.Brandstofreductie vissersschepen met behulp van mobiele onderhoudsinstallatie

RapiD Engineering ontwikkelt een machine om vissersschepen zware staalkabels efficiënt op te spoelen, wat brandstofverbruik en vaartijd vermindert.

Subsidie
€ 20.000
2021

Projectdetails

Inleiding

In dit project onderzoekt RapiD Engineering de mogelijkheid om het brandstofverbruik van de vissersvloot drastisch omlaag te brengen.

Doel van het project

Hiervoor willen wij een machine ontwikkelen om op elke gewenste locatie binnen Europa zware staalkabels onder hoge spanning op te spoelen op lieren van vissersschepen.

Huidige situatie

Momenteel zijn deze schepen afhankelijk van bepaalde havens of diep water waar dit op- en afspoelen mogelijk is, waardoor ze soms dagen om moeten varen om dit te realiseren, met als gevolg veel brandstofverspilling.

Verwachte resultaten

Het slagen van dit project zorgt ervoor dat deze schepen de kabels kunnen vervangen in de dichtstbijzijnde haven, waardoor er veel minder brandstof verbruikt hoeft te worden.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2021

Partners & Locaties

Projectpartners

  • RapiD Engineering B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Alternatieve brandstof voor vissersvaartuigen

Alm Energy ontwikkelt een alternatieve brandstof voor vissersschepen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Hybridisering aandrijving vissersschepen

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Onderzoek vistuig voor tong/windmolenparken

Het project onderzoekt de haalbaarheid van ecologisch en economisch verantwoord vistuig voor tongvangst in windmolenparken, met focus op brandstofbesparing en een rendabel bedrijfsmodel.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Onderzoek selectief vissen met Wigpees

Het project onderzoekt een nieuw, selectief vistuig als duurzaam alternatief voor de boomkorvisserij om brandstof te besparen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan

Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Demonstratie...

Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip

Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.

€ 702.663
Mkb-innovati...

Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen

Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.

€ 72.184
Mkb-innovati...

Sensing Inside

Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.

€ 76.020
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

Fuel Reduction by Data

NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.

€ 108.008