FLEETSYSTEMS 2.0
IACT Fleetsystems ontwikkelt een Cloud Based Fleet Management Systeem met sensorfusion om CO2-uitstoot te verlagen, verkeersveiligheid te verbeteren en kosten te reduceren voor voertuigeigenaren.
Projectdetails
Inleiding
Nederland moet drastische stappen ondernemen om te verduurzamen; de CO2-uitstoot moet met 49% zijn gedaald in 2030 ten opzichte van 1990. Daarnaast loopt het wegverkeer regelmatig vast met alle gevolgen van dien. Ondanks al genomen maatregelen en meer controles blijft het aantal verkeersongevallen al jaren gelijk.
Probleemstelling
IACT Fleetsystems ziet een groot potentieel en urgente noodzaak in het ontwikkelen van een Cloud Based Fleet Management Systeem in combinatie met een sensorfusionmodel ten behoeve van voertuigtelematica en predictive maintenance. Dit systeem dient weggebruikers, werkgevers en overheden te ondersteunen bij:
- Het reduceren van de CO2-uitstoot
- Het voorkomen van onnodig onderhoud
- Het monitoren en reduceren van rijbewegingen
- Het vrijgeven van brandstofpompen
- Toegangscontrole, etc.
Bestaande systemen zijn zeer beperkt en hebben maar enkele functionaliteiten, zoals alleen een brandstofregistratiesysteem of alleen een toegangscontrolesysteem. IACT ziet kansen, potentie en de urgente noodzaak om een systeem te ontwikkelen dat bovenstaande problemen kan verminderen.
Hoofdoelstelling
Aantonen dat het economisch en technisch haalbaar is om met behulp van een Cloud Based Fleet Management Systeem inclusief sensorfusionmodel voertuigen te monitoren en beheren, waardoor de CO2-uitstoot wordt verlaagd, de veiligheid wordt vergroot en het gemak en kostenreductie toeneemt voor voertuigeigenaren.
Haalbaarheidsvragen en knelpunten
IACT tracht middels dit haalbaarheidstraject met name haar kennis te vergroten op het gebied van de (potentiële) markt, voertuigtelematica en sensorfusion, draadloze communicatie (o.a. 4G, LTE, LoRa), bestaande oplossingen en predictive maintenance. Door haar kennis te vergroten en hierdoor inzicht te creëren in softwaretechnische knelpunten maar ook het economisch potentieel, tracht men te kunnen oordelen over het wel of niet starten van een ontwikkeltraject.
Specifieke haalbaarheidsvragen zijn:
- Welke bestaande losstaande systemen, zoals ritregistratie, brandstofregistratie, toegangscontrole- en beheersystemen, etc. zijn er beschikbaar en wat zijn de voor- en nadelen?
- Welke verschillende draadloze communicatiemogelijkheden in combinatie met IoT zijn er om een stabiele Cloud-oplossing te kunnen bieden?
- Kunnen er koppelingen met ERP-pakketten gemaakt worden? Welke mogelijkheden zijn er om een Cloud-systeem te koppelen aan bestaande ERP-pakketten?
- Welke sensoren en actuatoren voor voertuigtelematica zijn er beschikbaar? Wat zijn de voor- en nadelen?
- Is er op basis van de geselecteerde hardware, software, etc. een rendabele investering te doen om het product te ontwikkelen?
- Welke investeringen zijn naar verwachting benodigd om tot een marktrijp product te komen?
- Wat is de verwachte kost- en verkoopprijs van het product? Is het vooraf ingeschatte bedrag realistisch en (zowel technisch als economisch) haalbaar?
- Bestaat er op basis van de functionaliteiten van het product en de daaraan gekoppelde kost- en verkoopprijs nog steeds eenzelfde potentiële afzetmarkt?
- Wat is de verwachte jaarlijkse omzet op basis van deze potentiële afzetmarkt?
- Wat is de verwachte terugverdientijd? Is de vooraf ingeschatte termijn realistisch?
- In kaart brengen van kansen en risico’s aan de hand van de validatietesten met het eerste prototype: wegen de kansen op tegen de risico’s? Is een vervolgproject economisch rendabel?
- Wat zijn verder de potentiële samenwerkingspartners?
- Wat zijn de potentiële afnemers?
- Wat is de potentiële markt (Nederland, Europa en wereldwijd)?
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- IACT FLEETSYSTEMS BVpenvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
AUTARKISCH SENSOR- EN MONITORINGSSYSTEEM VOOR DE GEBOUWDE OMGEVINGDit project onderzoekt de haalbaarheid van een energie-autarkisch sensor- en monitoringssysteem voor gebouwen, gericht op efficiënt dataverzameling en -verwerking met minimale energiebehoefte. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TransportloggerHet project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
ALGORITHMAdvanced Solutions Nederland onderzoekt de haalbaarheid van ALGORITHM, een AI-gestuurd systeem voor predictive maintenance in de industrie, met innovatieve sensoren en analysemethoden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
HAALBAARHEID NAAR DE ONTWIKKELING VAN EEN INTUÏTIEVE CLOUD DASHBOARD T.B.V. SENSOR SYSTEEMHet project onderzoekt de haalbaarheid van een intuïtief cloud dashboard voor de wereldwijde uitrol van het Vitulo Plus sensor systeem, gericht op dataverwerking, gebruiksvriendelijkheid en integratie van externe bronnen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
ONDERZOEK HAALBAARHEID ONTWIKKELING SMART POSITIONING NETWORKEbusoft B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een accuraat real-time plaatsbepalingssysteem voor objecten in magazijnen, inclusief technische en financiële aspecten en marktonderzoek naar de vraag. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
AUTARKISCH SENSOR- EN MONITORINGSSYSTEEM VOOR DE GEBOUWDE OMGEVING
Dit project onderzoekt de haalbaarheid van een energie-autarkisch sensor- en monitoringssysteem voor gebouwen, gericht op efficiënt dataverzameling en -verwerking met minimale energiebehoefte.
Transportlogger
Het project richt zich op het ontwikkelen van een draadloos sensorsysteem voor het real-time meten van zuurstof, temperatuur, luchtvochtigheid en trillingen in bigbags, met focus op HACCP-certificering en economische haalbaarheid.
ALGORITHM
Advanced Solutions Nederland onderzoekt de haalbaarheid van ALGORITHM, een AI-gestuurd systeem voor predictive maintenance in de industrie, met innovatieve sensoren en analysemethoden.
HAALBAARHEID NAAR DE ONTWIKKELING VAN EEN INTUÏTIEVE CLOUD DASHBOARD T.B.V. SENSOR SYSTEEM
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een intuïtief cloud dashboard voor de wereldwijde uitrol van het Vitulo Plus sensor systeem, gericht op dataverwerking, gebruiksvriendelijkheid en integratie van externe bronnen.
ONDERZOEK HAALBAARHEID ONTWIKKELING SMART POSITIONING NETWORK
Ebusoft B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een accuraat real-time plaatsbepalingssysteem voor objecten in magazijnen, inclusief technische en financiële aspecten en marktonderzoek naar de vraag.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemDit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
SDCT Smart Driver Coaching ToolHet project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware. | Mkb-innovati... | € 203.875 | 2017 | Details |
Optimale Multi Modale MobiliteitHet project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid. | Mkb-innovati... | € 190.400 | 2016 | Details |
Guaranteed Mobility PlatformP33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt. | Mkb-innovati... | € 127.302 | 2016 | Details |
The Railfree TrainHet project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2017 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Dit project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers om energie-efficiëntie en verkeersveiligheid te verbeteren in de stadslogistiek.
SDCT Smart Driver Coaching Tool
Het project ontwikkelt de Smart Driver Coaching Tool om chauffeurs in de logistieke sector te ondersteunen, kostenbesparingen te realiseren en duurzame inzetbaarheid te bevorderen zonder nieuwe hardware.
Optimale Multi Modale Mobiliteit
Het project ontwikkelt een softwareplatform voor het optimaliseren van mobiliteit in personen- en goederenvervoer, gericht op flexibele routeplanning en kostenbesparing, met als doel CO2-reductie en verhoogde klanttevredenheid.
Guaranteed Mobility Platform
P33 Development en Bright Cape ontwikkelen een innovatief Mobility Platform dat met big data gegarandeerde mobiliteit biedt, de CO2-uitstoot vermindert en de kosten van autobezit verlaagt.
The Railfree Train
Het project ontwikkelt een duurzaam, zelfrijdend voertuig voor efficiënter cargo transport op vliegvelden en industrieterreinen, met als doel kosten te verlagen en groei te faciliteren.