Smart Grid Zero Emission Generator
Het project vervangt dieselaggregaten in vrachtwagens en containers door waterstofelektro-systemen, wat leidt tot nul-uitstoot en biedt kansen voor MKB-scholing en decentrale energievoorziening in Zuid-Holland.
Projectdetails
Inleiding
Nederland kent op dit moment circa 2 miljoen geregistreerde vrachtwagens en trailers. Meer dan de helft daarvan rijdt door of heeft een bestemming in Zuid-Holland. Naast de verbrandingsmotoren waarmee trailers en vrachtwagens rijden, is een belangrijk deel van deze transportmiddelen uitgerust met aggregaatmotoren om de lading te koelen of te verwarmen. Daarnaast hebben veel (zee)containers vergelijkbare aggregaten om hun lading op temperatuur te houden.
Probleemstelling
In hun huidige vorm (dieselgestookt) zorgen deze aggregaten voor veel vervuiling in de (binnen)steden, op bedrijventerreinen en overslagterminals. Door deze aggregaten te vervangen door een nieuw systeem op basis van schone waterstofelektro-technologie, wordt zowel de fijnstof als de uitstoot van vervuilende stoffen door die aggregaten tot nul teruggedrongen.
Milieu-impact
Gelet op het aantal vrachtwagens, trailers en (zee)containers die met de nieuwe zero-emission generator kan worden uitgerust, levert dit een belangrijke bijdrage aan het milieu en biedt prachtige kansen voor de ondernemers die de Smart Grid Zero Emission Generator ontwikkelen.
Ontwerp en Implementatie
Het nieuwe systeem wordt dusdanig universeel ontworpen dat het gemakkelijk in te bouwen is in (bijna) alle bestaande vrachtwagens, trailers en opslagcontainers. Het project voorziet daarom ook in scholing en training voor het MKB om deze ombouw deskundig uit te voeren.
Cross-sectorale samenwerking
Het project is een cross-over van de Topsectoren HTSM/ICT, Energie en Logistiek. De substantiële restenergie die het hightech systeem produceert, wordt afgegeven aan het nieuwe netwerk van decentrale energieoplaadpunten in Zuid-Holland.
Energievoorziening
Bij het laden en lossen van vrachtwagens en trailers en permanent bij opslagcontainers, wordt de reststroom door de Smart Grid Zero Emission Generator direct afgegeven aan het energienet.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 329.430 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2017 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Accenda B.V.penvoerder
- 3BX B.V.
- Deodrive
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile TechnologyHet project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten. | MIT R&D Samenwerking | € 151.428 | 2023 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | MIT R&D Samenwerking | € 177.700 | 2023 | Details |
Ecotop AI Ripening systeemHet project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing. | MIT R&D Samenwerking | € 286.773 | 2023 | Details |
EEGX2Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen. | MIT R&D Samenwerking | € 120.943 | 2023 | Details |
K.N.I.T.T.: Knitwear Next-level Interactive Textile Technology
Het project van Knitwear Lab B.V. en Raverko B.V. ontwikkelt een 3D-simuleringstool voor duurzame textielproductie, gericht op co-creatie en de overgang naar digitale productpaspoorten.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Ecotop AI Ripening systeem
Het project ontwikkelt AI-software en een rijpcel om de rijpheid en kwaliteit van tropisch fruit automatisch te meten en te optimaliseren, wat leidt tot minder verspilling en energiebesparing.
EEGX2
Dit project ontwikkelt een softwaretool voor vroegtijdige dementiedetectie via EEG-analyse, gebruikmakend van goedkope hardware en geavanceerde algoritmes, in samenwerking met zorginstellingen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Waterstof -Tanken bij de telerHet project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Zero Emission Hub voor Groene StadslogistiekHubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Low-loading diesel generatorsHet project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2022 | Details |
Autonomous Hydrogen HeatingH2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2020 | Details |
Waterstof -Tanken bij de teler
Het project richt zich op de ontwikkeling van kleinschalige waterstofproductie en -opslag in de glastuinbouw, met als doel duurzame energie te integreren voor verwarming en transport.
Zero Emission Hub voor Groene Stadslogistiek
Hubbel ontwikkelt een IT-gedreven laadinfrastructuur om de grootschalige uitrol van elektrische voertuigen te faciliteren en onderzoekt de economische en technische haalbaarheid.
Low-loading diesel generators
Het project richt zich op de ontwikkeling van een innovatieve oplossing voor dieselgeneratoren die brandstofverbruik vermindert bij lage belasting en geen verbruik bij inactiviteit, terwijl ze direct inzetbaar blijven.
Autonomous Hydrogen Heating
H2O Systems Holland ontwikkelt een kosteneffectief, autonoom systeem voor gasloze verwarming door waterstof uit gedestilleerd water te produceren, om de CO2-uitstoot in de gebouwde omgeving te verminderen.