Smart Mobile Traffic Control
Het project beoogt een slim verkeersmanagementsysteem met sensoren en een cloudplatform om real-time verkeersinformatie te optimaliseren, de doorstroming te verbeteren en ongevallen te verminderen.
Projectdetails
Inleiding
Op het snelwegennet en in de grote steden is verkeersmanagement in Nederland goed geregeld. Meerdere verkeerscentrales monitoren de wegen via camera’s en detectielussen en kunnen binnen enkele minuten een scenario, via de borden boven de weg, uitvoeren op een wegvak.
Mobiele DRIP's
Bij calamiteiten, wegwerkzaamheden en evenementen zijn er meestal geen vaste borden aanwezig boven de weg en worden er mobiele tekstwagens, botsabsorbers, lichtmasten en RWS-auto’s ingezet. Deze mobiele DRIP’s (Dynamische Route Informatie Panelen) worden vooraf of op locatie ingesteld met een afbeelding of een paar regels tekst.
Probleemstelling
Bij een veranderend verkeersbeeld of calamiteiten is er geen verkeerscentrale die de borden kan aansturen en neemt de filedruk en onveiligheid toe. Het aantal evenementen in Nederland neemt de laatste jaren fors toe. In de vijftig grootste gemeenten groeit het aantal met 20% per jaar tot ruim 2200 in 2017. Het merendeel (60%) van deze evenementen vindt plaats buiten de grote steden, wat een grote druk legt op het wegennetwerk in de regio.
Verkeersongevallen
Daarnaast neemt ook het aantal verkeersongevallen bij wegwerkzaamheden de laatste jaren weer sterk toe. Dit staat lijnrecht tegenover de Europese visie om het aantal verkeersdoden in 2050 naar 0 te brengen. Een van de oorzaken is de groei van het aantal auto’s op de weg, maar ook afleiding door telefoongebruik speelt een grote rol.
Oplossing
Ledyears en Wagenaar willen de apparatuur langs de weg slimmer maken met sensoren en real-time koppelen aan een cloudplatform. De sensoren monitoren het verkeersbeeld en het cloudplatform kan op basis daarvan direct wijzigingen toepassen op het netwerk van displays.
Voordelen van het integrale systeem
Met dit integrale systeem kan de doorstroming bij evenementen door dynamische routering worden verhoogd, wordt het verkeersbeeld automatisch gemonitord en kan het aantal ongevallen bij wegwerkzaamheden worden verlaagd.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 198.700 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Ledyears B.V.penvoerder
- Wagenaar Wegbebakening B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
BCT (Bouwverkeer Control Tower)Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Bouwverkeer Control Tower (BCT) om bouwverkeer te monitoren en te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparingen en minder hinder bij infrastructurele werkzaamheden. | MIT Haalbaarheid | € 19.892 | 2023 | Details |
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
iDashHet project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Connected Traffic SupervisorHet project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
BCT (Bouwverkeer Control Tower)
Het project onderzoekt de haalbaarheid van de Bouwverkeer Control Tower (BCT) om bouwverkeer te monitoren en te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparingen en minder hinder bij infrastructurele werkzaamheden.
ATLAS (Advanced Traffic Light Analytic System)
Scenwise onderzoekt de haalbaarheid van ATLAS, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
iDash
Het project onderzoekt de haalbaarheid van iDash, een Cloud datafusie oplossing die regionale iVRI-systemen verbindt om de verkeersdoorstroming landelijk te verbeteren.
Connected Traffic Supervisor
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een Connected Traffic Supervisor om verkeersmanagementmaatregelen real-time te delen met service providers, waardoor weggebruikers sneller en beter reisadviezen ontvangen.