Nieuw concept voor koppelen van sleepboten en duwbakken

Het project ontwikkelt een mechanische geleide magnetische koppeling voor sleepboten, waardoor één operator snel en efficiënt verbinding kan maken met te slepen objecten, wat de weerstand en het vermogen vermindert.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Aanvrager heeft een concept ontwikkeld voor een mechanische geleide magnetische koppeling om sleepboten snel aan het te slepen object te kunnen bevestigen of los te maken.

Toepassingen

Het is mogelijk om deze inrichting zowel op de voorsteven als op de verticale zijde van de bak te gebruiken.

Voordelen

  • Het zal een operator in z’n eentje op de sleepboot in staat stellen om snel verbinding te maken met het schip/bak.
  • Er is geen aanmeerpersoneel nodig met landvasten.
  • Door nauw aan te sluiten op het schip wordt de waterstroom rond het schip aanzienlijk verbeterd.
  • Dit leidt tot vermindering van de weerstand en het benodigde vermogen tijdens het varen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Tow-botic Systems B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip

Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
Mkb-innovati...

ERP Sleepboot Dashboard oplossing

Progression IT ontwikkelt een dashboardoplossing om het brandstofverbruik van sleepboten te optimaliseren en kosten te verlagen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

.Brandstofreductie vissersschepen met behulp van mobiele onderhoudsinstallatie

RapiD Engineering ontwikkelt een machine om vissersschepen zware staalkabels efficiënt op te spoelen, wat brandstofverbruik en vaartijd vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaart

ETA Shipping onderzoekt de haalbaarheid van een autonome luikenwagen om de veiligheid van de bemanning te verbeteren en de efficiëntie van het openen en sluiten van luiken aan boord van vrachtschepen te verhogen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Sensing Inside

Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.

€ 76.020
Mkb-innovati...

L-Bow

Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.

€ 200.000
Mkb-innovati...

Revolutionaire aandrijfkoppeling voor voertuigen en vaartuigen

Humen Technology & Business en Padmos BV ontwikkelen een ruimtebesparende, duurzame aandrijfkoppeling zonder tussen-as, die de engineeringsvrijheid vergroot en kansen biedt voor elektrische en waterstofmotoren.

€ 187.199
Mkb-innovati...

Zonne-energie op duwbak-konvooien

Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.

€ 125.592
Mkb-innovati...

Offshore Boarding Solutions

Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.

€ 197.363