Virtuele Druksensor voor Duurzame Energiedragers in de Maritieme sector
Het project onderzoekt de ontwikkeling van een 'virtuele druksensor' als kosteneffectief alternatief voor fysieke cilinderdruksensoren om de verbranding in maritieme motoren te bewaken.
Projectdetails
Inleiding
In Nederland leven jaarlijks enige duizenden mensen enkele dagen tot maanden korter door kortdurende blootstelling aan hoge concentraties fijnstof. Het gaat vooral om ouderen en mensen met hart-, vaat- of longaandoeningen. Fijnstof wordt ook aangeduid als PM10 of PM2,5. PM staat voor particulate matter (Engels voor fijnstof).
Oorzaken van Fijnstofuitstoot
De industrie is verantwoordelijk voor 37% van de uitstoot, zoals bijvoorbeeld bij:
- Het breken van puin
- De op- en overslag van bulkgoederen, zoals kolen
- Verwaaiing vanaf bedrijventerreinen die omgaan met fijnstof
De landbouw is verantwoordelijk voor zo'n 23% van de fijnstofuitstoot. Lokaal kan de landbouw bijdragen aan hoge concentraties fijnstof, met name in Noord-Brabant en Limburg.
Impact op Burgers
In toenemende mate hebben burgers last van stofoverlast, niet alleen vanuit gezondheidsoogpunt, maar ook vanuit praktische aspecten zoals:
- Vuile ramen en kozijnen
- Vervuilde auto’s
- Vervuild wasgoed
Bedrijven en Investeringen
Bedrijven willen deze problematiek wel aanpakken om zo hun bestaansrecht te verzekeren, maar investeringen kunnen zeer hoog zijn, terwijl effectiviteit zich nog moeilijk laat vaststellen.
Huidige Uitdagingen
Dat laatste komt doordat er op dit moment geen objectieve methode is om de verspreiding van fijnstof nauwkeurig en reproduceerbaar te voorspellen, dan wel stofoverlast van een specifiek bedrijf nauwkeurig te meten. Het gebrek aan dergelijke methoden maakt het objectiveren van stofklachten en het evalueren van maatregelen bij bijvoorbeeld vergunningaanvragen onmogelijk.
Samenwerking
Dit project is een samenwerkingsproject tussen specialistisch ingenieursbureau Ingenia en een ervaren emissie-meetbureau.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 19.920 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Aanvrager geen rechtspersoonpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorDit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmetersVPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie MethodiekeMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
STIKSTOF METENHet project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor monitoring en alarmering van Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan goedkeuringscriteria en energietransitie ondersteunen.
Totaalpakket marine classificatie binnenvaartmotor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een totaalpakket voor Fase V-motoren, zodat binnenvaartschepen voldoen aan classificatie-eisen.
Haalbaarheidsstudie naar de ontwikkeling van een remote kalibratiebank voor flowmeters
VPInstruments onderzoekt de haalbaarheid van een op afstand uitleesbare kalibratiebank voor gassen, gericht op kostenbesparing en kwaliteitsborging bij servicecentra wereldwijd.
Engels Kanaal Duurzame Routeoptimalisatie Methodiek
eMoniteq ontwikkelt slimme software om zeeschepen te optimaliseren voor een beter vaarprofiel, waardoor de uitstoot van vervuilende bunkerolie vermindert.
STIKSTOF METEN
Het project richt zich op het ontwikkelen van betrouwbare stikstof- en ammoniak-sensoren door aanpassing van een bestaande logger en het uitvoeren van praktijktests voor langdurige meetnauwkeurigheid.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Combustion Pressure Sensor (CPS)Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen. | Mkb-innovati... | € 199.500 | 2017 | Details |
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepenHet project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen. | Mkb-innovati... | € 159.446 | 2018 | Details |
Maintenance 2020Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen. | Mkb-innovati... | € 118.384 | 2016 | Details |
Ship Monitoring and Management SystemHet project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart. | Mkb-innovati... | € 126.875 | 2015 | Details |
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie. | Mkb-innovati... | € 163.175 | 2015 | Details |
Combustion Pressure Sensor (CPS)
Het project richt zich op het ontwikkelen van een nieuwe Combustion Pressure Sensor (CPS) om de efficiëntie van verbrandingsmotoren te verbeteren en de milieu-impact te verminderen.
Intelligente boordcomputer met diensten voor zero-emissie binnenvaartschepen
Het project richt zich op het ontwikkelen van zero-emissie binnenvaartschepen door sensordata te combineren voor optimale aandrijflijnspecificaties en samenwerking van complexe systemen.
Maintenance 2020
Het project ontwikkelt een continu monitoring- en onderhoudssysteem voor industriële dieselaggregaten om prestaties te optimaliseren, onderhoudskosten te verlagen en de levensduur te verlengen.
Ship Monitoring and Management System
Het project ontwikkelt een multifunctioneel meet/regelsysteem voor schepen om brandstofverbruik en emissies te optimaliseren, wat leidt tot kostenbesparing en verduurzaming in de scheepvaart.
LNG dual fuel motortechnieken met Directe Injectie Gas (DI-G)
Het project richt zich op de ontwikkeling van een Directe Injectie Gas-systeem om methaanslip in LNG dual fuel motoren te reduceren, ter bevordering van duurzame scheepvaart en CO2-reductie.