Validatie van interpretaties door rijhulpsystemen
V-Tron onderzoekt de haalbaarheid van softwarematige validatie van rijhulpsystemen om verkeersveiligheid en betrouwbaarheid te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
De laatste jaren hebben rijhulpsystemen zich in een rap tempo ontwikkeld binnen de automotive industrie. Termen als lane keeping, adaptive cruise control, (truck) platooning en zelfs Tesla’s bekende Autopilot zijn in een korte periode ingeburgerd. Voor een consument die een nieuwe auto zoekt, zijn deze termen tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld.
Tweedehands en bedrijfsvoertuigen
Ook voor tweedehands auto’s en bedrijfsvoertuigen, die standaard niet met dit soort systemen worden uitgevoerd, zijn er oplossingen beschikbaar. Zogenaamde aftermarket rijhulpsystemen kunnen in bestaande voertuigen worden gebouwd en bieden soortgelijke oplossingen.
Probleemstelling
V-Tron ontwikkelt en levert deze aftermarket rijhulpsystemen. Zij merkt echter ook dat, naarmate er meer en meer wordt toevertrouwd aan deze systemen, de verkeersveiligheid te wensen overlaat. Diverse onderzoeken wijzen uit dat rijhulpsystemen niet altijd even betrouwbaar zijn.
Oorzaken van onbetrouwbaarheid
Dat is ook niet zo gek als men zich bedenkt dat de volledige wegsignalering nog is ingericht op menselijke bestuurders. Interpretatie van ingewikkelde wegsituaties is voor een softwaresysteem daarom zeer lastig. Bovendien zijn veel bestuurders nog niet vertrouwd met het ingrijpen van techniek op basis van sensordata.
Oplossing
Veel problemen bij rijhulpsystemen kunnen voorkomen worden door de interpretatie van wegsignalering door die rijhulpsystemen te verbeteren. In dit project wil V-Tron daarom een haalbaarheidsonderzoek uitvoeren naar het softwarematig valideren van interpretaties door rijhulpsystemen.
Doel van het onderzoek
Als de interpretatie op basis van de waargenomen sensordata in real-time kan worden gevalideerd aan de hand van live informatie over de situatie ter plekke, kan volgens V-Tron de betrouwbaarheid van die interpretatie significant worden vergroot. Dit leidt tot betrouwbaardere adviezen aan de bestuurder en kan op termijn de veiligheid van rijhulpsystemen en zelfs autonoom rijden sterk verbeteren.
Huidige situatie
Op dit moment is er echter alleen statische en/of historische data beschikbaar, die onvoldoende houvast biedt voor betrouwbare validatie.
Onderzoeksfocus
V-Tron onderzoekt in dit project zowel de technische haalbaarheid als de economische haalbaarheid van de softwarematige validatieslag:
- Technische haalbaarheid: Is de validatiesoftware in technisch opzicht te realiseren en kan validatie in real-time plaatsvinden?
- Economische haalbaarheid: Zijn de potentiële afnemers bereid te betalen voor extra veiligheid en welke juridische aspecten spelen er bij het valideren?
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.400 |
Tijdlijn
Startdatum | 7-4-2020 |
Einddatum | 7-10-2020 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- V-Tronpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Haalbaarheidsstudie: Circulaire GeurkaarsRUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDENHet project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor palletsPMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Haalbaarheidsstudie: Circulaire Geurkaars
RUIK onderzoekt de haalbaarheid van een hervulbare geurkaarshouder van gerecycled plastic, die duurzaam is en door de brievenbus past, om de impact van geurkaarsen te verminderen.
WAYBREED HAALBAARHEIDSONDERZOEK NAAR SLIMME CLEAN-COOK KACHEL MET IoT-MOGELIJKHEDEN
Het project onderzoekt de haalbaarheid van het ontwerpen en produceren van slimme, duurzame clean-cook-fornuizen met IoT-mogelijkheden, gebruikmakend van moeilijk te recyclen afvalmaterialen.
Haalbaarheidsonderzoek slimme en energie-efficiënte modulaire rollenbanen voor pallets
PMBK Engineering onderzoekt de haalbaarheid van een energiezuinige rollerbaanmodule die kinetische energie benut, om inefficiëntie en handmatige palletverplaatsing te verminderen.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Ontwikkeling Car Body InspectorHet project ontwikkelt een "Car Body Inspector" die voertuigen in 10 seconden objectief op schade inspecteert, wat leidt tot tijdswinst, kostenreductie en verhoogde veiligheid. | MIT R&D Samenwerking | € 194.408 | 2023 | Details |
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | MIT R&D Samenwerking | € 112.007 | 2016 | Details |
Ontwikkeling Car Body Inspector
Het project ontwikkelt een "Car Body Inspector" die voertuigen in 10 seconden objectief op schade inspecteert, wat leidt tot tijdswinst, kostenreductie en verhoogde veiligheid.
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.