Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een elektrische retrofit voor GSE-voertuigen om duurzame luchthaventransportoplossingen te bieden.
Projectdetails
Inleiding
Binnen dit project wil XYZ Dynamics B.V. de technische en economische haalbaarheid van een retrofit oplossing voor de elektrificatie van GSE-voertuigen onderzoeken.
Projectdoel
Het gaat hierbij om een elektrische aandrijfas voor voertuigen tot 19 ton die niet uitsluitend voortbewegen, maar ook een bredere functie hebben (zoals waterpompwagens). Het doel is om besluitvorming te ondersteunen door objectief en rationeel de product- en marktkansen en technische en financiële risico’s in kaart te brengen.
Innovatie en Duurzaamheid
De beoogde innovatie, een ombouwoplossing voor GSE-voertuigen, is voor GSE-eigenaren een betaalbare en efficiënte optie om een toekomstbestendige en duurzame vloot te creëren.
Daarnaast heeft het Nederlandse Royal Schiphol Group gesteld uitsluitend uit te breiden als de CO2-equivalenten uitstoot van de gehele Nederlandse luchtvaart niet stijgt. Deze elektrische oplossing helpt deze doelstelling te behalen.
Technologische Benadering
Door het slim gebruiken van de kennis over modulaire elektrische aandrijfassen vanuit de AxLectric (modulaire aandrijfas voor bestelbussen), denkt XYZ Dynamics een hoog functionele retrofit oplossing voor GSE-voertuigen te kunnen maken.
Deze aandrijfas zal GSE-voertuigen op een stille, efficiënte en met lage uitstoot laten functioneren.
Kader en Onderzoeksmethoden
Het betreft hier een ontwikkeling op het snijvlak van de KIA ‘Energie en Duurzaamheid,’ gebruik makend van de sleuteltechnologie genoemd in MJP 89: ‘Technology for smart, safe and green mobility.’
Middels deskresearch, literatuurstudie en diepte-interviews wil XYZ Dynamics de technische en commerciële haalbaarheid van deze ontwikkeling onderzoeken en een afgewogen go/no-go beslissing maken over het al dan niet ontwikkelen van een standaard elektrificatiekit voor GSE-voertuigen tot 19 ton.
Ontwerp
Daarnaast zal XYZ Dynamics tijdens dit haalbaarheidsonderzoek een conceptueel ontwerp maken.
Financiële details & Tijdlijn
Financiële details
Subsidiebedrag | € 20.000 |
Totale projectbegroting | € 51.600 |
Tijdlijn
Startdatum | 1-6-2021 |
Einddatum | 31-1-2022 |
Subsidiejaar | 2021 |
Partners & Locaties
Projectpartners
- XYZ Dynamics B.V.penvoerder
Land(en)
Vergelijkbare projecten binnen MIT Haalbaarheid
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Een schonere en duurzamere luchthavenXYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigenHFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingenWierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2021 | Details |
Retrofit batterijkitHet project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor graafmachines om elektrificatie betaalbaar en toegankelijk te maken, ter versnelling van de transitie naar duurzaam bouwmaterieel. | Mkb-innovati... | € 20.000 | 2020 | Details |
Een schonere en duurzamere luchthaven
XYZ Dynamics B.V. onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit elektrische aandrijfas voor GSE-voertuigen tot 19 ton om duurzame mobiliteit en CO2-reductie te ondersteunen.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een compact plug and play waterstof e-drivesysteem voor oudere SUV's om deze te upcyclen naar duurzame voertuigen en zo bij te dragen aan emissievrije mobiliteit in steden.
Compact plug and play waterstof aangedreven e-drivesysteem voor 4x4 SUV-voertuigen
HFX ontwikkelt een waterstof e-drivesysteem voor 4x4 SUV's om oudere voertuigen duurzaam te upcyclen en CO2-uitstoot te verminderen.
Haalbaarheidsonderzoek ontwikkeling modulaire elektrische aandrijving voor lichtere toepassingen
Wierda Hybrid Technologies B.V. onderzoekt de haalbaarheid van het elektrificeren van lichte toepassingen om bij te dragen aan de Green Deal Europe en de doelstelling van klimaatneutraliteit in 2050.
Retrofit batterijkit
Het project onderzoekt de haalbaarheid van een retrofit batterijpakket voor graafmachines om elektrificatie betaalbaar en toegankelijk te maken, ter versnelling van de transitie naar duurzaam bouwmaterieel.
Vergelijkbare projecten uit andere regelingen
Project | Regeling | Bedrag | Jaar | Actie |
---|---|---|---|---|
Full Electric TelehandlerDit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen. | Mkb-innovati... | € 262.885 | 2018 | Details |
Innovatieve elektrische aandrijflijnSPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen. | Mkb-innovati... | € 161.950 | 2019 | Details |
yDriveHet project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie. | Mkb-innovati... | € 133.787 | 2021 | Details |
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen. | Demonstratie... | € 678.294 | 2022 | Details |
Double Deck Trailer E-asOntwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport. | Mkb-innovati... | € 101.345 | 2022 | Details |
Full Electric Telehandler
Dit project ontwikkelt een prototype van een elektrische verreiker met een werkduur van 8-10 uur, gericht op het verminderen van dieselgebruik en het verbeteren van luchtkwaliteit in stedelijke omgevingen.
Innovatieve elektrische aandrijflijn
SPIKE Technologies en Saluqi Motors ontwikkelen een innovatieve elektrische aandrijflijn om flexibiliteit, integratie en duurzaam materiaalgebruik te verbeteren voor diverse elektrische toepassingen.
yDrive
Het project ontwikkelt en test een hybride elektrische powertrain voor opleggers, die brandstofverbruik vermindert door regeneratie van remenergie en boost tijdens acceleratie.
De ontwikkeling van een modulaire ZE-wiellader voor de bouwsector: de Conmeq X-serie.
Conmeq ontwikkelt de X-serie, een volledig elektrische wiellader, om de CO2-uitstoot in de bouwsector te verminderen en als modulair platform voor toekomstige duurzame werktuigen te dienen.
Double Deck Trailer E-as
Ontwikkeling van een innovatieve elektrische aandrijving voor double deck trailers met twee onafhankelijke motoren, gericht op duurzame energieopslag en efficiënter transport.