Micro Liquefactie Unit voor de productie van bio-LNG
Het project ontwikkelt een kleinschalige bio-LNG-installatie in Nederland om de productie en distributie van duurzame brandstof voor de transportsector te stimuleren en CO2-neutraliteit te bereiken.
Projectdetails
Inleiding
Bio-LNG is een duurzame brandstof, vervaardigd van biomassa. Het is de enige transportbrandstof die voor zwaar transport en scheepvaart de fossiele brandstoffen diesel, stookolie en LNG kan vervangen. Door het Nationaal LNG Platform in Nederland wordt gesteld dat er in 2030 ca. 28,8 Petajoule aan biomethaan, de basis voor bio-LNG, beschikbaar moet zijn om de transportsector volledig CO2-neutraal te krijgen.
Probleemstelling
Het probleem in Nederland is dat er thans nauwelijks enige productiecapaciteit voor bio-LNG beschikbaar is. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat de Nederlandse overheid deze productie voor transportdoeleinden niet echt stimuleert en alleen subsidies beschikbaar stelt voor de productie van duurzame energie ten behoeve van warmte en elektriciteit.
Verwachtingen
De verwachting is dat met de stijgende vraag naar zgn. bio-tickets in verband met de gestelde bijmengverplichting van 10% aan biobrandstoffen in 2020 de vraag naar bio-LNG sterk zal toenemen en een concurrerende businesscase voor een bio-LNG productielocatie mogelijk wordt.
Projectinitiatieven
Liqal BV en DMT Environmental Technology BV hebben derhalve het idee opgevat een small scale bio-LNG-installatie te ontwikkelen die dicht in de buurt van een aantal LNG-tankstations geplaatst kan worden, waardoor de distributie en opslag van bio-LNG decentraal kan geschieden.
Vernieuwende aanpak
Vernieuwend is daarbij het ontwikkelen van een kleinschalige bio-LNG productie-installatie in Nederland, die de hele keten (voorbehandelen, opwaarderen, polishen en vloeibaar maken van biogas) integreert in één systeem. Het systeem zal uiteindelijk uit drie fysieke onderdelen opgebouwd worden:
- Het biogasreinigingssysteem, waar het biogas voorbehandeld, gereinigd, opgewaardeerd en gepolisht wordt tot de noodzakelijke kwaliteit.
- Een interface, besturingssysteem die het biogas controleert op de gestelde specificaties en vervolgens het gas stuurt naar het liquefactiesysteem.
- Het liquefactiesysteem, waar het biogas gekoeld wordt tot bio-LNG.
Snelheid van productie
Tevens vernieuwend is de korte start-stop van het systeem: het is de opzet binnen 10 minuten bio-LNG te produceren, terwijl dit bij andere systemen 4 tot 48 uren duurt.
Samenwerking
De samenwerking tussen DMT en LIQAL kenmerkt zich door de kennis over biogasopwaarderingssystemen van DMT te combineren met de kennis van LIQAL inzake liquefactiesystemen. Verschillende bedrijven en organisaties uit de topsector Energie hebben inmiddels zeer positief gereageerd op het voornemen om een dergelijke small scale bio-LNG liquefactie unit te ontwikkelen.
Bijdrage aan doelstellingen
Dit MLUB-project zal een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de doelstellingen van de topsector Energie om de beschikbaarheid en distributie van hernieuwbare (bio)brandstoffen (waaronder bio-LNG) te stimuleren ten einde de overgang naar een koolstofarme transportsector te realiseren.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 298.094 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2018 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Liqal B.V.penvoerder
- DMT Environmental Technology B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
First Bio-LNG to Marine ShippingThe project aims to demonstrate a scalable, zero-emission Bio-LNG supply chain for the shipping industry, converting biogas into fuel to significantly reduce CO2 emissions and enhance energy efficiency. | InnovFund SSC | € 4.336.058 | 2022 | Details |
EnhanCed veHicular biomethANe proDuction at small-mEdium scale using Lignocellulosic agrI-food wastE in Rural areasLIFE CHANDELIER aims to enhance cost-effective biomethane production from agri-food wastes using blockchain and innovative technologies, reducing GHG emissions by up to 80% for sustainable transport. | LIFE SAP | € 2.336.396 | 2024 | Details |
First Bio-LNG to Marine Shipping
The project aims to demonstrate a scalable, zero-emission Bio-LNG supply chain for the shipping industry, converting biogas into fuel to significantly reduce CO2 emissions and enhance energy efficiency.
EnhanCed veHicular biomethANe proDuction at small-mEdium scale using Lignocellulosic agrI-food wastE in Rural areas
LIFE CHANDELIER aims to enhance cost-effective biomethane production from agri-food wastes using blockchain and innovative technologies, reducing GHG emissions by up to 80% for sustainable transport.