Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
Projectdetails
Inleiding
Binnen de consumentenmarkt vinden Model One en Boost vooralsnog minder aftrek dan in de zakelijke markt. Dat heeft te maken met de relatief hoge aanschafkosten (ook al is de terugverdientijd beter dan die van bijvoorbeeld zonnepanelen). AirTurb verwacht wel dat het tij de komende jaren nog zal keren in de consumentenmarkt naarmate zij ook steeds goedkoper kunnen produceren en de bekendheid met de techniek onder de gebruikers is toegenomen.
Innovatie voor de Consumentenmarkt
Om de consumentenmarkt zo goed mogelijk te bedienen, wordt echter ook ingezet op een geheel nieuw product dat vooral geschikt is voor de consumentenmarkt (of bijvoorbeeld voor de zakelijke reiziger of als popup-model bij bijvoorbeeld bouwlocaties of festivals): de AirTurb Mini.
Kenmerken van de AirTurb Mini
De Mini moet een mobiel model worden dat inklapbaar/oprolbaar is en overal eenvoudig mee te nemen kan worden. De opgewekte stroom is ruim voldoende om een laptop of telefoon op te laden. Daarmee is de Mini uitermate geschikt voor gebruik op:
- Festivals
- In de bergen
- Op het strand
- Bij welke andere gelegenheid dan ook waar geen stopcontact in de buurt is, maar wel voldoende wind.
Bijdrage aan Duurzaamheid
In de Regionale Slimme Innovatie Strategie kiest West-Nederland in het thema Energie & Duurzaamheid nadrukkelijk voor verdere verduurzaming en circulaire oplossingen, thema’s waaraan dit project een grote bijdrage zal leveren.
Doelen van de Topsector Energie
Het project levert een bijdrage aan de doelen van de Topsector Energie, waaronder:
- Innovatiethema Hernieuwbaar op land en gebouwde omgeving (MMIP2)
- MMIP8 (elektrificatie en radicaal vernieuwde processen)
Hier staat onder de Human Capital Agenda dat voor een duurzame energietransitie dringend behoefte is aan slimme energiemanagementsystemen, alsmede nieuwe technieken voor het combineren van zon en wind met opslag- en conversietechnieken. Ook hieraan levert het project een belangrijke bijdrage.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- XYZ Dynamics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffenRotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines. | MIT Haalbaarheid | € 17.417 | 2023 | Details |
Currency Exchange AlgorithmGlobadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies. | MIT Haalbaarheid | € 19.950 | 2023 | Details |
UnikeeMQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Active AerodynamicsHet project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen. | MIT Haalbaarheid | € 20.000 | 2023 | Details |
Natuurbeheer op alternatieve brandstoffen
Rotink onderzoekt de haalbaarheid van duurzame natuurbeheersystemen op alternatieve brandstoffen om te voldoen aan strengere milieuregels en de toenemende vraag naar schone machines.
Currency Exchange Algorithm
Globadyme ontwikkelt een geïntegreerd platform voor betalingsverwerking om transactiekosten met 50% te verlagen en AI te gebruiken voor efficiënte valutaconversies.
Unikee
MQD BV onderzoekt een tokenomics-oplossing voor NFT-transacties om de traceerbaarheid van producten te verbeteren en namaak en illegale wederverkoop te bestrijden.
Active Aerodynamics
Het project onderzoekt de haalbaarheid van actieve aerodynamische systemen voor het F22-model om prestaties te verbeteren en brandstofverbruik te verlagen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | MIT R&D Samenwerking | € 262.885 | 2018 | Details |
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.