M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller voor het spoor met minder slijtagegevoelige onderdelen.
Projectdetails
Inleiding
Het Nederlandse spoor is druk bezet. Treinen rijden af en aan en helaas komen er veel vertragingen voor.
Spoornetwerk
Er ligt in Nederland zo’n 3.000 kilometer spoorlijn, waarvan:
- 2.061 km geëlektrificeerd is
- 931 km enkelsporig
In dit netwerk bevinden zich zo’n 7.000 wissels.
NSE-steller
De in Nederland meest toegepaste elektrische wisselsteller is de z.g. NSE-steller. Het zijn complexe mechanismen die het omleggen en vergrendelen van wisseltongen verzorgen.
Geschiedenis en Complexiteit
De oorsprong van deze steller dateert al van de jaren 50 van de vorige eeuw. De huidige NSE-wisselstellers zijn echter complex van aard door het gebruik van onder meer:
- Het tandheugelprincipe
- Blokkering door middel van vergrendelblokken en sperschijven
- Een slipkoppeling
Deze mechanische componenten zijn aan slijtage onderhevig en storingsgevoelig. Dit geldt ook voor de elektrische contacten, waarvan de slijtage door vonkerosie groot is.
Aandrijfpunt
Daarnaast zijn bestaande wisselstellers ontworpen om wisseltongen op slechts één plaats (namelijk bij de tongspits) aan te drijven. Het is echter gewenst om een tweede aandrijfpunt toe te voegen, zodat de (relatief slappe) wisseltong ook in het midden wordt aangedreven. Dit is om te voorkomen dat wielen van de trein de tong raken en opzij bewegen.
Onderzoek en Ontwikkeling
KamPa wil nu onderzoeken of het technisch en economisch haalbaar is om hier een oplossing voor te ontwikkelen. KamPa denkt namelijk aan de ontwikkeling van een technisch nieuwe wisselsteller die eenvoudiger is en daardoor een hogere betrouwbaarheid heeft dan alle huidige wisselstellers.
Kansen voor Innovatie
Omdat ProRail naar een veiliger wisselsysteem wil gaan, nieuwe generatie wissels, liggen hier kansen voor KamPa om met een nieuw product te komen!
Innovatieve Oplossing
Er wordt gedacht aan de ontwikkeling van een innovatieve wisselsteller op basis van een kruk-drijfstangmechanisme en een hydraulische aandrijving. Op deze wijze tracht KamPa tot een vereenvoudigde aandrijving te komen met zo min mogelijk glijdende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage maar ook voor vastvriezen.
Doel van het Project
Het doel van dit project is het onderzoeken van de haalbaarheid van deze beoogde ontwikkeling, waarbij samenwerking met andere MKB'ers wordt beoogd. Dit project sluit aan bij de Topsectoren Logistiek en HTSM die binnen de regio Zuid-Nederland ook als focusgebieden worden aangeduid in de RIS3.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 58.000 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-5-2020 |
Einddatum | 30-4-2021 |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KamPa B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoorKamPa onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller met een kruk-drijfstangmechanisme en hydraulische aandrijving om de prestaties van het Nederlandse spoor te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
RAILPOWERHet project ontwikkelt RAILPOWER, een besturingssysteem dat stadsnetstroom benut voor batterijen op bouw- en evenementenlocaties, met een focus op veilige aansluiting en stroombeheer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Remote Detonator Installer RDIHet project ontwikkelt een Remote Detonator Installer voor het vergroten van de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector. | Mkb-innovati... | € 19.992 | 2021 | Details |
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor
KamPa onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller met een kruk-drijfstangmechanisme en hydraulische aandrijving om de prestaties van het Nederlandse spoor te verbeteren.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
RAILPOWER
Het project ontwikkelt RAILPOWER, een besturingssysteem dat stadsnetstroom benut voor batterijen op bouw- en evenementenlocaties, met een focus op veilige aansluiting en stroombeheer.
Remote Detonator Installer RDI
Het project ontwikkelt een Remote Detonator Installer voor het vergroten van de veiligheid van baanwerkers in de spoorsector.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
THE SWITCH©: REINVENTING SUTURINGMM en VL ontwikkelen een needle loader voor de Switch©, inclusief een prototype en geautomatiseerd productieproces, met als doel certificering en marktintroductie in 2024/2025. | Mkb-innovati... | € 347.340 | 2020 | Details |
Mobile Continuous Cutting PlatformRail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaartHet project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten. | Mkb-innovati... | € 177.700 | 2023 | Details |
Revolutionaire aandrijfkoppeling voor voertuigen en vaartuigenHumen Technology & Business en Padmos BV ontwikkelen een ruimtebesparende, duurzame aandrijfkoppeling zonder tussen-as, die de engineeringsvrijheid vergroot en kansen biedt voor elektrische en waterstofmotoren. | Mkb-innovati... | € 187.199 | 2018 | Details |
THE SWITCH©: REINVENTING SUTURING
MM en VL ontwikkelen een needle loader voor de Switch©, inclusief een prototype en geautomatiseerd productieproces, met als doel certificering en marktintroductie in 2024/2025.
Mobile Continuous Cutting Platform
Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
Full electric rim drive aandrijving voor commerciële vaart
Het project ontwikkelt een prototype van een 50 kW elektrische rim drive motor voor commerciële vaartuigen, ter vervanging van dieselmotoren, met focus op duurzaamheid en innovatieve functionaliteiten.
Revolutionaire aandrijfkoppeling voor voertuigen en vaartuigen
Humen Technology & Business en Padmos BV ontwikkelen een ruimtebesparende, duurzame aandrijfkoppeling zonder tussen-as, die de engineeringsvrijheid vergroot en kansen biedt voor elektrische en waterstofmotoren.