Revolutionaire aandrijfkoppeling voor voertuigen en vaartuigen
Humen Technology & Business en Padmos BV ontwikkelen een ruimtebesparende, duurzame aandrijfkoppeling zonder tussen-as, die de engineeringsvrijheid vergroot en kansen biedt voor elektrische en waterstofmotoren.
Projectdetails
Inleiding
Aandrijfkoppelingen, die al tientallen jaren worden gebruikt in aandrijflijnen van vaar- en voertuigen, zijn op dit moment niet op een efficiënte manier geconfigureerd, waardoor er meerdere aandrijfkoppelingen nodig zijn per aandrijving, wat veel onnodige ruimte in beslag neemt.
Innovatie
Daarom ontwikkelen Humen Technology & Business en Padmos BV samen een revolutionaire aandrijfkoppeling, die:
- Een onafhankelijk variërende hoek aankan
- Geen gebruik maakt van een tussen-as
- Veel minder ruimte inneemt
- De engineeringsvrijheid verhoogt
Voordelen
Deze innovatie maakt een kortere as tussen de motor en de aandrijving mogelijk, waardoor de koppeling:
- Duurzamer is
- Minder onderhoud vereist
- Veiliger is
Toekomstige kansen
Daarnaast biedt de nieuwe aandrijfkoppeling ook kansen voor de ontwikkeling van motoren op elektriciteit en waterstof in de scheepvaart en de automotive industrie.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 187.199 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Humen Technology and Business BVpenvoerder
- Machinefabriek Padmos Stellendam BV
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim DriveOntwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert. | Mkb-innovati... | € 91.280 | 2021 | Details |
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaartOudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden. | Mkb-innovati... | € 194.460 | 2018 | Details |
Symmetric Archimedes Drive: Balancing Out TransmissionsHet project ontwikkelt de Symmetrische Archimedes Drive, een innovatief versnellingssysteem voor e-bikes dat lichter, stiller en met een grotere actieradius is, toepasbaar op de gehele markt. | Mkb-innovati... | € 92.906 | 2016 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
HaptrickHet Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen. | Mkb-innovati... | € 350.000 | 2019 | Details |
Hybride pleziervaart aandrijving o.b.v. Rim Drive
Ontwikkeling van een plug-and-play hybride aandrijvingssysteem voor kleine boten, dat de prestaties van dieselmotoren biedt met elektrische aandrijving en CO2-uitstoot vermindert.
Modulair start-stop systeem met semi-autopilot voor optimale en schone vaarprofielen binnenvaart
Oudcomb BV en Autena ontwikkelen een modulair start/stop systeem met accupakket en adviserende boardcomputer om de binnenvaart te moderniseren en verduurzamen, met lagere uitstoot en efficiëntere vaartijden.
Symmetric Archimedes Drive: Balancing Out Transmissions
Het project ontwikkelt de Symmetrische Archimedes Drive, een innovatief versnellingssysteem voor e-bikes dat lichter, stiller en met een grotere actieradius is, toepasbaar op de gehele markt.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Haptrick
Het Haptrick-project ontwikkelt een simulator met haptische feedback voor maritieme training om de veiligheid te verbeteren, menselijke fouten te verminderen en brandstofefficiëntie te verhogen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Variabele tussenasCor Poppe onderzoekt de technische haalbaarheid en marktpotentieel van een innovatieve, motoronafhankelijke tussenas voor variabele transmissie om een levensvatbare businesscase te creëren. | Mkb-innovati... | € 18.636 | 2021 | Details |
Hybride oplossing voor inboardmotorenHet project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
WAVEHEXAPOD 3 keer meer energie uit een windparkVan Bodegraven ontwikkelt innovatieve wave generatoren voor energieopwekking op zee, gericht op duurzame transitie en het creëren van banen in Zuid-Holland. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijvingHet project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Variabele tussenas
Cor Poppe onderzoekt de technische haalbaarheid en marktpotentieel van een innovatieve, motoronafhankelijke tussenas voor variabele transmissie om een levensvatbare businesscase te creëren.
Hybride oplossing voor inboardmotoren
Het project richt zich op de ontwikkeling van een hybride elektromotor die bestaande inboard benzine- en dieselmotoren retrofit kan ombouwen naar emissievrij varen in recreatieve schepen.
Haalbaarheidsonderzoek naar ontwikkeling HMI voor alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een Human Machine Interface voor alternatieve aandrijving op waterstof, met focus op risicoanalyse voor toekomstige ontwikkeling.
WAVEHEXAPOD 3 keer meer energie uit een windpark
Van Bodegraven ontwikkelt innovatieve wave generatoren voor energieopwekking op zee, gericht op duurzame transitie en het creëren van banen in Zuid-Holland.
Haalbaarheidsstudie alternatieve aandrijving
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een alternatieve waterstofaandrijving voor Genmark B.V. ter vervanging van de huidige dieselaandrijving, inclusief technische risicoanalyse.