Haalbaarheidsonderzoek naar de ontwikkeling van autonome luikenwagens voor de scheepvaart

ETA Shipping onderzoekt de haalbaarheid van een autonome luikenwagen om de veiligheid van de bemanning te verbeteren en de efficiëntie van het openen en sluiten van luiken aan boord van vrachtschepen te verhogen.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Een luikenwagen is een hijsapparaat dat aan boord van vrachtschepen wordt gebruikt om pontonluiken in lengterichting van het schip te verplaatsen en te stapelen om het vrachtruim van het schip vrij toegankelijk te maken voor de overslag van lading.

Probleemstelling

De afgelopen tientallen jaren zijn er veel ongevallen gebeurd door het gebruik van een luikenwagen. Een belangrijk gevaaraspect hiervan is dat personen gemakkelijk aangereden of overreden kunnen worden of dat de bemanning hun handen tussen de wielen en wielkasten krijgen doordat er geen enkele vorm van beveiliging op de luikenwagen is gemonteerd. Bovendien kost de besturing van de luikenwagens veel manuren.

Huidige situatie

Het gemiddelde schip beschikt over negen tot twaalf luiken, waarvan het opengooien van een luik, dat gemiddeld tweemaal per dag wordt gedaan, gemiddeld een uur werk kost met drie medewerkers.

Doel van het project

Na afloop van het haalbaarheidsonderzoek beoogt ETA Shipping een eerste prototype van een autonome luikenwagen te gaan ontwikkelen. De huidige luikenwagens worden manueel of mechanisch bestuurd door de bemanning, waardoor zij vaak in gevaarlijke situaties terechtkomen en veel manuren kwijt zijn aan het openen en sluiten van de luiken.

Innovatie en verwachte resultaten

De beoogde innovatie heeft dan ook als doel om zowel de veiligheid van de bemanning als de efficiëntie van het werk aan boord van schepen te optimaliseren. Er heerst echter nog grote technische en economische onzekerheid over de mogelijkheid om een autonome luikenwagen te ontwikkelen, wat onderzocht zal worden door middel van onderhavig haalbaarheidsonderzoek.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • ÈTA Shipping B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar een volautomatisch ‘On-The-Fly’ pakket laadsysteem voor vrachtwagens en containers

Het project onderzoekt de technische en economische haalbaarheid van een AI-gestuurd 'On-The-Fly' laadsysteem voor efficiënte stapeling van vrachtwagens en containers.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheid remote controlled varen met behulp van haptische feedback

Smart-Ship ontwikkelt een haptische remote control set voor de afstandsbediening van schepen, gericht op verbeterde controle en efficiëntie, met als doel kosten te verlagen en veiligheid te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

CARGO HOLD LIFE SAVER

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een autonome machine voor het veilig reinigen van bulkcarrier-trappen, met als doel de veiligheid te verbeteren en de efficiëntie te verhogen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek mobiele duurzame tankreinigingsunit voor scheepvaart

Global Electrical Solutions onderzoekt de haalbaarheid van een mobiele, duurzame tankreinigingsunit voor schepen om het reinigingsproces te verduurzamen en inefficiëntie te verminderen.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Offshore Boarding Solutions

Dit R&D-project ontwikkelt een innovatief liftsysteem voor veilige en efficiënte overdracht van personen en goederen naar offshore platforms, met vermindering van risico's voor personeel.

€ 197.363