Revolutionaire aandrijfkoppeling voor voertuigen en vaartuigen

Humen Technology & Business en Padmos BV ontwikkelen een ruimtebesparende, duurzame aandrijfkoppeling zonder tussen-as, die de engineeringsvrijheid vergroot en kansen biedt voor elektrische en waterstofmotoren.

Subsidie
€ 187.199
2018

Projectdetails

Inleiding

Aandrijfkoppelingen, die al tientallen jaren worden gebruikt in aandrijflijnen van vaar- en voertuigen, zijn op dit moment niet op een efficiënte manier geconfigureerd, waardoor er meerdere aandrijfkoppelingen nodig zijn per aandrijving, wat veel onnodige ruimte in beslag neemt.

Innovatie

Daarom ontwikkelen Humen Technology & Business en Padmos BV samen een revolutionaire aandrijfkoppeling, die:

  • Een onafhankelijk variërende hoek aankan
  • Geen gebruik maakt van een tussen-as
  • Veel minder ruimte inneemt
  • De engineeringsvrijheid verhoogt

Voordelen

Deze innovatie maakt een kortere as tussen de motor en de aandrijving mogelijk, waardoor de koppeling:

  1. Duurzamer is
  2. Minder onderhoud vereist
  3. Veiliger is

Toekomstige kansen

Daarnaast biedt de nieuwe aandrijfkoppeling ook kansen voor de ontwikkeling van motoren op elektriciteit en waterstof in de scheepvaart en de automotive industrie.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 187.199

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2018

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Humen Technology and Business BVpenvoerder
  • Machinefabriek Padmos Stellendam BV

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

Mkb-innovati...

Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive

Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.

€ 91.280
Mkb-innovati...

Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart

Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.

€ 194.460
Mkb-innovati...

Symmetric Archimedes Drive: Balancing Out Transmissions

Het project ontwikkelt de Symmetrische Archimedes Drive, een innovatief versnellingssysteem voor e-bikes dat lichter, stiller en met een grotere actieradius is, toepasbaar op de gehele markt.

€ 92.906
Mkb-innovati...

Innovatieve elektrische aandrijflijn

SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.

€ 161.950
Mkb-innovati...

Haptrick

Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.

€ 350.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Variabele tussenas

Cor Poppe onderzoekt de technische haalbaarheid en marktpotentieel van een innovatieve, motoronafhankelijke tussenas voor variabele transmissie om een levensvatbare businesscase te creëren.

€ 18.636
Mkb-innovati...

Hybride oplossing voor inboardmotoren

Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling.

€ 20.000
Mkb-innovati...

WAVEHEXAPOD 3 keer meer energie uit een windpark

Van Bodegraven ontwikkelt innovatieve wave generatoren voor energieopwekking op zee, gericht op duurzame transitie en het creëren van banen in Zuid-Holland.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.

€ 20.000