.Brandstofreductie vissersschepen met behulp van mobiele onderhoudsinstallatie
RapiD Engineering ontwikkelt een machine om vissersschepen zware staalkabels efficiënt op te spoelen, wat brandstofverbruik en vaartijd vermindert.
Projectdetails
Inleiding
In dit project onderzoekt RapiD Engineering de mogelijkheid om het brandstofverbruik van de vissersvloot drastisch omlaag te brengen.
Doel van het project
Hiervoor willen wij een machine ontwikkelen om op elke gewenste locatie binnen Europa zware staalkabels onder hoge spanning op te spoelen op lieren van vissersschepen.
Huidige situatie
Momenteel zijn deze schepen afhankelijk van bepaalde havens of diep water waar dit op- en afspoelen mogelijk is, waardoor ze soms dagen om moeten varen om dit te realiseren, met als gevolg veel brandstofverspilling.
Verwachte resultaten
Het slagen van dit project zorgt ervoor dat deze schepen de kabels kunnen vervangen in de dichtstbijzijnde haven, waardoor er veel minder brandstof verbruikt hoeft te worden.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- RapiD Engineering B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Alternatieve brandstof voor vissersvaartuigenAlm Energy ontwikkelt een alternatieve brandstof voor vissersschepen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Hybridisering aandrijving vissersschepenHet project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Onderzoek vistuig voor tong/windmolenparkenHet project onderzoekt de haalbaarheid van ecologisch en economisch verantwoord vistuig voor tongvangst in windmolenparken, met focus op brandstofbesparing en een rendabel bedrijfsmodel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Onderzoek selectief vissen met WigpeesHet project onderzoekt een nieuw, selectief vistuig als duurzaam alternatief voor de boomkorvisserij om brandstof te besparen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraanHet project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Alternatieve brandstof voor vissersvaartuigen
Alm Energy ontwikkelt een alternatieve brandstof voor vissersschepen om de CO2-uitstoot aanzienlijk te verminderen.
Hybridisering aandrijving vissersschepen
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het hybridiseren van vissersschepen naar een diesel-elektrisch aandrijfsysteem.
Onderzoek vistuig voor tong/windmolenparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van ecologisch en economisch verantwoord vistuig voor tongvangst in windmolenparken, met focus op brandstofbesparing en een rendabel bedrijfsmodel.
Onderzoek selectief vissen met Wigpees
Het project onderzoekt een nieuw, selectief vistuig als duurzaam alternatief voor de boomkorvisserij om brandstof te besparen.
Elektrisch aangedreven en bestuurbare spudpaal en scheepskraan
Het project onderzoekt de haalbaarheid van elektrische machines voor zero-emissie binnenvaart, met focus op innovatieve apparatuur en ontwikkeling van een nieuwe spudpaal en scheepskraan.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschipHet project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie. | Demonstratie... | € 702.663 | Onbekend | Details |
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellenHet project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren. | Mkb-innovati... | € 72.184 | 2019 | Details |
Sensing InsideHet project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert. | Mkb-innovati... | € 76.020 | 2020 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
Fuel Reduction by DataNetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren. | Mkb-innovati... | € 108.008 | 2016 | Details |
Demonstratie duurzaam energie-efficiënt vissersschip
Het project demonstreert de bouw van een duurzaam visserschip dat 30-40% brandstof bespaart en CO2-uitstoot vermindert, met innovatieve technologieën voor energie-efficiëntie.
Innovatieve Baggermethode met brandstofcellen
Het project ontwikkelt de modulaire CarpDredger, die duurzame energiebronnen zoals waterstof benut om CO2-uitstoot te verminderen en kostenconcurrentie met traditionele baggerwerktuigen te realiseren.
Sensing Inside
Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
Fuel Reduction by Data
NetWave en We4Sea ontwikkelen een Monitoring & Improvement-systeem om de CO2-emissies van schepen met 5-20% te verminderen door brandstofverbruik te monitoren en verbeteren.