L-Bow
Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.
Projectdetails
Inleiding
Uit onderzoek is gebleken dat 3 van de 10 mensen last hebben van tandenknarsen en/of kaakklemmen. Bij 1 op de 10 is zelfs sprake van een chronische aandoening. Tandenknarsen is het krachtig over elkaar schuiven van tanden en kiezen. Kaakklemmen is het krachtig op elkaar klemmen van tanden en kiezen. De medische term voor beide vormen is bruxisme. Tandenknarsen gebeurt met name ’s nachts, terwijl het kaakklemmen zowel ’s nachts als overdag kan gebeuren.
Probleemstelling
Meestal is tandenknarsen of kaakklemmen onschuldig, maar het kan pijnlijke problemen veroorzaken zoals:
- Tandslijtage
- Slopende pijn
- Hoofdpijn/migraine
- Tinnitus
Gemiddeld geven mensen met bruxisme €200-1.000 per jaar uit aan verschillende producten om hun problemen te verlichten.
Huidige Oplossingen
Het huidige aanbod van producten tegen bruxisme bestaat veelal uit bitjes (splints) die zijn gemaakt van een doorzichtig kunsthars. Vaak zitten deze bitjes oncomfortabel. Sommige mensen ervaren een toename van speekselaanmaak en een verandering van de mondademhaling. De huidige oplossingen zoals:
- Bitjes/splints
- Botoxinjecties
- Kaakchirurgie
- Orthodontie
- Medicijnen
zijn vaak invasief, oncomfortabel en ineffectief.
Innovatieve Benadering
Het SOVN-product, dat we willen ontwikkelen, benadert het tandenknarsprobleem op een radicaal andere manier, waardoor bovengenoemde problemen niet zullen voorkomen. Het product bestaat uit een linker- en een rechter (draadloos) oordopje en een oplaaddoosje. In de oordopjes bevindt zich een zogenaamde ‘magneet’ sensor waarmee bewegingen van het binnenoor gedetecteerd kunnen worden.
Technologie en Functionaliteit
Een algoritme analyseert de data en identificeert episodes van slaapverstoring (microarousal, knarsen/klemmen, hypopneu/apneu) en levert op maat gemaakte geluidsstimulatie om de bruxisme-episode te stoppen en algeheel bruxisme te verminderen. Dit concept wordt door Jawsaver “EarMag Technology” genoemd.
Gebruikerservaring
Daarnaast biedt de mobiele app gebruikers waardevolle gegevens en inzichten om factoren te identificeren die hun bruxisme verhogen, zodat ze dit onbewuste gedrag beter kunnen beheersen. Met SOVN kunnen gebruikers een betere slaap ervaren, de negatieve effecten van bruxisme verminderen en controle krijgen over hun algehele slaapgezondheid.
Doel van het Project
In dit project willen we de werking van het SOVN-product ten aanzien van het reduceren van bruxisme aantonen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2015 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- P.T.S. Machinery B.V.penvoerder
- Asisto Engineering B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepenAutomooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepenHet project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschipOntwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen
Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.
Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen
Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.
Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip
Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.