Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sector

Het project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken.

Subsidie
€ 19.920
2020

Projectdetails

Inleiding

In Nederland leven jaarlijks enige duizenden mensen enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijnstof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen. Fijnstof wordt ook aangeduid als PM10 of PM2,5. PM staat voor particulate matter (Engels voor fijnstof).

Oorzaken van Fijnstofuitstoot

De industrie is verantwoordelijk voor 37% van de uitstoot, zoals bijvoorbeeld bij:

  • Het breken van puin
  • De op- en overslag van bulkgoederen, zoals kolen
  • Verwaaiing vanaf bedrijventerreinen die omgaan met fijnstof

De landbouw is verantwoordelijk voor zo'n 23% van de fijnstofuitstoot. Lokaal kan de landbouw bijdragen aan hoge concentraties fijnstof, met name in Noord-Brabant en Limburg.

Impact op Burgers

In toenemende mate hebben burgers last van stofoverlast, niet alleen vanuit gezondheidsoogpunt, maar ook vanuit praktische aspecten zoals:

  • Vuile ramen en kozijnen
  • Vervuilde auto’s
  • Vervuild wasgoed

Bedrijven en Investeringen

Bedrijven willen deze problematiek wel aanpakken om zo hun bestaansrecht te verzekeren, maar investeringen kunnen zeer hoog zijn, terwijl effectiviteit zich nog moeilijk laat vaststellen.

Huidige Uitdagingen

Dat laatste komt doordat er op dit moment geen objectieve methode is om de verspreiding van fijnstof nauwkeurig en reproduceerbaar te voorspellen, dan wel stofoverlast van een specifiek bedrijf nauwkeurig te meten. Het gebrek aan dergelijke methoden maakt het objectiveren van stofklachten en het evalueren van maatregelen bij bijvoorbeeld vergunningaanvragen onmogelijk.

Samenwerking

Dit project is een samenwerkingsproject tussen specialistisch ingenieursbureau Ingenia en een ervaren emissie-meetbureau.

Financiële details & Tijdlijn

Financiële details

Subsidiebedrag€ 19.920

Tijdlijn

StartdatumOnbekend
EinddatumOnbekend
Subsidiejaar2020

Partners & Locaties

Projectpartners

  • Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder

Land(en)

Netherlands

Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid

Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor

Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmeters

VPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd.

€ 20.000
Mkb-innovati...

Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek

eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.

€ 20.000
Mkb-innovati...

STIKSTOF METEN

Het project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid.

€ 20.000

Vergelijkbare projecten uit andere regelingen

Mkb-innovati...

Combustion Pressure Sensor (CPS)

Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.

€ 199.500
Mkb-innovati...

Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen

Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.

€ 159.446
Mkb-innovati...

Maintenance 2020

Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.

€ 118.384
Mkb-innovati...

Ship Monitoring and Management System

Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.

€ 126.875
Mkb-innovati...

LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)

Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.

€ 163.175