Smart Mobile Traffic Control

Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.

Subsidie
€ 198.700
2018

Projectdetails

Inleiding

Op het snelwegennet en in de grote steden is verkeersmanagement in Nederland goed geregeld. Meerdere verkeerscentrales monitoren de wegen via camera’s en detectielussen en kunnen binnen enkele minuten een scenario, via de borden boven de weg, uitvoeren op een wegvak.

Mobiele DRIP's

Bij calamiteiten, wegwerkzaamheden en evenementen zijn er meestal geen vaste borden aanwezig boven de weg en worden er mobiele tekstwagens, botsabsorbers, lichtmasten en RWS-auto’s ingezet. Deze mobiele DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) worden vooraf of op locatie ingesteld met een afbeelding of een paar regels tekst.

Probleemstelling

Bij een veranderend verkeersbeeld of calamiteiten is er geen verkeerscentrale die de borden kan aansturen en neemt de filedruk en onveiligheid toe. Het aantal evenementen in Nederland neemt de laatste jaren fors toe. In de vijftig grootste gemeenten groeit het aantal met 20% per jaar tot ruim 2200 in 2017. Het merendeel (60%) van deze evenementen vindt plaats buiten de grote steden, wat een grote druk legt op het wegennetwerk in de regio.

Verkeersongevallen

Daarnaast neemt ook het aantal verkeersongevallen bij wegwerkzaamheden de laatste jaren weer sterk toe. Dit staat lijnrecht tegenover de Europese visie om het aantal verkeersdoden in 2050 naar 0 te brengen. Een van de oorzaken is de groei van het aantal auto’s op de weg, maar ook afleiding door telefoongebruik speelt een grote rol.

Oplossing

Ledyears en Wagenaar willen de apparatuur langs de weg slimmer maken met sensoren en real-time koppelen aan een cloudplatform. De sensoren monitoren het verkeersbeeld en het cloudplatform kan op basis daarvan direct wijzigingen toepassen op het netwerk van displays.

Voordelen van het integrale systeem

Met dit integrale systeem kan de doorstroming bij evenementen door dynamische routering worden verhoogd, wordt het verkeersbeeld automatisch gemonitord en kan het aantal ongevallen bij wegwerkzaamheden worden verlaagd.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 198.700

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Ledyears B.V.penvoerder
  • Wagenaar Wegbebakening B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

BCT (Bouwverkeer Control Tower)

Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Bouwverkeer Control Tower (BCT) om bouwverkeer te monitoren en te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparingen en minder hinder bij infrastructurele werkzaamheden.

€ 19.892
MIT Haalbaarheid

ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)

Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

iDash

Het project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Connected Traffic Supervisor

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.

€ 20.000