Worst 0.5

Lochtman onderzoekt de haalbaarheid van clean label "Worst 0.5" met 50% vlees en 50% groenten voor bewuste consumenten.

Subsidie
€ 20.000
2020

Projectdetails

Inleiding

Lochtman Vlees en Vleeswaren B.V. (hierna: Lochtman), gevestigd in Heerlen, is in 1892 opgericht en is al ruim 125 jaar een begrip in de ambachtelijke slagerswereld. In de loop der jaren heeft Lochtman zich gespecialiseerd in de ontwikkeling, productie en verkoop van typische Limburgse vleesspecialiteiten, vleeswaren en kant-en-klare gerechten.

Merken en Productgroepen

Lochtman mag zich na al deze jaren een sterk gevestigd merk noemen in de Nederlandse en Belgische retail en horeca. De producten zijn verdeeld over de volgende hoofdgroepen:

  • Kant-en-klaar
  • Vleeswaren
  • Soepen
  • Sauzen
  • Salades

Het assortiment van Lochtman is echter voortdurend in beweging en ze ontwikkelt daarom ook met regelmaat nieuwe producten, zoals tevens binnen dit project.

Projectdoel

Het doel van dit project is het onderzoeken van de technische en economische haalbaarheid van clean label “Worst 0.5” producten (knakworst, grilworst en braadworst) op basis van 50% ambachtelijk kwaliteitsvlees en 50% groenten.

De beoogde producten moeten qua uiterlijk en textuur/structuur vergelijkbaar zijn met de zojuist genoemde worstproducten. De producten zullen bestaan uit:

  • 50% (varkens)vlees
  • 50% “witte/onzichtbare” groenten zoals oesterzwamvoetjes, knolselderij, kikkererwt en bloemkool.

Keuze voor Witte Groenten

Lochtman kiest voor witte groenten omdat het product qua uiterlijk dan een grotere gelijkenis krijgt met een origineel vleesproduct. Daarnaast kennen deze groenten in mindere mate een zeer uitgesproken smaak, zoals bij mais, erwt of sojabonen wel het geval is.

Doelgroep en Klanten

Lochtman verwacht dat deze “Worst 0.5” producten de potentie hebben om de “bewuste” consument en bijvoorbeeld de flexitariër wel te bekoren, waar vegetarische/vleesvervangende producten dat minder of niet doen.

Directe klanten zijn retail en horeca in Nederland, België en Duitsland. In eerste instantie verwacht Lochtman dat huidige klanten zoals Aldi, Jan Linders, Plus, Jumbo, Landal, Sligro en Chefs Culinair de beoogde nieuwe producten zullen afnemen. Een deel van de bestaande klanten heeft reeds haar interesse en zelfs behoefte uitgesproken over het afnemen van de “Worst 0.5” producten van Lochtman.

De indirecte klant is vanzelfsprekend de consument. Deze innovatie richt zich op de “bewuste consument” en flexitariër die minder vlees wil eten maar geen trek heeft in een vegetarisch gerecht of vleesvervanger. Deze consument wil graag haar eetpatroon aanpassen, maar niet te drastisch.

Daarnaast worden volwassenen met jonge kinderen als belangrijke doelgroep gezien. Deze “witte/onzichtbare” groenten worden zodanig in het vlees verwerkt dat het geen associatie meer met groenten heeft voor kinderen.

Economische Impact

Dit project zal een positieve impact hebben op het economisch perspectief van Lochtman. Middels deze beoogde “Worst 0.5” verwacht zij minimaal 15% additionele brutomarge te realiseren ten opzichte van haar huidige producten.

Lochtman verwacht in het eerste jaar na afronding van dit project een afzet van 100.000 kg in Nederland, België en Duitsland. Na vijf jaar resulteert dit in een cumulatieve winst van circa € 1,5 miljoen.

Projectduur en Aansluiting

Het project heeft een duurtijd van 12 maanden en vangt aan op 1 mei 2020. Het project vindt aansluiting met de Topsector Agri & Food thema 4.2 en met het Topcluster Agrofood en Tuinbouw en Uitgangsmaterialen.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 20.000
Totale projectbegroting€ 52.300

Tijdlijn

Startdatum1-5-2020
Einddatum30-4-2021
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Lochtman Vlees en Vleeswaren B.V.penvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Onderzoek ontwikkeling mannelijk vlees producten Verhoeff Foods

Het project onderzoekt de haalbaarheid van het verduurzamen van retailproducten met mannelijk vlees van rund en kip om dieren- en voedselverspilling tegen te gaan.

€ 20.000
Mkb-innovati...

DryGoodness

Het project richt zich op het ontwikkelen en opschalen van een duurzaam keukeningrediënt uit groente- en fruitreststromen, met als doel de inname van groenten en vezels te verhogen en suikerinname te verlagen.

€ 19.876
Mkb-innovati...

Een haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een all-in-one premix voor vegetarische burgers

Fromatech onderzoekt de haalbaarheid van een 100% plantaardig halffabricaat voor vegetarische burgers voor vleesverwerkers.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Boslekker – een haalbaarheidsstudie naar klimaatneutraal en gezond voedsel van dichtbij

Boslekker onderzoekt de haalbaarheid van een centraal verwerkingsproces voor duurzame agroforestry-producten in Noord-Brabant.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Verwerking agrarische reststroom tot volwaardig levensmiddel

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van het winnen van plantaardige zuivelalternatieven uit agrarische reststromen om de keuze in duurzame, gezonde producten in de Nederlandse retail te vergroten.

€ 16.932

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Reinventing sustainable and juicy meat alternatives

Dit project ontwikkelt duurzame, vleesachtige producten uit reststromen van de voedingsindustrie om de vraag naar eiwitrijk voedsel te vervullen en vleesconsumptie te verminderen.

€ 193.595
EIC Accelerator

Innovative patented dry fermentation technology for cost-effective and highly nutritious production of hybrid mycelium-plant meat analogues

The MEATLOW project aims to optimize a novel mycelium-plant fermentation technology to produce healthy, eco-friendly meat analogues for the EU market by 2026.

€ 2.441.250
Mkb-innovati...

Productie van nieuwe vleesvervangers op basis van microbieel eiwit

Dalco Food en BioscienZ ontwikkelen een technologie voor de grootschalige productie van microbiële eiwitten uit groente- en fruitreststromen, gericht op efficiënte vleesvervangers en voedselveiligheid.

€ 113.663
Mkb-innovati...

Beeter® Houdbaar

Ojah b.v. en De Vegetarische Slager onderzoeken samen de verlenging van de houdbaarheid van hun eiwitrijke vleesvervanger Beeter® om technologische innovatie te waarborgen.

€ 122.273
Versnelde kl...

Bergen op Zoom GREEN

LWM investeert in een warmte uitwisselingssysteem om in 2040 energieneutraal te worden, met als doel de CO2-uitstoot met 3.240 ton per jaar te reduceren en gasverbruik met bijna 2 miljoen Nm3 te verlagen.

€ 2.498.069