BoostTPMS
BoostPhysics ontwikkelt BoostTPMS, een innovatief bandenspanningssysteem ter verbetering van veiligheid en brandstofefficiëntie voor truck-trailercombinaties.
Projectdetails
Inleiding
Sinds juni 2018 is de Brabantse startup BoostPhysics bezig met het valideren en ontwikkelen van een innovatief veiligheidssysteem voor truck-trailercombinaties genaamd Trailersync. Dit is het eerste product dat BoostPhysics ontwikkelt binnen haar missie: veiligheid rondom industriële werkzaamheden te vergroten middels technische innovatie.
Doel van Trailersync
Trailersync is een manoeuvreerhulp voor chauffeurs van truck-trailercombinaties en wordt momenteel getest in een grote pilotronde bij vijf verschillende transporteurs. Het doel van Trailersync is schadepreventie: met het systeem kan een transporteur het jaarlijkse aantal achteruitrij- en manoeuvreerschades drastisch reduceren.
Wettelijke Verplichtingen
Uit de vele gesprekken met de pilot-transporteurs (monteurs, chauffeurs maar ook directie) kwam naar voren dat het gedurende de komende jaren wettelijk verplicht zal worden om een bandenspanningssysteem (Tire Pressure Monitoring System, TPMS) geïnstalleerd te hebben op elke truck en elke trailer.
Idee voor TPMS Uitbreidingsset
In de samenwerking met de transporteurs gedurende de pilot, welke als doel heeft de technische werking en gebruiksvriendelijkheid van Trailersync te testen, ontstond het idee om een TPMS uitbreidingsset toe te voegen aan Trailersync.
Verschil tussen Trailersync en TPMS
Een TPMS-systeem is een ander soort systeem dan het originele Trailersync-systeem. Het dekt ook een andere vorm van veiligheid.
- Trailersync is ontstaan met als doel om het aantal achteruitrij- en manoeuvreerschades rondom truck-trailercombinaties te verminderen.
- Een TPMS-systeem vergroot veiligheid door bijvoorbeeld klapbanden te voorkomen en reduceert daarnaast het brandstofverbruik van een truck-trailercombinatie doordat er altijd met een optimale bandenspanning kan worden gereden.
Strategische Keuze
Ondanks dat een TPMS-systeem dus een ander systeem is dan het originele Trailersync-systeem, is het een strategische en logische keuze om TPMS toe te voegen als uitbreidingsset aan Trailersync. Dit komt omdat BoostPhysics met Trailersync al enkele fundamentele technieken ontwikkeld heeft, die ook nodig zijn voor een TPMS-systeem, namelijk:
- Communicatie tussen truck en trailer
- Een aansturingskast op de trailer
- Een User Interface in de cabine van de truck
- Internet-connectiviteit
Marktpotentie
De marktpotentie lijkt zeer significant. Elke truck-trailer moet namelijk verplicht uitgerust worden met een TPMS-systeem, dus elke transporteur zal hier een investering in moeten maken. Daarom is BoostPhysics nu voornemens om dit systeem, dat als een uitbreidingsset op Trailersync kan worden gelanceerd, te ontwikkelen. Dit nieuwe product heet “BoostTPMS”.
Haalbaarheidsstudie
Het ontwikkelen van BoostTPMS valt buiten de “core business” van de startup; een dergelijk concept bestaat nog niet in de huidige markt en zou bij realisatie waardevol zijn voor de logistieke sector. Uiteraard moet de marktpotentie verder worden onderzocht in deze haalbaarheidsstudie.
Doel van het Haalbaarheidsproject
Om te bepalen of het realiseren van dit nieuwe product haalbaar is, wil BoostPhysics een haalbaarheidsproject uitvoeren. In dit project zal BoostPhysics de technische en economische haalbaarheid van het beoogde BoostTPMS-systeem vaststellen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 66.800 |
Tijdlijn
Startdatum | 3-5-2021 |
Einddatum | 31-12-2021 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- BoostPhysics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
IdenticamHet project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2022 | Details |
SmartBeamBoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
AutoDamageDetectBoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
Slimme en Duurzame AanhangwagenHenra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Identicam
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een camera met objectidentificatie voor verbeterde verkeersveiligheid bij truck-trailercombinaties.
SmartBeam
BoostPhysics onderzoekt de haalbaarheid van een innovatief product ter verbetering van de veiligheid in de logistieke sector.
AutoDamageDetect
BoostPhysics ontwikkelt AutoDamageDetect om automatisch schade aan rijhulpsystemen te detecteren en rapporteren, ter verbetering van verkeersveiligheid.
Slimme en Duurzame Aanhangwagen
Henra onderzoekt de haalbaarheid van een slimme aanhangwagen om CO2-uitstoot te reduceren en verkeersveiligheid te verbeteren.
Haalbaarheidsonderzoek bandenspanningsregulatie gedurende de fietsrit.
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een systeem voor het reguleren van bandenspanning tijdens het fietsen, ter verbetering van prestaties en veiligheid.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Trip BuddyTrip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen. | Mkb-innovati... | € 112.007 | 2016 | Details |
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteemHet project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie. | Mkb-innovati... | € 185.745 | 2020 | Details |
Remote real time Monitoring & Prediction SystemCapica en AVT ontwikkelen een real-time monitorings- en analysesysteem voor mechanische installaties om onderhoud voorspelbaar te maken, wat leidt tot hogere productiviteit en lagere kosten. | Mkb-innovati... | € 173.103 | 2015 | Details |
Ontwikkeling Universal Smart Mobility SolutionTracefy en E-Trailer ontwikkelen een universele slimme mobiliteitsoplossing die integratie met bestaande systemen bevordert, gericht op duurzame en toekomstbestendige mobiliteit. | Mkb-innovati... | € 348.600 | 2021 | Details |
Sensing InsideHet project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert. | Mkb-innovati... | € 76.020 | 2020 | Details |
Trip Buddy
Trip Buddy is een innovatieve rijgedrag analyse tool die gedetailleerde data en persoonlijke feedback biedt om verkeersveiligheid te verbeteren en chauffeurs effectiever te coachen.
ATMOZ: Ontwikkeling tweewieler bandenspanningsregulatiesysteem
Het project ontwikkelt een geautomatiseerd bandenspanningsregulatiesysteem voor elektrische tweewielers ter verbetering van veiligheid en efficiëntie.
Remote real time Monitoring & Prediction System
Capica en AVT ontwikkelen een real-time monitorings- en analysesysteem voor mechanische installaties om onderhoud voorspelbaar te maken, wat leidt tot hogere productiviteit en lagere kosten.
Ontwikkeling Universal Smart Mobility Solution
Tracefy en E-Trailer ontwikkelen een universele slimme mobiliteitsoplossing die integratie met bestaande systemen bevordert, gericht op duurzame en toekomstbestendige mobiliteit.
Sensing Inside
Het project ontwikkelt een innovatieve meetoplossing voor sleepboten, die brandstofverbruik en uitstoot significant vermindert.