Identicam
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties.
Projectdetails
Inleiding
De Tilburgse startup BoostPhysics B.V. werkt sinds 2018 aan een innovatieve manoeuvreerhulp voor chauffeurs van truck-trailercombinaties, genaamd Trailersync®.
Basisprincipe
Een fundamenteel basisprincipe van het Trailersync-systeem is dat er primair gebruik wordt gemaakt van het zintuig ‘gehoor’ van de chauffeur, voor gebruikersfeedback.
Innovatie
Na het ontwikkelen en testen van de eerste versie van Trailersync heeft BoostPhysics nu een idee om het Trailersync-systeem naar het volgende niveau te tillen. Hiermee krijgt de chauffeur een veel beter beeld van wat er zich in de dode hoek van het voertuig afspeelt.
Haalbaarheidsonderzoek
De startup is voornemens om de haalbaarheid te onderzoeken van de toevoeging van een camera inclusief automatische objectidentificatie (door de startup ‘Identicam’ genoemd).
Voordelen van de innovatie
Hiermee kan het Trailersync-systeem de chauffeur op intelligentere wijze voorzien van informatie over de dode hoekzone tijdens het manoeuvreren, zonder inbreuk te maken op het fundamentele basisprincipe van Trailersync.
Deze innovatie draagt bij aan:
- Beter zicht tijdens het manoeuvreren
- Betere kwaliteit van objectherkenning
- Verbeterde urgentiebepaling van de waarschuwingen
Hierdoor kan de chauffeur beter anticiperen op het voorkomen van ongevallen.
Verkeersveiligheid
Aangezien het aantal ongevallen met grote commerciële voertuigen momenteel groot is, zal deze innovatie bijdragen aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. De focus ligt hierbij op het reduceren van het aantal dodehoekongevallen met vrachtauto’s en truck-trailercombinaties.
Relevantie voor BoostPhysics
Voor BoostPhysics is deze innovatie relevant, omdat deze bijdraagt aan het realiseren van de missie van de startup: “veiligheid vanzelfsprekend maken, door de status quo uit te dagen”.
Doel van het project
Het doel van dit haalbaarheidsproject is om de technische en economische haalbaarheid van het ‘Identicam’-concept vast te stellen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 83.720 |
Tijdlijn
Startdatum | 4-7-2022 |
Einddatum | 30-12-2022 |
Subsidiejaar | 2022 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- BoostPhysics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
BoostTPMSBoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
AutoDamageDetectBoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
SmartBeamBoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
TrailerBSWTrailerBSW ontwikkelt een innovatief rijhulpsysteem om ongevallen met truck-trailercombinaties te voorkomen en verkeersveiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2024 | Details |
Slimme en Duurzame AanhangwagenHenra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
BoostTPMS
BoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties.
AutoDamageDetect
BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.
SmartBeam
BoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector.
TrailerBSW
TrailerBSW ontwikkelt een innovatief rijhulpsysteem om ongevallen met truck-trailercombinaties te voorkomen en verkeersveiligheid te verbeteren.
Slimme en Duurzame Aanhangwagen
Henra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
AIDA (All-In Driver Assistant)Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen. | Mkb-innovati... | € 285.600 | 2019 | Details |
Human-driver platooning for B2B car sharingAmber en VEDS ontwikkelen een ConnectivityBox voor autodelen, gericht op het faciliteren van digitale functionaliteiten en human-driver platooning, met een proof of concept gepland voor eind 2018. | Mkb-innovati... | € 233.800 | 2018 | Details |
BIRDS: Beschermd, Intelligent, Rondom Detectie SysteemHet BIRDS-project ontwikkelt een 360-graden detectiesysteem voor bemande en onbemande gevechtsvoertuigen, ter verbetering van situationeel bewustzijn en veiligheid in vijandige omgevingen. | Mkb-innovati... | € 324.380 | 2023 | Details |
Industrial Edge AI - Mobile 3D Imaging (Instant NGP-based)Het project ontwikkelt een innovatieve Edge AI-techniek voor het mobiel genereren van hoogwaardige 3D-beelden, gericht op de automotive sector, door samenwerking tussen CV en PM. | Mkb-innovati... | € 349.650 | 2023 | Details |
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
AIDA (All-In Driver Assistant)
Simacan en Optimizers ontwikkelen een All-In Driver Assistant om chauffeurs real-time te ondersteunen, de verkeersveiligheid te verbeteren en de efficiëntie in de logistieke sector te verhogen.
Human-driver platooning for B2B car sharing
Amber en VEDS ontwikkelen een ConnectivityBox voor autodelen, gericht op het faciliteren van digitale functionaliteiten en human-driver platooning, met een proof of concept gepland voor eind 2018.
BIRDS: Beschermd, Intelligent, Rondom Detectie Systeem
Het BIRDS-project ontwikkelt een 360-graden detectiesysteem voor bemande en onbemande gevechtsvoertuigen, ter verbetering van situationeel bewustzijn en veiligheid in vijandige omgevingen.
Industrial Edge AI - Mobile 3D Imaging (Instant NGP-based)
Het project ontwikkelt een innovatieve Edge AI-techniek voor het mobiel genereren van hoogwaardige 3D-beelden, gericht op de automotive sector, door samenwerking tussen CV en PM.