Mobile Continuous Cutting Platform
Rail Restore B.V. en Nimex B.V. ontwikkelen een mobiele snijunit met waterstraaltechnologie om spoorstaven efficiënt en milieuvriendelijk te onderhouden, wat leidt tot lagere kosten en hogere spoorbeschikbaarheid.
Projectdetails
Inleiding
Uit onderzoek is gebleken dat 3 van de 10 mensen last hebben van tandenknarsen en/of kaakklemmen. Bij 1 op de 10 is zelfs sprake van een chronische aandoening. Tandenknarsen is het krachtig over elkaar schuiven van tanden en kiezen. Kaakklemmen is het krachtig op elkaar klemmen van tanden en kiezen. De medische term voor beide vormen is bruxisme. Tandenknarsen gebeurt met name ’s nachts, terwijl het kaakklemmen zowel ’s nachts als overdag kan gebeuren.
Probleemstelling
Meestal is tandenknarsen of kaakklemmen onschuldig, maar het kan pijnlijke problemen veroorzaken zoals:
- Tandslijtage
- Slopende pijn
- Hoofdpijn/migraine
- Tinnitus
Gemiddeld geven mensen met bruxisme €200-1.000 per jaar uit aan verschillende producten om hun problemen te verlichten.
Huidige Oplossingen
Het huidige aanbod van producten tegen bruxisme bestaat veelal uit bitjes (splints) welke zijn gemaakt van een doorzichtig kunsthars. Vaak zitten deze bitjes oncomfortabel. Sommige mensen ervaren een toename van speekselaanmaak en ervaren een verandering van de mondademhaling. De huidige oplossingen, zoals:
- Bitjes/splints
- Botoxinjecties
- Kaakchirurgie
- Orthodontie
- Medicijnen
zijn vaak invasief, oncomfortabel en ineffectief.
Innovatieve Aanpak
Het SOVN-product, dat we willen ontwikkelen, benadert het tandenknarsprobleem op een radicaal andere manier waardoor bovengenoemde problemen niet zullen voorkomen. Het product bestaat uit een linker- en een rechter (draadloos) oordopje en een oplaaddoosje. In de oordopjes bevindt zich een zogenaamde ‘magneet’ sensor waarmee bewegingen van het binnenoor gedetecteerd kunnen worden.
Technologie en Functionaliteit
Een algoritme analyseert de data en identificeert episodes van slaapverstoring (microarousal, knarsen/klemmen, hypopneu/apneu) en levert op maat gemaakte geluidsstimulatie om de bruxisme-episode te stoppen en algeheel bruxisme te verminderen. Dit concept wordt door Jawsaver “EarMag Technology” genoemd.
Gebruikerservaring
Daarnaast biedt de mobiele app gebruikers waardevolle gegevens en inzichten om factoren te identificeren die hun bruxisme verhogen, zodat ze dit onbewuste gedrag beter kunnen beheersen. Met SOVN kunnen gebruikers een betere slaap ervaren, de negatieve effecten van bruxisme verminderen en controle krijgen over hun algehele slaapgezondheid.
Doelstelling
In dit project willen we de werking van het SOVN-product, ten aanzien van het reduceren van bruxisme, aantonen.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 200.000 |
Tijdlijn
Startdatum | Onbekend |
Einddatum | Onbekend |
Subsidiejaar | 2016 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- Rail Restore B.V.penvoerder
- Nimex B.V.
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT R&D Samenwerking
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
i-TracHet project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren. | Mkb-innovati... | € 198.450 | 2023 | Details |
Opheffen blokkades in de keten van te renoveren thermisch verzinkte materialenHet project richt zich op het optimaliseren van het ontzinkproces van thermisch verzinkte geleiderail om de circulaire ambities te ondersteunen en de capaciteit voor renovatie te vergroten. | Mkb-innovati... | € 199.780 | 2020 | Details |
Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex)Het project ontwikkelt een Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex) voor predictive maintenance van SAG-molens om ongeplande stilstand te verminderen en energiebesparing van 7% te realiseren. | Mkb-innovati... | € 197.750 | 2021 | Details |
Ontwikkeling Integrated Unloading & Switching System 2.0Timesavers en KV Techniek ontwikkelen een innovatieve robottechnologie voor geautomatiseerde ontbraamoplossingen, inclusief een nieuwe machine en een 'plug and play'-module voor bestaande systemen. | Mkb-innovati... | € 195.883 | 2015 | Details |
Oplossing onderhoudsproblematiek natte kunstwerkenOntwikkel een integraal platform voor slim en efficiënt onderhoud van natte infrastructuur in Nederland, om kosten te verlagen en hinder te minimaliseren, en zo de sector te vernieuwen. | Mkb-innovati... | € 183.114 | 2019 | Details |
i-Trac
Het project ontwikkelt een elektrisch platform, i-Trac, voor mobiele werktuigen dat CO2- en stikstofuitstoot vermindert en binnen 24 maanden een prototype op TRL7 moet opleveren.
Opheffen blokkades in de keten van te renoveren thermisch verzinkte materialen
Het project richt zich op het optimaliseren van het ontzinkproces van thermisch verzinkte geleiderail om de circulaire ambities te ondersteunen en de capaciteit voor renovatie te vergroten.
Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex)
Het project ontwikkelt een Mill Digital Twin Expert System (MiDiTex) voor predictive maintenance van SAG-molens om ongeplande stilstand te verminderen en energiebesparing van 7% te realiseren.
Ontwikkeling Integrated Unloading & Switching System 2.0
Timesavers en KV Techniek ontwikkelen een innovatieve robottechnologie voor geautomatiseerde ontbraamoplossingen, inclusief een nieuwe machine en een 'plug and play'-module voor bestaande systemen.
Oplossing onderhoudsproblematiek natte kunstwerken
Ontwikkel een integraal platform voor slim en efficiënt onderhoud van natte infrastructuur in Nederland, om kosten te verlagen en hinder te minimaliseren, en zo de sector te vernieuwen.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
New Alternative vegetation management TechniqUes for an environmentally friendly Railway infrastructurE - Railway Vegetation ManagementThe LIFE NATURE-RAIL project aims to demonstrate zero-chemical vegetation control methods for railways, assessing their socio-economic impact for broader European application. | LIFE Standar... | € 1.668.795 | 2023 | Details |
De weg naar CO2 reductie - CircuRailSteel Productions B.V. ontwikkelt een innovatief proces voor niet-chemische ontzinking en certificering van gebruikte geleiderails, gericht op het creëren van een circulaire rail (CircuRail). | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AIHet project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar. | Mkb-innovati... | € 200.000 | 2022 | Details |
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoorKamPa onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller met een kruk-drijfstangmechanisme en hydraulische aandrijving om de prestaties van het Nederlandse spoor te verbeteren. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Predictive maintenanceCursor ontwikkelt een systeem voor predictive maintenance in de haven van Rotterdam om vroegtijdig scheuren in verhardingen te detecteren, kosten te verlagen en de infrastructuur te verduurzamen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2023 | Details |
New Alternative vegetation management TechniqUes for an environmentally friendly Railway infrastructurE - Railway Vegetation Management
The LIFE NATURE-RAIL project aims to demonstrate zero-chemical vegetation control methods for railways, assessing their socio-economic impact for broader European application.
De weg naar CO2 reductie - CircuRail
Steel Productions B.V. ontwikkelt een innovatief proces voor niet-chemische ontzinking en certificering van gebruikte geleiderails, gericht op het creëren van een circulaire rail (CircuRail).
Dynamische onderhoudsplanning spoorinfrastructuur o.b.v. AI
Het project ontwikkelt een geoptimaliseerd systeem voor dynamische onderhoudsplanning van de spoorinfrastructuur, gericht op het verbeteren van de efficiëntie en duurzaamheid voor de komende vijf tot tien jaar.
M-DRIVE – innovatieve wisselsteller voor het spoor
KamPa onderzoekt de haalbaarheid van een innovatieve, betrouwbare wisselsteller met een kruk-drijfstangmechanisme en hydraulische aandrijving om de prestaties van het Nederlandse spoor te verbeteren.
Predictive maintenance
Cursor ontwikkelt een systeem voor predictive maintenance in de haven van Rotterdam om vroegtijdig scheuren in verhardingen te detecteren, kosten te verlagen en de infrastructuur te verduurzamen.