M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor
KamPa onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller met een kruk-drijfstangmechanisme en hydraulische aandrijving om de prestaties van het Nederlandse spoor te verbeteren.
Projectdetails
Inleiding
Het Nederlandse spoor is druk bezet. Treinen rijden af en aan en helaas komen er veel vertragingen voor. Er ligt in Nederland zo’n 3.000 kilometer spoorlijn, waarvan 2.061 km geëlektrificeerd is en 931 km enkelsporig. In dit netwerk bevinden zich zo’n 7.000 wissels.
Huidige situatie
De in Nederland meest toegepaste elektrische wisselsteller is de z.g. NSE-steller. Het zijn complexe mechanismen die het omleggen en vergrendelen van wisseltongen verzorgen. De oorsprong van deze steller dateert al van de jaren 50 van de vorige eeuw. De huidige NSE-wisselstellers zijn echter complex van aard door het gebruik van onder meer:
- Het tandheugelprincipe
- Blokkering door middel van vergrendelblokken en sperschijven
- Een slipkoppeling
Deze mechanische componenten zijn aan slijtage onderhevig en storingsgevoelig. Dit geldt ook voor de elektrische contacten waarvan de slijtage door vonkerosie groot is.
Probleemstelling
Daarnaast zijn bestaande wisselstellers ontworpen om wisseltongen op slechts één plaats (namelijk bij de tongspits) aan te drijven, terwijl het gewenst is om een tweede aandrijfpunt toe te voegen, zodat de (relatief slappe) wisseltong ook in het midden wordt aangedreven. Dit om te voorkomen dat wielen van de trein de tong raken en opzij bewegen.
Doelstelling
KamPa wil nu onderzoeken of het technisch en economisch haalbaar is om hier een oplossing voor te ontwikkelen. KamPa denkt namelijk aan de ontwikkeling van een technisch nieuwe wisselsteller die eenvoudiger is en daardoor een hogere betrouwbaarheid heeft dan alle huidige wisselstellers.
Kansen
Omdat ProRail naar een veiliger wisselsysteem wil gaan, nieuwe generatie wissels, liggen hier kansen voor KamPa om met een nieuw product te komen. Gedacht wordt aan de ontwikkeling van een innovatieve wisselsteller op basis van een kruk-drijfstangmechanisme en een hydraulische aandrijving. Op deze wijze tracht KamPa tot een vereenvoudigde aandrijving te komen met zo min mogelijk glijdende onderdelen die gevoelig zijn voor slijtage maar ook voor vastvriezen.
Samenwerking
Doel van dit project is het onderzoeken van de haalbaarheid van deze beoogde ontwikkeling, waarbij samenwerking met andere MKB'ers wordt beoogd. Dit project sluit aan bij de Topsectoren Logistiek en HTSM die binnen de regio Zuid-Nederland ook als focusgebieden worden aangeduid in de RIS3.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2020 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- KamPa B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller voor het spoor met minder slijtagegevoelige onderdelen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
RAILPOWERHet project ontwikkelt RAILPOWER, een besturingssysteem dat stadsnetstroom benut voor batterijen op bouw- en evenementenlocaties, met een focus op veilige aansluiting en stroombeheer. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sectorHet project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller voor het spoor met minder slijtagegevoelige onderdelen.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
RAILPOWER
Het project ontwikkelt RAILPOWER, een besturingssysteem dat stadsnetstroom benut voor batterijen op bouw- en evenementenlocaties, met een focus op veilige aansluiting en stroombeheer.
Multifunctioneel control station voor remote operation in de logistieke sector
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een multifunctioneel control station voor remote bediening van logistieke processen, ter ondersteuning van de groei in de Rotterdamse haven en optimalisatie van infrastructuur.
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Mobile Continuous Cutting PlatformRail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2016 | Details |
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AIHet project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
Slim energieverbruik in drukriolering voor kostenbesparing en CO2-reductieHet project ontwikkelt een slim aansturingssysteem voor drukrioolgemalen dat gebruikmaakt van dynamische energietarieven om groene energie optimaal te benutten en verduurzaming te bevorderen. | Mkb-innovati... | € 177.013 | 2022 | Details |
THE SWITCH©: REINVENTING SUTURINGMM en VL ontwikkelen een needle loader voor de Switch©, inclusief een prototype en geautomatiseerd productieproces, met als doel certificering en marktintroductie in 2024/2025. | Mkb-innovati... | € 347.340 | 2020 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
Mobile Continuous Cutting Platform
Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid.
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AI
Het project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar.
Slim energieverbruik in drukriolering voor kostenbesparing en CO2-reductie
Het project ontwikkelt een slim aansturingssysteem voor drukrioolgemalen dat gebruikmaakt van dynamische energietarieven om groene energie optimaal te benutten en verduurzaming te bevorderen.
THE SWITCH©: REINVENTING SUTURING
MM en VL ontwikkelen een needle loader voor de Switch©, inclusief een prototype en geautomatiseerd productieproces, met als doel certificering en marktintroductie in 2024/2025.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.