L-Bow

Het project ontwikkelt de L-Bow, een innovatieve motion compensated gangway voor veilige, efficiënte en duurzame toegang tot offshore objecten, zelfs bij slechte weersomstandigheden.

Subsidie
€ 200.000
2015

Projectdetails

Inleiding

Uit onderzoek is gebleken dat 3 van de 10 mensen last hebben van tandenknarsen en/of kaakklemmen. Bij 1 op de 10 is zelfs sprake van een chronische aandoening. Tandenknarsen is het krachtig over elkaar schuiven van tanden en kiezen. Kaakklemmen is het krachtig op elkaar klemmen van tanden en kiezen. De medische term voor beide vormen is bruxisme. Tandenknarsen gebeurt met name ’s nachts, terwijl het kaakklemmen zowel ’s nachts als overdag kan gebeuren.

Probleemstelling

Meestal is tandenknarsen of kaakklemmen onschuldig, maar het kan pijnlijke problemen veroorzaken zoals:

  • Tandslijtage
  • Slopende pijn
  • Hoofdpijn/migraine
  • Tinnitus

Gemiddeld geven mensen met bruxisme €200-1.000 per jaar uit aan verschillende producten om hun problemen te verlichten.

Huidige Oplossingen

Het huidige aanbod van producten tegen bruxisme bestaat veelal uit bitjes (splints) die zijn gemaakt van een doorzichtig kunsthars. Vaak zitten deze bitjes oncomfortabel. Sommige mensen ervaren een toename van speekselaanmaak en een verandering van de mondademhaling. De huidige oplossingen zoals:

  1. Bitjes/splints
  2. Botoxinjecties
  3. Kaakchirurgie
  4. Orthodontie
  5. Medicijnen

zijn vaak invasief, oncomfortabel en ineffectief.

Innovatieve Benadering

Het SOVN-product, dat we willen ontwikkelen, benadert het tandenknarsprobleem op een radicaal andere manier, waardoor bovengenoemde problemen niet zullen voorkomen. Het product bestaat uit een linker- en een rechter (draadloos) oordopje en een oplaaddoosje. In de oordopjes bevindt zich een zogenaamde ‘magneet’ sensor waarmee bewegingen van het binnenoor gedetecteerd kunnen worden.

Technologie en Functionaliteit

Een algoritme analyseert de data en identificeert episodes van slaapverstoring (microarousal, knarsen/klemmen, hypopneu/apneu) en levert op maat gemaakte geluidsstimulatie om de bruxisme-episode te stoppen en algeheel bruxisme te verminderen. Dit concept wordt door Jawsaver “EarMag Technology” genoemd.

Gebruikerservaring

Daarnaast biedt de mobiele app gebruikers waardevolle gegevens en inzichten om factoren te identificeren die hun bruxisme verhogen, zodat ze dit onbewuste gedrag beter kunnen beheersen. Met SOVN kunnen gebruikers een betere slaap ervaren, de negatieve effecten van bruxisme verminderen en controle krijgen over hun algehele slaapgezondheid.

Doel van het Project

In dit project willen we de werking van het SOVN-product ten aanzien van het reduceren van bruxisme aantonen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 200.000

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2015

Partners & Locaties

Projectpartners

  • P.T.S. Machinery B.V.penvoerder
  • Asisto Engineering B.V.

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking

MIT R&D Samenwerking

K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology

Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.

€ 151.428
MIT R&D Samenwerking

Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart

Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.

€ 177.700
MIT R&D Samenwerking

Ecotop AI Ripening systeem

Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.

€ 286.773
MIT R&D Samenwerking

EEGX2

Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.

€ 120.943

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek active-damped ship-to-ship (StS) automooring LNG bunkerschepen

Automooring Solutions ontwikkelt een mooring-robot voor ship-to-ship LNG-tanken bij cruiseschepen, om tijd en kosten te besparen tijdens havenbezoeken.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsonderzoek robotbediening van pontonluiken op zeeschepen

Het project onderzoekt de vervanging van gevaarlijke portaalkranen op schepen door een geautomatiseerde robotkraan om veiligheid, energie-efficiëntie en vrachtcapaciteit te verbeteren.

€ 20.000
MIT Haalbaarheid

Haalbaarheidsproject naar ontwikkeling systeem voor mechanisch aanmeren van binnenvaartschip

Ontwikkeling van een hybride systeem dat de functionaliteit van een statische bolder en verticale lier combineert voor veilig afmeren en beleggen van schepen.

€ 20.000