ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)

Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.

Subsidie
€ 20.000
2022

Projectdetails

Inleiding

Ondanks de recente (en tijdelijke) daling in fileleed, is het op termijn de verwachting dat met economische groei en gereduceerde Covid-19 maatregelen het fileleed weer zal stijgen in combinatie met meer verkeersknelpunten. Een van de methoden om bij te dragen aan het vlot van A naar B laten gaan van de reiziger en het milieu zo min mogelijk te belasten, is de ontwikkeling van “Intelligente Verkeersregelinstallatie” (iVRI).

Communicatieproblemen

Met de iVRI-technologie wordt een communicatiekanaal gerealiseerd tussen verkeersregelinstallaties en reizigers. Echter, in het huidige nieuwe speelveld tussen wegbeheerders, iVRI-leveranciers en serviceproviders is de communicatie veelal gefragmenteerd. Dit komt omdat de digitale koppelingen tussen deze spelers en de vormen van beschikbare data waarvan zij gebruikmaken, veelal nieuw zijn en nog niet gestandaardiseerd.

Gevolgen van Fragmentatie

Hierdoor is de situatie ontstaan dat er geen holistische aansluiting is tussen het veelvoud aan (i)VRI-systemen die regionaal worden ingezet. Dit heeft als consequentie dat:

  1. De verkeersdoorstroming en filezwaarte binnen één regionaal (i)VRI-systeem efficiënt geregeld kunnen worden.
  2. Er problemen ontstaan wanneer weggebruikers wisselen tussen (i)VRI-systemen van verschillende regio’s.

Doel van het Project

Scenwise beoogt de haalbaarheid te onderzoeken van ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System): een nieuwe cloud datafusie-oplossing die de ongestructureerde datastromen van regionale iVRI’s op een holistische manier met elkaar verbindt om de verkeersdoorstroming op landelijk niveau te verbeteren.

Huidige Situatie

Momenteel zijn er geen systemen beschikbaar die:

  1. Real-time continu en integraal inzicht geven in de verkeerssituatie tussen verschillende iVRI’s.
  2. Beslissingsondersteuning bieden voor het proactief verbeteren van de verkeersdoorstroming door het aanpassen van de interacties tussen gefragmenteerde iVRI-systemen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2022

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Scenwise B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

MIT Haalbaarheid

Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen

Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.

€ 17.417
MIT Haalbaarheid

Currency Exchange Algorithm

Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.

€ 19.950
MIT Haalbaarheid

Unikee

MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Active Aerodynamics

Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT R&D Samenwerking

MySmartCity – Common Operational Picture

Het project ontwikkelt een integrale ketenoplossing voor het real-time voorspellen en beïnvloeden van bezoekersstromen bij evenementen, inclusief alle vervoersmodaliteiten.

€ 199.549
MIT R&D Samenwerking

Smart Mobile Traffic Control

Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.

€ 198.700