Haalbaarheidsstudie naar de ‘a-pod crp’ een contra rotating propeller pod
AAApropulsion B.V. voert een haalbaarheidsonderzoek uit naar de innovatieve A-POD CRP, een elektrische propellerpod die de verduurzaming van de maritieme sector mogelijk maakt.
Projectdetails
Inleiding
Waar elektrisch rijden voor het automobielvervoer steeds meer draagvlak begint te krijgen in de samenleving, lijkt elektrisch varen voor veel reders nog ver weg. Toch wordt de maritieme sector, door strenge internationale wet- en regelgeving, gedwongen om schepen te verduurzamen. Wordt dit niet gedaan, dan zal een grote groep schepen in de problemen komen doordat zij niet in de buurt van stedelijke gebieden mogen komen.
Doel van het project
AAApropulsion B.V. gaat om een oplossing voor deze schepen te bieden een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren om de technische en economische haalbaarheid van een te ontwikkelen innovatieve elektrische contra rotating propeller pod, de A-POD CRP.
Innovatieve technologie
De A-POD CRP is een slimme dichte roerproppeller met minimale afmetingen en maximaal motorvermogen door twee schroeven met aandrijvingen die elkaar versterken. Deze techniek wordt momenteel ook onderzocht voor het gebruik als zijnde voorstuwing voor vliegtuigen, maar is revolutionair voor de maritieme sector.
Voordelen van de A-POD CRP
Door twee schroeven direct achter elkaar te plaatsen in een pod-systeem kan de diameter van de schroeven verkleind worden zonder stuwkrachtverlies. Hierdoor steekt de pod minder diep en is de innovatie uitermate geschikt voor het elektrificeren van schepen die door ondiepe wateren varen, bijvoorbeeld op rivieren, meren en kustwateren.
Robuustheid en onderhoud
Door slimme technieken en technologieën zal de A-POD CRP daarnaast robuuster en onderhoudsvrijer zijn dan conventionele pod-systemen.
Economische risico's
Er kleven echter veel economische risico’s aan het technisch nieuwe idee, waardoor er diverse technische knelpunten onderzocht en opgelost moeten worden alvorens AAApropulsion B.V. kan starten met de ontwikkeling.
Toekomstige stappen
Bij een positief resultaat van de haalbaarheidsstudie, zal de A-POD CRP daadwerkelijk ontwikkeld en geproduceerd worden, waardoor er een grote slag gemaakt kan worden inzake het verduurzamen van de maritieme sector.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- AAApropulsion B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Hexa Tetra Propeller-eHet project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart. | MIT R&D Samenwerking | € 200.000 | 2018 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Hexa Tetra Propeller-e
Het project ontwikkelt een prototype van een innovatieve elektrische voortstuwingsmotor voor binnenvaartschepen, gericht op brandstofreductie en efficiëntieverbetering in de scheepvaart.