Zonne-energie op duwbak-konvooien
Wattlab ontwikkelt een modulair zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat CO2-uitstoot vermindert en groene energie levert, met een terugverdientijd van 8 jaar voor eindgebruikers.
Projectdetails
Inleiding
Wattlab is ontstaan vanuit het Nuon Solar Team en ontwikkelt toepassingen van innovatieve zonnepaneelsystemen. Blommaert heeft decennia ervaring in aluminium scheepsluiken en luikenwagens voor de binnenvaart. Gezamenlijk hebben zij het doel gesteld om lichtgewicht zonnepaneelsystemen te integreren op de luikensystemen van duwbakken en -konvooien.
Milieu-impact
Iedere duwbak waarop deze techniek wordt toegepast, kan op jaarbasis gemiddeld 100.000 ton CO2-uitstoot besparen, doordat het direct bespaart op de inzet van fossiele brandstoffen.
Beoogd eindproduct
Het beoogde eindproduct is een lichtgewicht zonnepaneel-luikensysteem voor duwbakken en -konvooien, inclusief energieoverbrenging naar verbruikers op de duwboot en de duwbak. Met dit zonnepaneelsysteem kan er jaarlijks per duwbak 90.000 tot 180.000 kWh aan groene energie opgewekt worden, resulterend in een jaarlijkse dieselbesparing van 20.000 – 50.000 liter.
Systeemfunctionaliteit
Het beoogde solarluiksysteem moet toepasbaar zijn als een modulair systeem van één of meerdere solarluiken per duwbak en kan uit één of meerdere duwbakken bestaan. De duwbakken zijn al varend individueel aan- en ontkoppelbaar van een konvooi en moeten voor anker ook individueel kunnen werken als energiebron. De energie kan ingezet worden voor:
- De voortstuwing van de duwboot
- Het boordnet van zowel duwbak als duwboot
Wanneer aangemeerd kunnen de duwbakken energie leveren aan lokale energieverbruikers of het elektriciteitsnet aan wal.
Projectdoel
Het doel van dit project is het ontwikkelen van een zonnepaneelsysteem voor duwbakken dat modulair is op verschillende niveaus (luik, duwbak en konvooi) en dat ingezet kan worden voor verschillende type verbruikers (voortstuwing, boordnet en walnet). Het product moet, omgerekend in bespaarde diesel, door de eindklant binnen 8 jaar terugverdiend kunnen worden.
Resultaten
De resultaten van het project moeten gezamenlijk een proof of concept vormen die de betrokken partijen voldoende vertrouwen geeft om het product door te ontwikkelen en op de markt te introduceren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 125.592 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KRSolar BVpenvoerder
- Blommaert N.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigationHyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility. | InnovFund SSC | € 3.066.840 | 2023 | Details |
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparkenHet project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2021 | Details |
Construction of a fuel cell pusher boat operating with two hydrogen fuel cells and a lithium battery designed for inland river navigation
HyPush aims to decarbonize inland waterway transport in Paris using a hydrogen-powered pusher vessel, reducing GHG emissions by 12,294 tonnes over ten years while promoting green hydrogen mobility.
Duwbakken met zonnepaneelsystemen als drijvende zonneparken
Het project onderzoekt de haalbaarheid van zonnepanelen op duwbakken in havens om duurzame energie op te wekken, met als doel 7,9 miljoen kWh per jaar te genereren voor 3000 huishoudens.