeld kunnen worden.
- Er problemen ontstaan wanneer weggebruikers wisselen tussen (i)VRI-systemen van verschillende regio’s.
Doel van het Project
Scenwise beoogt de haalbaarheid te onderzoeken van ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System): een nieuwe cloud datafusie-oplossing die de ongestructureerde datastromen van regionale iVRI’s op een holistische manier met elkaar verbindt om de verkeersdoorstroming op landelijk niveau te verbeteren.
Huidige Situatie
Momenteel zijn er geen systemen beschikbaar die:
- Real-time continu en integraal inzicht geven in de verkeerssituatie tussen verschillende iVRI’s.
- Beslissingsondersteuning bieden voor het proactief verbeteren van de verkeersdoorstroming door het aanpassen van de interacties tussen gefragmenteerde iVRI-systemen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Scenwise B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
MySmartCity – Common Operational PictureHet project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 199.549 | 2021 | Details |
Smart Mobile Traffic ControlHet project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen. | MIT R&D Samenwerking | € 198.700 | 2018 | Details |
MySmartCity – Common Operational Picture
Het project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten.
Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.